خواسته شرکت‌های حمل‌ و نقل از هشتمین رییس‌ جمهوری؛ توسعه ترانزیت

مشهد- ایرنا- دست‌اندرکاران خراسانی فعال در حوزه حمل و نقل بین‌المللی بر لزوم توجه نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به "توسعه ترانزیت" تاکید کرده و "مانع‌زدایی از مسیر این حرفه تخصصی" را نخستین درخواست خود از هشتمین ساکن ساختمان پاستور در تهران اعلام کردند.

جمعی از متخصصان مدیریت ترانزیت و گردانندگان شرکتهای عمده حمل و نقل بین‌المللی در خراسان رضوی در فاصله یک ماه مانده به برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا نسبت به توجه شایسته و کارگشای شخص پیروز رویداد سیاسی ۲۸ خردادماه سال ۱۴۰۰ به اهمیت و ابعاد اقتصادی و سیاسی ترانزیت بین‌المللی برای کشورمان و تاثیر آن بر اقتدار ایران در تعاملات اقتصادی و بازرگانی در منطقه غرب آسیا و مرکز قاره کهن به منظور گره گشایی از تنگناهای این حوزه و تحقق توسعه ترانزیت ابراز خوش‌بینی کردند.    

رییس هیات مدیره شرکتهای حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار ایرنا بخشی از دلایل و اهمیت راهبردی این مطالبه را، که توجه تیم اقتصادی و دیپلماتیک رییس جمهوری به آن ضروری است، تشریح و چنین بیان کرد: ایران از هر دو دیدگاه ژئوپولیتیک و ژئواکونومیک، صاحب موقعیتی طلایی در حوزه ترانزیت بین‌المللی است که یکی از دلایل زمینه‌ساز آن محصور بودن برخی از کشورهای همسایه، در خشکی و وابستگی شدید، نیاز راهبردی و همیشگی آنها به مسیرهای زمینی، هوایی و دریایی تحت حاکمیت جمهوری اسلامی برای تامین و مبادله انواع کالا و مایحتاج مردمشان است.  

احمد زمانیان یزدی افزود: توسعه ترانزیت علاوه بر درآمدزایی اقتصادی مناسب و پایدار همراه با امتیازهای سیاسی در روابط بین‌الملل برای دولت، موجب توسعه اشتغال داخلی با خلق مشاغل متنوع و افزایش سرمایه‌گذاری سودآور در صنعت حمل و نقل کشور می‌شود.

وی نوسازی مناسب و کارآمد ناوگان حمل و نقل را در همه حوزه‌های زمینی، هوایی و دریایی دیگر مزیت حاصل از توسعه ترانزیت توصیف و بیان کرد: خراسان رضوی به عنوان دروازه ورود غولهای اقتصادی غرب جهان به منطقه پهناور و پرجاذبه اقتصادی آسیای مرکزی، افغانستان، تا حدودی پاکستان و همچنین مناسبترین مسیر دسترسی همین کشورها به غرب جهان، جایگاهی بسیار ویژه دارد.

سهم خراسان رضوی از ترانزیت

رییس هیات مدیره شرکتهای حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی در ادامه این گفتگو اظهار داشت: سهم شرکتهای حمل و نقل بین‌المللی این استان از ترانزیت کالا به آسیای مرکزی، کشورهای مشترک المنافع، افغانستان، پاکستان و عراق ۸۰ درصد از کل مبادلات است.

وی ادامه داد: این در حالی است که مجموعه فعالیتها در حوزه ترانزیت خراسان رضوی بر دوش فعالان بخش خصوصی قرار دارد که نیازمند حمایتها و راه گشایی دولت و به ویژه شخص رییس جمهوری در مسیر فعالیت حرفه‌ای خود هستند.  

زمانیان یزدی گفت: حجم عبور کالای ترانزیتی از مسیر ایران ظرف سالهای رونق فعالیتهای بازرگانی و تعاملات تجاری به میزان ۱۴ میلیون تن است.  

وی در ادامه گفت و گو با خبرنگار ایرنا به فعالیت ۲۲۰ شرکت در مجموعه حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: پارسال ۹ میلیون تن کالا از مسیر ایران ترانزیت شد که حداقل ۳.۵ میلیون تن آن مربوط به کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان بود.  

رییس هیات مدیره شرکتهای حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی افزود: با احتساب حجم فعالیت شرکتهای خراسانی می‌توان گفت دست کم یک سوم از کل ترانزیت ایران توسط شرکتهای حمل و نقل خراسان رضوی انجام می‌شود.  

وی بر مشارکت حداکثری فعالان شرکتهای حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی در انتخابات آتی ریاست جمهوری تاکید و بیان کرد: موضوع ترانزیت و رفع مشکلات آن مطالبه اصلی این حوزه صنفی از نامزدهای تصاحب سمت ریاست جمهوری است.

زمانیان یزدی ادامه داد: هرچند ماهیت فعالیت شرکتهای حمل و نقل صرفا محدود به حوزه اقتصادی به نظر می‌رسد فعالان این حوزه با دقت و وسواس پیگیر و رصدکننده دیدگاهها، شعارهای تبلیغاتی و نظرات نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص عرصه ترانزیت هستند.

رییس دولت سیزدهم به دنبال منابع جایگزین درآمدها و بودجه نفتی

وی در ادامه گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: هر فردی که در دوره بعد رییس جمهوری شود ناگزیر است برای عدم وابستگی به نفت از منابع جایگزین استفاده کند و در این بین ترانزیت منبع قابل اتکایی است که اصولا لازم نیست دولت سرمایه گذاری خاصی برای کسب آن انجام دهد.

رییس هیات مدیره شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی افزود: در دولت های قبلی و کنونی،  این انجمن صنفی خواستار رفع موانع و تسهیل روند ترانزیت در کشور شده بود اما نه تنها تسهیلی از سوی دولتهای گذشته صورت نگرفت بلکه با اقدامات ناهماهنگ ۲۴ دستگاه دخیل در موضوع ترانزیت شاهد رفتارهای مداخله گرانه بوده ایم که همه و همه بر موانع موجود افزوده است.

وی ادامه داد: متاسفانه متولی خاصی برای رسیدگی به مساله ترانزیت در کشور وجود ندارد و یکی از مطالبات مهم فعالان حوزه حمل و نقل، ایجاد معاونتی برای حمل و نقل بین المللی یا ترانزیت در وزارت راه و شهرسازی است.

زمانیان یزدی به وجود سه مرز زمینی در خراسان رضوی با جمهوری ترکمنستان اشاره و بیان کرد: به دلیل وجود موانع و ناهماهنگی های ذکر شده، بسته بودن درازمدت مرزها با ترکمنستان به دلیل کرونا و البته ناکارآمدی دیپلماسی اقتصادی، خراسان رضوی و ایران سهم خود در ترازیت کالا به آسیای مرکزی را به دیگر کشورها واگذار کرده اند.

تدوین و اجرای سند جامع توسعه ترانزیت توسط هشتمین رییس جمهوری

دیگر عضو هیات مدیره شرکتهای حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: از رییس جمهوری آینده می خواهیم نسبت به تدوین و اجرای سند جامع توسعه ترانزیت کشور اقدام کند و زمینه بهره مندی کشور از این مزیت خدادادی را بیش از گذشته فراهم سازد.

حمیدرضا دشتی افزود: مشکل اصلی عدم ساماندهی نهادهای مرتبط با حوزه ترانزیت در کشور و رفع قوانین دست و پاگیر است حال آنکه در کشورهای همسایه حتی افغانستان وزارتخانه ای به نام حمل و نقل فعالیت دارد که هدف تدوین سند جامع توسعه ترانزیت نیز پاسخ مناسب به این دغدغه است.

وی ادامه داد: در صورت فراهم شدن زمینه مساعد برای فعالیت های ترانزیتی در کشور، دولت می تواند به میزان درآمد حاصل از فروش نفت از ترانزیت کسب درآمد کند و قطعا رییس جمهوری آینده نیازمند استفاده از این ظرفیت مهم است.

عضو هیات مدیره شرکتهای حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی به انسداد کوتاه مدت کانال سوئز در دریای مدیترانه اشاره و بیان کرد: برآورد شده خسارت ناشی از این انسداد ساعتی ۴۴۰ میلیون دلار بوده است، این رویداد بسیاری از کشورها را به فکر استفاده از مسیرهای جایگزین از جمله مسیر ایران - روسیه یا همان دالان شمال-جنوب انداخت.

وی گفت: کارشناسان اعلام کرده اند مسیر ترانزیتی ایران در مقایسه با مسیرهای سنتی، ۳۰ درصد ارزان تر و ۴۰ درصد کوتاه تر است لذا جذابیت قابل توجهی برای کشورهای مختلف دارد.  

دشتی افزود: اگر فقط روسیه بخواهد تامین کالای خود از مسیر سوئز را به ایران منتقل کند سالانه ۲۰ میلیون تن کالا از طریق بنادر جنوبی و شمالی ایران و بنادر روسیه در دریای خزر در دالان ترانزیتی شمال- جنوب جابه جا خواهد شد که این اتفاق درآمد قابل توجهی را نصیب دولت خواهد کرد، با این اوصاف شرکتهای حمل و نقل بین المللی، توسعه ترانزیت توسط رییس جمهوری آینده را مد نظر خواهند داشت.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه ۲۸ خردادماه امسال همزمان با انتخابات ششمین دوره‌ شوراهای اسلامی شهر و روستا و دومین انتخابات میان دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در خراسان رضوی برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha