۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۵:۳۷
کد خبرنگار: 1287
کد خبر: 84314386
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

مشارکت حداکثری آگاهانه رکن اصلی انتخابات ۱۴۰۰ است

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۵:۳۷
کد خبر: 84314386
مشارکت حداکثری آگاهانه رکن اصلی انتخابات ۱۴۰۰ است

شهرکرد -ایرنا- کارشناسان شرکت‌کننده در "گفتمان برتر فرهنگی با موضوع بررسی راهکارهای افزایش مشارکت عمومی در انتخابات" با اشاره به در پیش بودن انتخابات امسال، مشارکت حداکثری آگاهانه را رکن اصلی انتخابات ۱۴۰۰ عنوان کردند.

به گزارش ایرنا، نشست تخصصی "گفتمان برتر فرهنگی با موضوع بررسی راهکارهای افزایش مشارکت عمومی در انتخابات " روز شنبه با حضور حجت‌الاسلام مالک حسنی استاد حوزه و دانشگاه، مجتبی نوروزی، دکترای علوم سیاسی استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد، عزیزالله مولوی استاد دانشگاه در سالن اجتماعات اداره کل تبلیغات اسلامی استان به صورت وبینار و با رعایت دستورالعمل بهداشتی برگزار شد.

در این وبینار شرکت‌کنندگان با تاکید بر اینکه این دوره از انتخابات به عنوان  نخستین انتخابات در گام دوم انقلاب است، به ارائه راهکارهای افزایش مشارکت مردم به خصوص مشارکت آگاهانه در انتخابات و جایگاه مردم سالاری دینی در انتخابات پرداختند.

مشارکت مردمی مهمترین شرط تحقق حاکمیت اسلامی است 

استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد با اشاره به جایگاه مشارکت مردم در نظام مردمسالاری دینی و همچنین انتخابات گفت: حضور مردم، اقبال عمومی مردم و مقبولیت مردمی در تفکر دینی مهمترین شرط تحقق حاکمیت اسلامی است.

عزیزالله مولوی با تاکید بر اینکه حضور مردم در انتخابات از ارکان مهم و مقدمه اساسی در تمام نظام‌های سیاسی به خصوص نظام سیاسی اسلام است، افزود: حضور و انتخاب مردم، وفاداری و بیعت مردم یک شعار و یک کُد تبلیغاتی و فرم ظاهری نیست، بلکه ریشه در یک باور عمیق در ساختار فکری و معرفتی، تفکر دینی مردم دارد.

وی با اشاره به اینکه انسان موجودی دارای اختیار است، اظهار داشت: انتخاب فرد اصلح و مشارکت مردمی در انتخابات و عرصه‌های مختلف یکی از راه‌های تمایز انسان از سایر موجودات است.

مولوی افزود:هم‌اکنون برگزاری انتخابات با چالش‌های مختلف از جمله پایین بودن مشارکت سیاسی، افزایش افسردگی سیاسی و عدم جامعه‌پذیری سیاسی مواجه است که باید برای رفع این مشکل و چالش‌ها راهکارهای ارائه شود.

وی با اشاره گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: برای افزایش مشارکت مردم باید بر مسایل عینی، واقعیت کف میدانی، فرآیند اجرایی و چالش‌ها و مشکلاتی که مردم در زندگی روزمره با آن مواجه هستند، بپردازیم.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه برخی مسایل و مشکلات با گذشت زمان و تغییرات رفع خواهد شد، افزود: در همه دنیا تغییرات در فرآیندهای مختلف به صورت تدریجی ایجاد می‌شود و مقوله تدریج یکی از مقولاتی است که با زندگی انسان عجین شده و باید برای ایجاد تغییرات از گذشت زمان استفاده کرد.

مولوی افزود: در انتخابات با یک دوگانگی مواجه هستیم که زمانی که انتخابات با شور و حضور حداکثری برگزار می‌شود، حضور حداکثری را پای کارآمدی و جایگاه بلند نظام و افتخار ملی قلمدار می‌کنیم و اگر با کاهش حضور موجه شدیم نباید مقبولیت نظام و موفقیت نظام را زیر سوال ببریم.

وی بر کنار گذاشتن دوگانگی در انتخابات تاکید کرد و اظهار داشت: حضور در انتخاب و حضور نداشتن مردم در پای صندوق رای، به معنای مقبولیت نظام سیاسی و یا مقبول نبود نظام نیست.

فرصت برای ریشه یابی کم است

این استاد دانشگاه با اشاره به فرصت یک تا ۲ ماه باقیمانده تا زمان انتخابات گفت: در این فرصت کم مردم به دنبال انتخاب بالاترین مسوول سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی کشور هستند و نباید با استفاده از دسته بندی‌های سیاسی کشور گرفتار فرصت‌سوزی شویم.

به گفته وی، مقایسه وضعیت فعلی جامعه در بُعد جهانی و ملی و همچنین مقایسه جریان نوگرایی امروز جامعه و قبل از انقلاب مباحثی زمانبر است و نباید با فرصت‌سوزی نسبت به مساله مهم انتخابات بی‌توجه باشیم.

مولوی اظهار داشت: در جامعه کنونی با توجه به نارضایتی‌ها و مشکلات و خلاهای قانونی که وجود دارد، نباید میزان مشارکت عمومی و آگاهانه کم شود و نباید اجازه داد مشارکت سیاسی در جامعه مخدوش شود.

وی با تاکید بر اینکه امروز در بحث مشارکت سیاسی، امید اجتماعی خیلی مهم است و نقش پررنگ دارد، گفت: در این حوزه پیش‌بینی پذیری مد نظر است که با پیش‌بینی پذیری به افزایش امید اجتماعی دست پیدا خواهیم کرد و تاثیر مثبتی بر مشارکت عمومی در انتخابات دارد.

مباحث مردمسالاری دینی به خوبی برای مردم تبیین نشده است 

استاد حوزه و دانشگاه نیز در این نشست با اشاره به بحث مردمسالاری دینی در نظام اسلامی گفت: مباحث مردمسالاری دینی برای مردم به خوبی تبیین نشده است و باید در راستای گفتمان امام راحل برای مردم تبیین شود و نباید معیارها دستکاری شود.

حجت‌الاسلام مالک حسنی با تاکید بر اینکه معیارهای امام راحل باید در جامعه تبیین شود، افزود: در جامعه کنونی زمانی مشارکت ناآگانه تحقق می‌یابد که جمهوریت به صرف مشارکت معنا می‌شود و بسیار مهم است که جمهوریت را همانگونه که در نگاه حضرت امام راحل وجود دارد، تبیین کنیم.

وی بر ارائه راهکارهای عملیاتی برای افزایش مشارکت سیاسی به خصوص مشارکت آگاهانه تاکید کرد و گفت: مشارکت در انتخابات با توجیه اینکه یک وظیفه دینی، انسانی و ملی است محقق می‌شود اما باید مشارکتی رقم بخورد که آگاهانه باشد.

رسانه‌ها در جریان‌سازی انتخابات نقش مهم دارد

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به فرصت اندک تا زمان انتخابات  گفت: رسانه‌ها به خصوص صدا و سیما در جریان‌سازی انتخابات نقش مهم و تاثیرگذار دارد.

وی اظهار داشت: از  اوایل انقلاب تاکنون نوسان حضور و مشارکت مردم در انتخابات متغییر بوده است و این امر نقش صدا و سیما را برای افزایش مشارکت نشان می‌دهد.

وی افزود: از سال ۸۸ به این طرف رقابت‌ها و مناظراتی که در رسانه برگزار می‌شود تا حرف شرکت کنندگان در انتخابات، رای دهندگان و همه اقشار بیان شود و یک جریان‌سازی اتفاق بیافتد و نباید اجازه داد  این جریان سازی به ۲ دستگی تبدیل شود.

حسنی با تاکید بر اینکه در این دور انتخابات باید فضای رقابت جدی باشد، گفت: در شرایط کنونی کشور که از وضعیت اقتصادی در وضعیت بسیار سخت قرار داریم،  برنامه‌ها و فضای رقابتی باید به سمتی برود که مردم احساس آرامش و امنیت داشته باشند.

وی اظهار داشت: نظامی که برپایه مردمسالاری و مردم باوری باشد اعتقاد به مبنای دینی دارد و در نظام جمهوری اسلامی بحث جمهوریت و مردم باوری مورد تاکید است و رشته امور به دست مردم است و نظام جمهوری اسلامی متکی به مردم، عواطف مردم، احساسات مردم است.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت:مقام معظم رهبری فرمودند انتخابات باید براساس سه معیار خدا باوری ، مردم باوری و خودباوری برگزار شود از این‌رو در انتخابات باید مردم احساس کنند که نقش اصلی و تعیین کننده دارند.

حسنی گفت: زمانی که از گفتمان دینی صحبت و مبانی اعتقادی صحبت می‌شود، باید قانونی نیز برای این مبانی نوشته شده باشد و جانمایی شده باشد.

وی گفت:در اجتماع جمهوریت به صرف یک حضور خنثی و حضور ناشی از موج‌های سیاسی مد نظر نیست بلکه یک حضور ناشی از وظیفه است و مقام معظم رهبری فرمودند، انتخابات یک حق و یک تکلیف است و اما راحل فرمودند انتخابات یک وظیفه الهی و وظیفه انسانی و ملی است و در بحث جامعه پذیری سیاسی مردم را در این فضای جغرافیایی اسلامی به این سمت ببریم.

وی اظهار داشت: در صورتی که موانع، آسیب‌های انتخابات و جریان‌های را به صورت واضح و ملموس در نظام جمهوری و باور مردمی تعالی نبخشیم، نوسانات در میزان و درصد مشارکت‌ها متغییرخواهد شد.

به گفته وی، در انتخابات گذشته نتوانستیم به خوبی جمهوریت را براساس جایگاهی که دارد تبیین کنیم و دستاوردهای انقلاب را آنگونه که باید برای مردم تبیین کنیم و این امر از مهمترین چالش‌های انتخابات گذشته بود.  

این استاد حوزه و دانشگاه به جریان‌سازی برای رفع این معضل اشاره کرد و گفت: برای رسیدن به این موضوع که مشکلاتی که در جامعه رایج است و تغییرها بوجود آمده ناشی از انتخاب است یا ناشی از انقلاب، که باید برای رفع این مشکلات به صورت ریشه‌ای و اساسی توجه شود .

حضور مردم در تحقق بخشیدن به نظام سیاسی جایگاه بالای دارد 

دکترای علوم سیاسی و عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد نیز گفت: حضور مردم در انتخابات و تحقق بخشیدن به نظام سیاسی جایگاه بالای دارد.

مجتبی نوروزی افزود: انتخابات یک مشارکت و نظام سیاسی است و مشارکت سیاسی در همه نظام سیاسی جایگاه و اهمیت خاص دارد.

وی با اشاره به تجربه مشارکت سیاسی مردم در قبل از انقلاب افزود: حضور و مشارکت سیاسی مردم قبل از انقلاب بالای نبود و مشارکت سیاسی و بلوغ سیاسی در آن زمان همراه با خشونت بود.

به گفته وی،بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مشارکت سیاسی مردم افزایش پیدا کرد و حضور مردم از ارکان جمهوری اسلامی قرار گرفته و نظام سیاسی و انقلاب اسلامی مبتنی بر مردمسالاری دینی است.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه مردم جایگاه بالایی در تحقق بخشیدن به نظام سیاسی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دارند و مشارکت سیاسی در کشور مطلوب شده است، گفت: مشارکت سیاسی حداکثری ناآگاهانه و بی‌تفاوتی سیاسی در جامعه و انتخاب ناآگاهانه، از مهمترین چالش‌های این حوزه است.

وی به افزایش کمی و کیفی مشارکت سیاسی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: قبل از انقلاب، انتخابات همراه با خشونت بود،شکاف‌بندی اجتماعی در جامعه حاکم بود که این عوامل متاثر از جریان‌های نوگرایی بود که مبتی بر جریان دین‌زدایی در کشور، اتکا به کشور بیگانه و تمرکزگرایی شدید به اجانب بود.

نوروزی افزود: شکاف‌های ایجاد شده باعث شد که مردم در انتخابات حضور پیدا کنند و با روی کار آمدن انقلاب اسلامی، این شکاف‌بندی اجتماعی از بین رفت.

وی به کمرنگ بودن جامع‌پذیری سیاسی در کشور اشاره کرد و گفت: در نظام سیاسی ارزش‌ها، هنجارها و آرمان‌ها، تفکرات باید به معنای واقعی از یک نسل به نسل از طریق آموزش سیاسی، جامع‌پذیری سیاسی و انتقال فرهنگ سیاسی منتقل شود تا نظام سیاسی مردم را با سیاست کلان خودش همراه و همسو کند.

به گفته وی، در صورتی که اختلالی در این امر اتفاق بیافتد، بی‌تفاوتی سیاسی حاصل می‌شود که زمنیه کاهش مشارکت مردم و مشارکت ناآگاهانه را فراهم می‌‍کند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد بر توسعه بحث جامع‌پذیری سیاسی تاکید کرد و گفت: در صورت محقق نشدن بحث جامع‌پذیری سیاسی کارآمدی نظام با مشکل مواجه خواهد شد و زمینه مشارکت آگاهانه فراهم نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه خلا بحث نظری در بحث انتخابات به شدت احساس می‌شود،افزود:مردم باید بدانند که انتخابات حق است و امنیت و کارآمدی برای افراد دنبال دارد.

نوروزی بر ساده‌سازی سیستماتیک حکمرانی سیاست در کشور و شناخت درست از مسایل و مشکلات کشور برای رسیدن به یک ساختارهای منظم و منسجم تاکید کرد و گفت: ساختارهای برجای مانده از نظام و اندیشه دیگر کشورها در نظام و اندیشه دینی جواب نمی‌دهد و باید در کنار جامع‌پذیری دینی، ساده‌سازی سیستماتیک نیز حل شود تا بهترین و کارآمدترین و تاثیرگذارتری فرد برای این ساختار انتخاب شود.

این استاد دانشگاه گفت: راهکارهای مشارکت در انتخابات یک راهکار انگیزشی است و با حضور و مشارکت مردم در انتخابات مسله امنیت کشور و مقبولیت نظام سیاسی و رونق اقتصادی محقق می‌شود.

به گفته وی، انتخابات گام نخست تلاش برای مشارکت در تراز انقلاب و مشارکت حداکثری و آگاهانه است که با باید برای رسیدن به این مهم آموزش در راستای افزایش مشارکت و مهارت سیاسی نیز ارائه شود تا مردم در تراز انقلاب و براساس کارآمدی رای بدهند.

به گزارش ایرنا، سیزدهمین دوره انتخابات رییس‌ جمهوری و انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهری، روستایی و عشایری ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha