صلاحیت ۷۵ درصد داوطلبان شوراهای شهر و روستا در کرمانشاه تایید شد

کرمانشاه- ایرنا- دبیر ستاد انتخابات استان کرمانشاه اعلام کرد که از هزار و ۱۱۱ نفری که برای حضور در شورای اسلامی شهر و روستا در استان نام‌نویسی کرده‌اند، صلاحیت ۸۱۲ نفر معادل ۷۵ درصد داوطلبان تایید شده است.

به گزارش ایرنا، «جلیل بالایی» روز سه‌شنبه در نشستی خبری در استانداری کرمانشاه، اظهار داشت: در مجموع یک هزار و ۱۱۱ نفر برای حضور انتخابات شورای اسلامی شهرهای استان نام نویسی کردند که از این آمار ۵۶ نفر انصراف دادند، ۲۳۹ نفر رد صلاحیت و هشت نفر نیز به دلیل نقص مدارک حذف شدند.

به گفته وی ۱۱ نفر از اعضای کنونی شوراهای اسلامی شهر در سطح استان در میان داوطلبان رد صلاحیت شده هستند.

وی با بیان اینکه این آمار از سوی هیات‌های نظارت بر انتخابات استان اعلام شده است، افزود: هیات های اجرایی ۲۲ فروردین ماه در مرحله نخست هزار و ۱۰ نفر از داوطلبان معادل ۹۴ درصد را تایید صلاحیت و نتایج را به هیات‌های نظارت اعلام کردند.

دبیر ستاد انتخابات استان کرمانشاه با اشاره به اینکه نتیجه رد صلاحیت نامزدها به اطلاع خود افراد خواهد رسید، گفت: نامزدهای رد صلاحیت شده از امروز به مدت چهار روز برای اعتراض به رای هیات های اجرایی زمان دارند.

بالایی با اشاره به اینکه ۳۴ شورای شهر در استان با ۱۸۲ عضو فعال هستند، گفت: تاکنون به صورت میانگین برای هر کرسی شورای اسلامی شهر در استان ۴.۶ نفر به رقابت خواهند پرداخت.

وی با اشاره به عضویت ۱۱ نفر در شورای اسلامی شهر کرمانشاه گفت: برای هر کسی شورای شهر کرمانشاه ۱۳ نفر به رقابت می پردازند.

به گفته وی پس از کرمانشاه، در شهر اسلامی آباد غرب و گیلانغرب به صورت میانگین برای هر کرسی انتخابات به ترتیب ۱۲.۸ و ۹.۴ نفر رقابت خواهند کرد.

دبیر ستاد انتخابات استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه برآوردها نشان می‌دهد شرایط انتخایات شورای شهر در تمام حوزه ها فراهم‌است، عنوان کرد:  کمترین میزان ‌رقابت نیز مربوط به شهرهای بیستون، دینور، نودشه و گودین است که کمتر از ۲ نفر برای هر کرسی رقابت می‌کنند.

۹هزار داوطلب برای شورای روستاها

بالایی در بخش دیگری از صحبت های خود به داوطلبان شوراهای اسلامی روستا نیز اشاره کرد و گفت: ۹ هزار ۴۱ نفر در استان کرمانشاه برای شوراهای روستا و تیره های عشایری داوطلب هستند.

وی با بیان اینکه روند تایید صلاحیت در هیات های اجرایی در حال انجام است، گفت: از این آمار تاکنون چهار هزار و ۲۵ نفر تایید صلاحیت شده اند و روند تایید صلاحیت ها همچنان ادامه دارد.

دبیر ستاد انتخابات استان کرمانشاه عنوان کرد: پیش از این تعداد روستاهای و تیره های عشایری واجد شرایط انتخابات در استان هزار و ۷۷۷ مورد اعلام شده بود که به دلیل کوچ تعدادی از عشایر این آمار به هزار و ۷۶۹ مورد رسید.

به گفته بالایی تنها  ۳۰ روستای کرمانشاه واجد شرایط برگزاری انتخابات نیستند و انتخابات شوراهای روستا در ۹۸.۵ درصد روستاها برگزار خواهد شد.

بر اساس دستور العمل ستاد انتخابات کشور هیات های اجرای انتخابات شورای‌های روستا نتایج بررسی های خود را ۱۶ اردیبهشت ماه به هیات های نظارت اعلام می کنند و اسامی نامزدهای نهایی دوم خرداد ماه اعلام می شود.

تبلیغات زودهنگام غیرقانونی است

دبیر ستاد انتخابات استان کرمانشاه در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع تبلیغات زود هنگام نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر نیز اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون تبلیغات زودهنگام جرم است و متخلفان به شعب بررسی تخلفات انتخاباتی دادگستری معرفی می شوند.

به گفته بالایی حتی امکان رد صلاحیت برخی از نامزدها به دلیل تخلفات انتخاباتی همچون تبلیغات زود هنگام وجود دارد.

سیزدهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ همزمان با انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار خواهد شد.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان ساکن هستند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می‌کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha