مهم‌ترین رویدادهای خبری استان اردبیل در هفته‌ای که گذشت

اردبیل- ایرنا- اجرای سند آمایش توسعه، تشکیل قرارگاه آب، تکمیل ۱۳ طرح گردشگری، ساخت بزرگترین کارخانه داروسازی شمال‌غرب کشور، آغاز آبگیری سد گیوی و ازدواج ۱۱۰ نوعروس با حمایت کمیته امداد از جمله عناوین مهم‌ترین رویدادهای خبری استان اردبیل در هفته گذشته بود.

سند آمایش توسعه‌ اجرا می‌شود

به گزارش ایرنا، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل گفت: سند آمایش توسعه‌ای استان اردبیل به‌زودی در دستگاه‌های اجرایی این استان اجرا و نظام برنامه‌ریزی و توسعه‌ای  را در همه حوزه‌ها متحول خواهد کرد.

داود شایقی در جمع خبرنگاران اظهارکرد: پس از سال‌ها تلاش کارشناسان و متخصصان سند آمایش استان اردبیل همه مراحل تایید را سپری کرد و از ابتدای امسال برای اجرا به همه دستگاه‌ها ابلاغ خواهد شد تا بر اساس آن برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری‌ها در ۲۵ سال آینده انجام شود و به شکل متوازن توسعه پایدار این استان را شاهد باشیم.

وی ادامه داد: هم‌راستا با این سند، سند توسعه شهرستان‌های استان اردبیل و سند توسعه اقتصادی و اشتغال روستاها نیز با قوت و قدرت در حال انجام است تا مسئولان و مدیران اجرایی در برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری پیش‌رو مشکلی نداشته باشند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بیان کرد: برای بیش از ۳۸۷ روستا تا کنون مطالعات اقتصادی و اشتغال انجام شده است و امسال نیز برای ۱۲۹ روستا تدوین این سند در دستور کار است.

قرارگاه مدیریت آب تشکیل می‌شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اردبیل از تشکیل قرارگاه مدیریت آب در این استان در آستانه فصل گرما خبر داد.

فرزاد قلندری در نشست مدیریت منابع آبی استان اردبیل با تاکید بر صرفه‌جویی در مصرف گفت: بر اساس گزارش‌های هواشناسی و آب منطقه‌ای این استان، میزان بارش‌ها نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته و ذخیره آب سد یامچی نیز به تبع شرایط کاهش یافته است.

وی بیان کرد: برای مدیریت مصرف آب از هم‌اکنون با پیگیری‌های مستمر و اتخاذ تصمیمات لازم تلاش می‌شود تا مردم در فصل بهار و تابستان با مشکل روبه‌رو نشوند.

معاون استاندار اردبیل افزود: با توجه به کاهش بارش‌ها و افزایش مصرف آب احتمال کمبود آب در اواخر فصل بهار و تابستان خواهیم داشت که باید صرفه‌جویی در مصرف آب به ویژه در بخش آشامیدنی بیشتر شود.

۱۳ طرح گردشگری امسال افتتاح می‌شود

استاندار اردبیل با بیان اینکه اجرای ۱۸ طرح گردشگری امسال در این استان تعریف شده است، گفت: ۱۳ طرح گردشگری در حال اجرا نیز در سال‌جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

اکبر بهنامجو در نشست بررسی برنامه‌های شعار سال در حوزه گردشگری افزود: فاز اول مجموعه تاریخی شهر یئری مشگین‌شهر تا شهریور امسال به بهره‌برداری می‌رسد و ۴۰۰ هکتار زمین در حوزه این مجموعه، فاز به فاز راه‌اندازی و تکمیل می‌شود.

وی در در رابطه با پیست اسکی اوجور آلوارس و مجموعه گردشگری فندقلوی نمین نیز اظهارکرد: اقدامات عمرانی این مجموعه‌ها با هماهنگی و همکاری دستگاه‌های اجرایی مرحله به مرحله بر اساس برنامه زمان‌بندی انجام می‌شود.

استاندار اردبیل همچنین نقش دریاچه گیلارلو شهرستان گرمی مغان را در جذب گردشگر و مسافر مهم ارزیابی کرد و افزود: در حال حاضر پیمانکار مجموعه سد گیلارلو شهر گرمی مشخص شده است و زیرساخت‌های برق و راه نیز به زودی اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: برق و روشنایی این مجموعه گردشگری را بنیاد علوی با مدیریت میراث فرهنگی بر عهده گرفته است و بر اساس پیگیری‌ها تا ۲ روز آینده مبلغ ۱۰ میلیارد ریال به این طرح اختصاص می‌یابد.

بزرگترین کارخانه داروسازی شمال‌غرب کشور احداث می‌شود

استاندار اردبیل با اشاره به احداث بزرگترین کارخانه داروسازی منطقه (شمال‌غرب کشور) در این استان گفت: فاز نخست این کارخانه با اشتغال‌زایی ۳۰۰ نفر در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد.

اکبر بهنامجو در جریان بازدید از این مجموعه اظهار کرد: فاز اول این مجتمع تولیدی به منظور تولید قطعات پلاستیکی برای شربت و بسته‌بندی، مواد اولیه انواع داروهای گیاهی و نیز گرفتن اسانس گیاهان دارویی طراحی شده است.

وی افزود: دستگاه‌های خط تولید تیوپ، انواع پماد و کرم‌های مختلف تا ۱۵ روز دیگر نصب می‌شود و با پیشرفت فیزیکی بالای۹۰ درصد با اشتغال‌زایی ۳۰۰ نفر افتتاح می‌شود.

استاندار اردبیل بیان کرد: در حال حاضر ۲۰۰ نفر در مراکز آموزشی برای راه‌اندازی فاز اول این کارخانه آموزش می‌بینند و بیش از ۸۰۰ نفر تا پایان امسال در فاز اول و دوم این مجموعه شاغل خواهند شد.

وی اضافه کرد: عملیات فیزیکی سوله‌های اصلی این واحد تمام شده است و عملیات اجرایی محوطه‌سازی آن نیز آغاز شده و پیشرفت فیزیکی خوبی دارد،  عملیات اجرایی بخش‌های دیگر هم در زیربنای ۸۰ هزار متری به‌زودی آغاز می‌شود.

سامانه خدمات فنی روستایی راه‌اندازی شد

سامانه ساخت و ساز و خدمات فنی روستایی از سوی اداره‌کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اردبیل در روستای حور شهرستان نمین راه‌اندازی شد.

این سامانه به منظور ارایه خدمات غیرحضوری فنی در زمینه ساخت و ساز در روستاها راه‌اندازی شده است و با آغاز فعالیت آن، تمامی خدمات فنی و دریافت و پرداخت‌های مربوط به ساخت و ساز مسکن در سطح روستاهای استان اردبیل ارائه می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اردبیل در آیین بهره‌برداری از این سامانه گفت: استان اردبیل به عنوان منطقه پایلوت کشوری برای راه‌اندازی این سامانه انتخاب شده است و نخستین مورد این سامانه امروز در محل ساختمان دهیاری روستای حور از توابع بخش ویلکیج شهرستان نمین فعالیت خود را آغاز کرد.

فرهاد سبحانی افزود: این سامانه الکترونیکی در تسریع انجام امور فنی و ساخت و ساز در روستاها و نیز در کاهش مراجعات فیزیکی مردم به ویژه در زمینه ایجاد ارتباط یا دریافت پاسخ استعلام از بنیاد مسکن و دهیاری‌ها در زمینه صدور پروانه ساختمانی نقش اساسی خواهد داشت.

کاهش ۵۰ درصدی بارش‌ها

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل از کاهش ۵۰ درصدی بارندگی‌ها در این استان خبر داد.

عباس جنگی مرنی به خبرنگاران اظهار کرد: میزان آب ورودی به سدها ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش نشان می‌دهد به طوری که در حال حاضر حدود ۳۴ میلیون مترمکعب آب در پشت سد یامچی اردبیل وجود دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به شرایط موجود، قرارگاه مدیریت منابع آب در استان فعال می‌شود تا در فصل گرما از کسری و کمبود آب جلوگیری شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: با توجه به افزایش مصرف آب در بخش شرب، مجبور به کاهش توزیع آب کشاورزی در ماه‌های آینده هستیم و ضروری است زارعان و باغداران استان مزارع خود را در بخش آب درست مدیریت کنند و تولید بهینه را مد نظر قرار دهند.

ظرفیت ذخیره آب سد یامچی کاهش یافت

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل گفت: هفت ماهه سال آبی جاری کاهش بارش‌های موثر و افزایش دما در حوضه آبریز رودخانه بالیخلوچای سبب کاهش ذخیره آب در مخزن سد یامچی شده است.

اسدالله دیندار سوها در حاشیه بازدید از سد یامچی افزود: مقایسه آماری بارندگی‌ها در ایستگاه‌های باران‌سنجی معرف منطقه نشان می‌دهد که از اول مهر سال گذشته تا کنون بارندگی در سطح حوضه سد یامچی نسبت به سال پیش از آن و بلندمدت کاهش محسوس داشته است.

وی بیان کرد: بررسی‌های ماه به ماه مقادیر بارندگی‌های سال‌جاری با سال گذشته و بلندمدت در ایستگاه‌های این شرکت، حاکی از آن است که در دی ۱۳۹۹، حدود ۶۰ درصد نسبت به سال گذشته و نیز ۵۰ درصد نسبت به درازمدت، بارندگی کمتری در حوضه بالادست این سد اتفاق افتاده است.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل با بیان اینکه در فروردین ۱۴۰۰ کمبود بارش به ۵۴ درصد کاهش  یافته است، اضافه کرد: دلیل اصلی کاهش ذخیره آب در سد یامچی کاهش بارندگی، افزایش تبخیر از سطح حوضه آبریز و افزایش مصرف آب در شهر اردبیل است.

آبگیری سد گیوی آغاز شد

رئیس اداره بهره‌برداری و نگهداری سد گیوی از آغاز آبگیری و ذخیره‌سازی آب در این سد به منظور استفاده کشاورزان منطقه در سال آبی ۱۳۹۹ - ۱۴۰۰ خبر داد.

سعید گلمغانی ابراهیمی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای استفاده بهینه از ظرفیت‌های آبی موجود در منطقه گفت: در همین راستا به منظور استفاده کشاورزان و باغداران و همچنین شرکت آب و فاضلاب شهرستان کوثر از ظرفیت آبی موجود در گیوی چایی، آبگیری سد کوثر آغاز شده است.

وی افزود: امسال بیش از سه میلیون مترمکعب آب برای استفاده کشاورزان و باغداران منطقه در سد گیوی ذخیره خواهد شد.

رئیس اداره بهره‌برداری و نگهداری سد گیوی با اشاره به اینکه سد گیوی ظرفیت ذخیره بیش از ۵۳ میلیون مترمکعب آب دارد، اظهار کرد: مقرر شده است تا زمان تکمیل شبکه پایاب و خرید اراضی مخزن، سد گیوی به صورت محدود آبگیری شود.

تالاب نئور احیا می‌شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل از اجرای طرح احیای تالاب نئور در سال‌جاری خبر داد.

سعید شهند در این زمینه گفت: فاز اجرایی نقشه راه احیای تالاب نئور با اعتبار یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارهای ملی امسال عملیاتی می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت تالاب‌ها و ارزش اکولوژیکی آنها در حفاظت از محیط زیست افزود: تالاب‌ها به‌ عنوان یکی از مهمترین زیستگاه‌های طبیعی در جهان، نقش زیادی در تداوم بقای حیات وحش، تامین آب شیرین و حفظ تعادل زیستی دارند.

پسماند و فاضلاب از مهم‌ترین عوامل تهدیدکننده محیط زیست است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: پسماند و فاضلاب همچنان از مهم‌ترین عوامل تهدیدکننده و معضلات محیط زیست در این استان است.

سعید شهند بیان کرد: با اینکه با همکاری و پیگیری‌های دستگاه قضایی، استانداری و اداره‌کل حفاظت محیط زیست اقدام‌های خوبی در مدیریت پسماند و ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب در شهرک‌های صنعتی استان انجام شده، اما همچنان یکی از مهم‌ترین مشکلات حوزه محیط زیست پسماند و فاضلاب است.

وی اظهارکرد: طرح مدیریت منطقه‌ای پسماند این استان با ایجاد پنج منطقه اصلی با محوریت شهرستان‌های اردبیل، پارس‌آباد، مشگین‌شهر، گرمی و خلخال اجرا می‌شود و هر یک از این مراکز اصلی نیز شهرها، بخش‌‎ها و روستاهای تابعه را شامل می‌‎شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل اضافه کرد: گسترش زندگی شهری و افزایش جمعیت موجب شده است تا زباله تولیدی نیز افزایش یابد، برای همین به صورت علمی و با برنامه مدون و منظم باید دفن زباله و مدیریت پسماند را اجرا کرد.

مرحله دوم واکسیناسیون کرونای سالمندان آغاز شد

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل از آغاز مرحله دوم واکسیناسیون کرونا در خانه‌های سالمندان و مراکز زیر پوشش بهزیستی در این استان خبر داد.

بهزاد ستاری در این زمینه اظهار کرد: خوشبختانه با رعایت اصول و پروتکل‌های بهداشتی مشخص شده از سوی بهزیستی کشور برای خانه‌های سالمندان و مراکز زیر پوشش تاکنون هیچ مورد حادی مربوط به بیماری کرونا از این خانه‌ها گزارش نشده است.

وی با اشاره به آزمایش کرونا از افراد مسئول در خانه‌های سالمندان با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی افزود: ممنوع بودن ورود افراد غیرمسئول از مهم‌ترین محورهای بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی برای خانه سالمندان به منظور محافظت افراد زیر پوشش از شیوع ویروس کرونا بود.

مشاوره برای زوج‌های جوان رایگان می‌شود

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان استان اردبیل از ارایه خدمات مشاوره‌ای رایگان به زوج‌های جوان با همکاری مراکز مشاوره خبر داد.

وحید فروهر در نشست هم‌اندیشی با مدیران مراکز مشاوره و ازدواج اردبیل افزود: در راستای تحکیم بنیان خانواده و پیشگیری از طلاق با هماهنگی‌های لازم که با مراکز مشاوره انجام گرفت، هر مرکز مشاوره مستقر در مرکز استان در طول سال به ۷۰ زوج و برای هر زوج سه جلسه مشاوره رایگان ارایه خواهد داد.

وی بیان کرد: فهرست آدرس و ساعت ارایه مشاوره به منظور تسهیل دریافت مشاوره از سوی زوج‌ها، توسط سمن مجری تهیه و در دفاتر ثبت ازدواج و محل‌های پرتردد جوانان نصب می‌شود و از مدیران و عوامل دوره دیده مراکز مشاوره برای تدریس در کارگاه‌های پیش، حین و پس از ازدواج استفاده خواهد شد.

۱۱۰ نوعروس با حمایت کمیته امداد راهی خانه بخت شدند

 مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اردبیل گفت: ۱۱۰ نفر از نوعروسان تحت حمایت این نهاد در روزهای گذشته با دریافت کمک هزینه تامین جهیزیه، زندگی مشترک خود را آغاز کردند.

حسین دشتی در جمع خبرنگاران افزود: تامین جهیزیه نوعروسان نیازمند یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های کمیته امداد است تا آنها بتوانند بی‌دغدغه و با آرامش خاطر زندگی مشترک خود را آغاز کنند.

وی با بیان اینکه با کمک نیکوکاران ۱۱۰ سری جهیزیه مناسب برای نوعروسان تحت حمایت  این نهاد تهیه شده است، اظهار کرد: جهیزیه اهدایی نیکوکاران شامل یخچال، اجاق گاز، ماشین لباسشویی، جارو برقی و تلویزیون بود که در اختیار نوعروسان قرار گرفت.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اردبیل، ارزش هر سری جهیزیه را ۱۵۰ میلیون ریال عنوان کرد و افزود: برای تهیه این جهیزیه‌ها در مجموع ۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال هزینه شده است.

شهروندان در طرح سرشماری برخط همکاری کنند

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل خوستار همراهی و همکاری شهروندان ساکن این استان با سامانه ۲۱۲۱ طرح سرشماری برخط و غیرحضوری شد.

فریبرز دهقان اظهارکرد: امسال نیز با توجه به شرایط کرونایی همانند سال گذشته، تا آنجا که ممکن است آمارگیری به صورت غیرحضوری و تلفنی خواهد بود که در این راستا سامانه ۲۱۲۱ راه‌اندازی شده است تا اطلاعات نمونه‌های آماری جمع‌آوری شود.

وی افزود: امسال قرار است ۳۵ طرح آماری در استان اردبیل اجرایی شود که همه آنها به صورت تلفنی و غیرحضوری خواهد بود و در موارد استثنا که شماره تلفن افراد یا امکان مصاحبه تلفنی وجود نداشته باشد، آمارگیری به صورت حضوری خواهد بود.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha