استاد دانشگاه:افزایش مشارکت‌ انتخاباتی اعتبار جهانی کشوررا بالا می‌برد

کرمان - ایرنا - استادیار علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی بافت گفت: انتخابات و میزان مشارکت مردم در آن بیانگر میزان قدرت ملی و مشروعیت نظام­ های سیاسی در صحنه بین ­المللی است و می‌­تواند قدرت چانه­ زنی و میزان اعتبار کشور را در عرصه رقابت­‌های منطقه‌ای و جهانی بالا ببرد.

مهدی حسنی باقری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دلایل گوناگونی برای لزوم مشارکت مردم در انتخابات وجود دارد و شرکت در انتخابات پاسداشت رکن مهم انقلاب اسلامی و قانون اساسی یعنی جمهوریت است و نوعی وظیفه ملی و فریضه دینی محسوب می­ شود.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط خاصی که هم ­اکنون بر جهان بویژه بر منطقه ما حاکم است، میزان مشارکت مردم پیام معنی ­داری به دیگر بازیگران جهانی و منطقه ­ای می ­دهد، ضمن آنکه در عرصه داخلی نیز دولتی می­ تواند تاثیرگذارتر باشد که از پشتوانه رای مردمی قوی­تری برخوردار باشد.

استادیار علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی بافت اظهار داشت: مشارکت سیاسی یکی از مهم­ترین ویژگی­ های جوامع پیشرفته امروزی است که مردم از طریق آن نقش خود را در اداره امور جامعه ­شان ایفا می­ کنند و مهم­ترین جلوه مشارکت سیاسی، انتخابات است.

وی ادامه داد: در بخش عمده ­ای از کشورهای جهان چنین زمینه ­ای برای دخالت مردم در سرنوشت و ادار امورشان وجود ندارد و یکی از دغدغه ­های بزرگ آن­ها رسیدن به آن است.

حسنی باقری تاکید کرد: خوشبختانه در کشور ما پس از وقوع انقلاب اسلامی چنین زمینه­ ای فراهم شد و جمهوریت به عنوان یکی از ارکان اصلی تشکیل دهنده نظام جمهوری اسلامی و همراه با اسلامیت آن، بنا بر تصریحی که در قانون اساسی به آن شده است، مطرح شد.

وی بیان کرد: همان­گونه که گفته شد مشارکت وسیع مردم می ­تواند در قدرت چانه ­زنی کشور در عرصه خارجی و همچنین قوت و امکان موفقیت آن­ در مسایل داخلی تاثیر گذار باشد.

استادیار علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی بافت تاکید کرد: تجربه چندین سالۀ انقلاب اسلامی و انتخابات آن اثبات کرده است که مشارکت نکردن، همیشه باعث به وجود آمدن مسایل و مشکلات زیادی برای کشور و مردم شده است.

وی افزود: موفق­ ترین دولت­‌های بعد از انقلاب دولت‌­هایی بوده ­اند که میزان و درصد بیشتری از رای مردم را داشته  و طبیعتا پاسخگویی بیشتری هم داشته ­اند و میزان فسادشان نیز کمتر بوده است.

حسنی باقری تصریح کرد: هر چه درصد مشارکت انتخاباتی کمتر باشد، دولت منتخب نمایندگی بخش‌­ها و سلایق محدودتری را دارد و بنابراین به طور طبیعی هم نمی ­تواند وظایف خود را انجام دهد.

 وی با اشاره به اهکارهای ترغیب و افزایش مشارکت مردم در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: شاید کلیدی­ ترین چیزی که در این ­زمینه باید گفت امید است و در درجه اول باید چشم ­انداز مثبتی از آینده برای مردم ترسیم شود.

استادیار علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی بافت افزود: برای مشارکت بیشتر شهروندان در انتخابات این حس در جامعه  باید القا شود که اوضاع به سمت بهبود و تغییر فراگیر در همه روال ­های ناکارآمدی که منجر به پدید آمدن این شرایط شده، پیش خواهد رفت.

این استاد دانشگاه  تصریح کرد: بخشی از از این امید بخشیدن به جامعه می­ تواند توسط کاندیداهای ریاست جمهوری و در ضمن ارائه برنامه ­های آنان به مردم داده شود.

حسنی باقری تاکید کرد: نکته حائز اهمیت دیگر وجود نماینده­ برای همه سلایق و گرایش­ های سیاسی در میان کاندیداهای انتخابات است و تنوع کاندیداها و سلایق آن­ها می­ تواند انگیزه زیادی برای شرکت در انتخابات فراهم کند و طبیعی است که همه مردم زمانی در انتخابات به طور فراگیر شرکت کنند که بدانند نماینده ­ای از سلیقه و گرایش آن­ها نیز وجود دارد.

وی بیان کرد: به نظر می­ رسد که پس از ۴۰ سال که از پیروزی انقلاب می­ گذرد، نوعی بلوغ فکری در همه ارکان جامعه و مردم به وجود آمده است و طیف گوناگون مسایلی که این­ روزها دربارۀ انتخابات و مشارکت در آن مطرح می ­شود بیان­گر این است که انتخابات و شرکت در آن فراتر از یک حضور صِرف و انداختن یک برگه کاغذ در صندوق است و آن­چه که اهمیت یافته اثربخشی و انتخاب آگاهانه از طریق مشارکت در انتخابات است.  

انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در تاریخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ همزمان با انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری ایران برگزار خواهد شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha