اتخاذ تدابیری برای تردد اهداکنندگان خون در ساعات منع تردد

 تهران_ ایرنا_ مدیرکل انتقال خون استان تهران گفت: با توجه به در پیش بودن ایام ماه مبارک رمضان و اجرا شدن منع تردد شبانه در تهران و همچنین استقبال اهدا کنندگان خون در ساعات شبانه بعد از افطار، تدابیری در خصوص تردد اهداکنندگان در این ساعات اتخاذ خواهد شد.

محمدرضا مهدی زاده روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر باشیوع موج چهارم کرونا در کشور شاهد اتخاذ منع تردد شبانه در شهرهای نارنجی و قرمز و همچنین تهران هستیم.
 وی ادامه داد: بیشتر اهدا کنندگان خون در ایام ماه مبارک رمضان مشتاق هستند که بعد از ساعات افطاری برای اهدای خون به مراکز اهدای خون مراجعه کنند، اما با توجه به اینکه شاهد اجرای منع تردد شبانه هستیم و برخی از مراکز اهدای خون تا ساعت ۱۰ شب و مرکز وصال شیرازی تا ساعت ۱۲ شب فعال و پذیرای اهداکنندگان خون هستند در حال رایزنی با دستگاه‌های مربوطه شامل ستاد مقابله با کرونا، وزارت بهداشت و وزارت کشور هستیم تا تدابیری در زمینه منع تردد شبانه اتخاذ شود و اهداکنندگان بتوانند با اطمینان خاطر برای اهدای خون مراجعه کنند.
 مدیرکل انتقال خون استان تهران تاکید کرد:نتیجه رایزنی‌های لازم در این خصوص با مقامات مسئول از طریق رسانه ها به اطلاع اهدا کنندگان برای اهدای خون در ایام ماه مبارک رمضان خواهد رسید.

اهدای خون با روزه‌داری منافاتی ندارد
مدیرکل انتقال خون استان تهران گفت: با توجه به اینکه در آستانه ماه مبارک رمضان قرار داریم به اطلاع مردم نوع دوست و شهروندان تهرانی می رسانم که اهدای خون در ایام ماه مبارک رمضان هیچ منافاتی با روزه داری ندارد و اهدا کنندگان خون می توانند در زمان روزه‌داری هم اگر سحری و غذای مناسبی در زمان سحر میل کرده باشند در همان ساعات اولیه صبح برای اهدای خون به مراکز اهدای خون مراجعه کنند و هیچ مشکلی در زمینه اهدای خون وجود ندارد.
 وی ادامه داد: همچنین اهدا کنندگان خون می توانند بعد از افطار کردن و خوردن افطاری مختصر برای اهدای خون به مراکز اهدای خون مراجعه کنند.
 وی تاکید کرد: از مردم نوعدوست تهران می خواهیم  با توجه به اینکه در ایام ماه مبارک رمضان طبق روال هر ساله مقداری از استقبال برای اهدای خون کاسته می شود به فکر بیماران نیازمند به خون و فرآورده های آن باشند و مانند همیشه یاری گر سازمان انتقال خون باشند .
وی تاکید کرد :نیاز به خون همیشگی است و با توجه به اینکه عمر مفید پلاکت فقط سه روز است و در صورتی که بیماران نیازمند به خون مانند تالاسمی ها، هموفیلی ها و بیماران سرطانی همیشه نیاز به خون دارند و علاوه بر این  که  افرادی هم نیاز به اعمال جراحی دارند و مصدومان سوانح رانندگی نیز از مصرف کنندگان خون محسوب می‌شوند ،بنابراین نیاز است که اهداکنندگان خون مانند همیشه یاری گر سازمان انتقال خون و نجات دهنده جان بیماران نیازمند به خون باشند .
وی با اشاره به اینکه ساعات فعالیت ۱۲ مرکز انتقال خون استان تهران در روزهای آینده از طریق رسانه ها در ایام ماه مبارک رمضان اعلام خواهد شد، تاکید کرد: البته هرسال بعد از تعطیلات نوروز و در فروردین ماه شاهد افزایش میزان اهداکنندگان خون بودیم امسال هم استقبال برای اهدای خون خوب بوده است، اما نسبت به سال‌های  گذشته کمتر برای اهدای خون استقبال شده است و یکی از دلایل مهم آن هم می تواند شیوع موج چهارم کرونا باشد که با توجه به اینکه بسیاری از مراکز و فعالیت‌های اقتصادی تعطیل شده‌اند ومدارس و دانشگاه ها هم در حال تعطیلی هستند و مردم هم کمتر از خانه‌ها خارج می شوند، میزان استقبال برای اهدای خون نیز نسبت به سال های گذشته در فروردین ماه کاهش پیدا کرده است .
وی تاکید کرد: در حال حاضر سطح ذخایر خون در استان تهران قابل قبول است ،اما شاید در آینده به وضعیت شکننده برسیم، با توجه به اینکه شاهد شروع موج چهارم کرونا و افزایش تعداد مبتلایان به کرونا و همچنین ایام ماه مبارک رمضان را در پیش داریم که امکان دارد ذخایر خون به سطح شکننده برسد، بنابراین از اهداکنندگان می خواهیم که به مرور برای اهدای خون به مراکز اهدای خون مراجعه کنند .
مدیرکل انتقال خون استان تهران گفت: برخی از اهداکنندگان شاید تمایل کمتری به اهدای خون در ایام ماه مبارک رمضان داشته باشند، بنابراین به آنها توصیه می شود در ایام باقی مانده تا رسیدن ماه مبارک رمضان برای اهدای خون مراجعه کنند و  این  ایام فرصت مناسبی برای اهدای خون و کمک به بیماران نیازمند به خون خواهد بود.

به گزارش ایرنا، در زمان شیوع ویروس کرونا (طی سال ۱۳۹۹) ۳۵۵هزار و ۶۵۵ نفر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون استان تهران مراجعه کردند که از این تعداد ۲۸۸ هزار و ۵۶۲ نفر شرایط اهدا را داشتند و موفق به اهدای خون شدند.

 ۱۳۰ هزار و ۷۰۳ نفر از اهدا کنندگان سال گذشته مستمر(با سابقه حداقل دوبار اهدای خون درسال) بودند و طی این مدت ۹۹ هزار و ۶۷۳ اهدا کننده با سابقه(اهدا کنندگانی که سابقه اهدای خون دارند) و ۵۷ هزار و ۲۵۵ اهدا کننده بار اولی ثبت شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha