اهمیت شرکت در انتخابات از مبدا تا مقصد

خرم‌آباد - ایرنا - نامش صادق سپهوند بود و با تاکسی زرد رنگش در هیاهوی شهر و دغدغه ویروس کرونا به سختی برای کسب درآمد مسافرکشی می‌کرد، معتقد بود زندگی بسیار دشوار است اما قرار نیست انقلاب و نظام را در شرایط سخت تنها گذاشت.

به گزارش ایرنا، مرد میانسال ۵۴ ساله بود و چین و چروک‌های پیشانی‌اش تحمل دغدغه های بسیار در طول عمر را نشان می‌داد، به آرامی صحبت می‌کرد و در میان حرف‌هایش با لفظی مودب و متین از واژه جانم استفاده می‌کرد، ماسکی از جنس پارچه سفید دهان و بینی اش را پوشانده بود که با هر بار اظهار نظر آن را با دو انگشتش جابجا می‌کرد.

به صورت اتفاقی تاکسی او را برای ادامه مسیر انتخاب کرده بودم، خود را معرفی کردم و به مرد میانسال داستان، از اهمیت انتخابات پیش‌رو گفتم، مجال اندکی برای صحبت کردن و حتی سوال پرسیدن به من می‌داد و از مبدا تا مقصدی که هنوز مشخص نکرده بودم کجاست، از شرایط حساس ایران در منطقه و اهمیت شرکت در انتخابات گفت.

در ابتدا قصد داشتم تا رسیدن به ایستگاه بعد مهمان او باشم اما خوش کلامی و بردباری او مرا مجاب کرد چند مسیر بیشتر با او باشم.

سه فرزند پسر داشت که هرکدام از آنان با مدرک دانشگاهی به صورت پاره وقت مشغول به فعالیت در فروشگاه های زنجیره ای بودند و می‌دانست برای جبران مخارج زندگی و اجاره منزل نیاز به فعالیت بیشتر دارد.

نظر او را برای شرکت در انتخابات جویا شدم، در هر دوره‌ای از برگزاری انتخابات جزو نخستین افرادی بوده که رای خود را به صندوق انداخته است، او می‌گفت شرکت در انتخابات و سهیم شدن در تصمیم گیری کشور به هر فرد هویت ملی می‌بخشد و نباید نظام را در میان هجمه های دشمن تنها گذاشت.

در ادامه با لحنی آرام گفت مگر می‌شود کسی پشت خانواده اش را خالی کند؟! همه ما عضوی از یک گروه و خانواده هستیم و باید در روز انتخابات که حساس ترین رویداد هر کشوری است شرکت کنیم، مشکلات وجود دارد و گاهی برای تهیه اقلام روزانه با یک قیمت جدید مواجه می‌شویم اما این مختص به کشور ما نیست و دیگر کشورها هم قطعا درگیر بسیاری از مسایل هستند.

او باور داشت شرکت در انتخابات به عنوان یک رویداد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و در تمامی مراحل زندگی تاثیرگذار است و از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون نظام برپایه رای مردم استوار بوده است، در میان اظهار نظرهای سیاسی اش گریزی هم به مسایل اقتصادی می زد و می‌گفت یکی از راه‌هایی که منجر به افزایش مشارکت مردم در انتخابات می شود توجه به معیشت است.

سپهوند در ادامه معتقد بود نه اینکه در برخی مواقع مبلغی به حساب سرپرست خانوار واریز شود، چون این اعتبار تنها با خرید یک کیلوگرم گوشت و مرغ به اتمام می‌رسد، منظورمان از توجه کنترل افزایش قیمت‌ها، کنترل تورم و توجه بیشتر به اقشار کم‌درآمد جامعه است.

وی که خود را فردی دلسوز نظام معرفی می‌کند می‌گوید خارج نشینان در خیال خود می‌توانند با تبلیغات منفی و گسترده در فضای مجازی مردم را دلسرد کنند اما ملت ایران همواره نشان می‌دهند که در روز انتخابات با تشکیل صف‌های انتظار پاسخ خوبی به یاوه گویان خارج نشین دارند.

برای گفت و گوی بیشتر مجبور شدم مسیر طولانی تری را انتخاب کنم تا بتوانم از او راهکارهای افزایش مشارکت مردم در انتخابات را جویا شوم.

او شرکت در انتخابات را حق مردم و همچنین پایبندی به نظام را از وظایف هر فرد عنوان می‌کند، این نوع مشارکت سیاسی یعنی مردم فعالانه در امر سیاست گذاری های آتی کشور حاضر می شوند و نسبت به آن احساس مسوولیت می کنند.

راننده تاکسی با حوصله فراوان می‌گوید در انتخابات شورای شهر و روستا باید فردی را انتخاب کنیم که از جنس این دیار باشد و نه برای کسب قدرت و جایگاه اجتماعی تنها شعار دهد، او می‌گوید شاید یکی از دلایل اصلی این که برخی ها نمی‌خواهند در انتخابات شرکت کنند، همین شعارهای بی اساس و پوچ عده ای از منتخبان در دوره‌های گذشته باشد.

وی معتقد است پرهیز از شعارهای کذایی که هیچگاه عملی نمی‌شود می‌تواند در افزایش مشارکت انتخاباتی مردم موثر باشد، افراد منتخب در شورای اسلامی شهر و روستا باید به فکر آبادانی دیار خود باشند همچنین رییس‌جمهور منتخب هم باید هم سیاست خارجی و هم سیاست داخلی منسجم داشته باشد و همچنان که پیروزی در مقابل دشمنان در هر مساله ای مهم است، توجه به مردم کشور هم مهم و اساسی می‌باشد.

او می‌گوید اکنون با گسترش فضای مجازی شاهد ایجاد گروه یا کانال های بسیاری از سوی داوطلبان هستیم که بسیاری از آنان عملکرد و اقدامات خود را بیان می‌کنند، این اقدام بسیار موثر است اما برای تبدیل شدن به واقعیت باید پای حرفشان بمانند و تنها برای جمع آوری آرا شعار ندهند.

همچنین اضافه می‌کند با انتخاب فرد اصلح می‌توان مشکلات را برطرف کرد، فردی که قابلیت اجرای کوچکترین اقدام را نداشته باشد لیاقت انتخاب شدن ندارد و باید از احساسات برای انتخاب او پرهیز کرد که متاسفانه در استان لرستان بویژه شهرستان خرم‌آباد این احساسات قومی و قبیله‌ای همواره در انتخابات به اوج خود می‌رسد.

او می‌گوید در دوره‌های گذشته شاهد انتخاب احساسی مردم بودیم که نمی دانم با چه کسی لجبازی کردند و فردی انتخاب شد که هیچگونه اقدام مثبتی نداشته است، باید از اقدامات پند بیاموزیم و امور را به دست نااهلان نسپاریم، همچنین با تهمت زدن به دیگران نمی شود رای جمع کرد، شاید بتوان عده‌ای را جذب خود کنیم اما قطعا مقطعی خواهد بود و راه به جایی نمی‌برد.

وی معتقد بود احساسات مانع توسعه است و متاسفانه انتخاب احساسی موجب شده است که بسیاری با صندوق آرا قهر کنند و اکنون وضعیت جامعه اینگونه باشد.

مایل بودم برای شنیدن صحبت هایش زمان بیشتری صرف کنم، اما باید به این سفر کوتاه پایان می دادم، درحالی که به مقصد و مقصودم رسیده بودم اما صحبت های او همچنان ادامه داشت و بر اهمیت شرکت در انتخابات تاکید می‌کرد، من پیاده شدم و فرد دیگری سوار بر تاکسی ادامه مسیر را می‌پیمود.

انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ۲۸ خرداد امسال همزمان با سراسر کشور در لرستان برگزار می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha