۲۷ فروردین ۱۴۰۰، ۱۷:۰۱
کد خبرنگار: 782
کد خبر: 84297349
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آمریکا در همسایگی روسیه تاسیسات نظامی بنا می کند

۲۷ فروردین ۱۴۰۰، ۱۷:۰۱
کد خبر: 84297349
آمریکا در همسایگی روسیه تاسیسات نظامی بنا می کند

تهران – ایرنا – نروژ و آمریکا توافقی را درباره ضوابطی که به چه صورت آمریکا امکان دارد تاسیسات نظامی را در خاک این کشور که در همسایگی با روسیه قرار دارد بسازد، به امضا رساندند.

به گزارش روز جمعه ایرنا، خبرگزاری رویترز با انتشار این خبر نوشت: نروژ به آمریکا اجازه می دهد تا تاسیسات نظامی جدید درخاک این کشور بنا کند.

رویترز در ادامه نوشت: نروژ که مرز کوچکی با روسیه دارد، روز جمعه (امروز ۲۷ فروردین ماه) اعلام کرد که توافقی را با آمریکا در باره ضوابط و مقرارتی که ارتش آمریکا قادر است درخاک این کشور بدان مبادرت ورزد، به امضا رساند.

آمریکا بنابر این توافق قادر خواهد بود تا در سه پایگاه هوایی و  در یک پایگاه دریایی نروژ تاسیساتی را بسازد اما آنگونه که در گزارش های رسانه ای ادعا شده، این بدان گونه نخواهد بودکه آنها تبدیل به پایگاه هایی مستقل و جداگانه  آمریکایی درخاک این کشور محسوب شوند.

رویترز افزود: این توافق بین دولت  اقلیت «ارنا سولبرگ» و طرف آمریکایی به امضا رسیده است و پیش از اجرایی شدن آن باید به تصویب مجلس این کشور برسد.

این گزارش در ادامه می افزاید: دولت نروژ درباره این توافق اعلام داشته است، در  بحبوحه یک بحران جنگی این مساله می تواند باعث تجدید و تجهیز سریع قوای آمریکا در خاک نروژ شود.

بنابراین گزارش، از زمان ایجاد  پیمان آتلانتیک شمالی در سال ۱۹۴۹ دولت نروژ اجازه تاسیس پایگاه های بیگانه و یا  استقرار تسلیحات هسته ای در داخل خاک خود آنهم  در زمان صلح  را نداده است .

رویترز گزارش داد: تنش ها بین نروژ و  روسیه پس از جنگ سرد اندکی بهبود یافت اما پس از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ وضعیت باردیگر تغییر کرد.

به گزارش ایرنا این درحالی است که در آبان ماه ۱۳۹۵ و بنابر گفته شبکه خبری سی ان ان وزارت دفاع نروژ  در آنزمان با پیشنهاد آمریکا برای استقرار محدود نیروهای دریایی این کشور در خاک خود موافقت کرد.

بنابر بیانیه ای، که توسط وزارت دفاع نروژ به این شبکه خبری فرستاده شده بود، حدود ۳۳۰ تفنگدار نیروی دریایی آمریکا در قالب نیروهای محدود دوره ای در پایگاه هوایی 'وائرنز' (Vaernes) نروژ مستقر می شدند.

«اینه ماریا اریکسون سوریده» (Ine Eriksen Søreide) وزیر دفاع نروژ در آنزمان  در این بیانیه اعلام کرد: از دعوت آمریکا درباره افزایش تمرین ها و آموزش های (نظامی) در نروژ با استقرار دوره ای نیروهای تفنگدار دریایی در این کشور، بشدت استقبال می شود و هم اکنون از روابط مستحکم دوجانبه برخورداریم.

این درحالی بودکه در آن زمان تنش ها بین اروپا با روسیه به دنبال پیوستن شبه جزیره کریمه از خاک اوکراین به روسیه در سال ۲۰۱۴ آغاز و آمریکا و متحدانش در ناتو از آن هنگام حضور خود را در کشورهای حوزه بالتیک و لهستان افزایش دادند.
نروژ با وسعتی بالغ بر ۳۸۵هزار کیلومتر مربع و جمعیتی بیش از پنج میلیون و ۳۰۰هزار نفر در شمال قاره اروپا و در شبه جزیره اسکاندیناوی واقع است.۱۳۰۲**

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha