۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۳۱
کد خبر: 85482044
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

مدیریت بهتر قند خون با انسولین‌های نسل جدید 

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۳۱
کد خبر: 85482044
مدیریت بهتر قند خون با انسولین‌های نسل جدید 

تهران - ایرنا- یک فوق تخصص غدد گفت: مصرف انسولین‌های نسل جدید به مدیریت بهتر قند خون افراد دیابتی کمک می‌کند که نتیجه این اتفاق، بالا رفتن و بهبود کیفیت زندگی آنهاست.  

به گزارش ایرنا از انجمن غدد، محمدرضا مهاجری تهرانی، در کنگره جامعه متخصصین داخلی در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، افزود: ورود انسولین‌های نسل جدید به ایران شرایط را برای بالابردن کیفیت زندگی بیماران دیابتی بهتر کرده است. افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ به نظارت منظم و درمان مداوم برای حفظ سطح هدف قند خون و به همان اندازه مهم برای مدیریت دیگر شرایط همراه با دیابت نیاز دارند.

وی اظهار داشت: در قرن بیست‌ویکم شاهد ورود چندین محصول آنالوگ انسولین و ارتقاء رژیم‌های انسولینی در درمان دیابت نوع ۲ بوده‌ایم. با وجود این، بسیاری از بیماران مبتلا به دیابت تحت درمان با انسولین در کنترل مناسب قند خون ناموفق باقی می‌مانند. این ممکن است نشان دهنده درمان ناصحیح و بی‌توجهی به مصرف دارو و کنترل قند خون باشد، اما این مسائل در بعضی موارد می‌تواند ناشی از نگرانی در مورد هیپوگلیسمی (افت قند خون) باشد.

مهاجری تهرانی درباره مزایای انسولین‌های نسل جدید گفت: بیش از صد سال است که از تولید اولین انسولین می‌گذرد و کیفیت انسولین‌ها با گذر زمان بهتر نیز شده است. ابتدا منبع انسولین، حیوانی بود و سپس انسولین‌های نوترکیب به بازار عرضه شد و پس از آن نیز با پیشرفت علم انسولین‌های قلمی به بازار آمدند.

به گفته این فوق تخصص غدد، انسولین‌ نسل جدید نسبت به انسولین‌های قبلی مزایای زیادی دارد. در انسولین‌های نوع جدید به ‌دلیل طولانی تر بودن اثر ، فرد دچار افت قند خون کمتری به‌خصوص هنگام شب می‌شود و تعداد تزریقات انسولینی که باید در طول شبانه روز انجام شود نیز کاهش می‌یابد. بنابراین فرد مبتلا به دیابت در طول روز نیاز به یک و درنهایت دو مرتبه تزریق انسولین دارد.

به گفته مهاجری تهرانی، افرادی که از این انسولین‌های نسل جدید استفاده می‌کنند می‌توانند زمان تزریق آن را خودشان کنترل کنند به این معنا که اگر وعده شام قرار است غذای بیشتری میل کنند دارو را با آن وعده و یا اگر در وعده ظهر یا صبحانه غذای بیشتری می‌خورند انسولین خود را با این وعده غذایی، می‌زنند. در واقع با این نوع انسولین، قند خون بعد از غذای فرد نیز کاهش پیدامی‌کند و کنترل می‌شود.

وی توضیح داد: به طور کلی، انسولین‌ نسل جدید که به تازگی وارد بازار دارویی ایران شده است از هر دو مزیت کوتاه‌اثر و طولانی‌اثر بودن به‌طور هم‌زمان برخوردار است و فرد می‌تواند حتی در طول شبانه‌روز، ساعت تزریق آن را تغییر دهد.

مدیریت بهتر قند خون با انسولین‌های نسل جدید 

مهاجری تهرانی بر این باور است که اگر فرد دیابتی در طول شبانه روز دو تا چهار بار انسولین بزند و به همین تعداد قند خون خود را چک کند این رقم در سال به حدود ۱۵۰۰ بار می‌رسد و فشار زیادی بر او وارد می‌شود به همین دلیل بیماران نیاز به انسولین‌هایی دارند که طول اثر بیشتر و نیاز به دفعات تزریق کمتری دارند.

وی اظهار داشت: مهم‌ترین مزیت محصول انسولین نسل جدید این است که دو نوع انسولین را در یک قلم قرار داده که ۳۰ درصد آن انسولین آسپارت و ۷۰ درصد آن انسولین دگلودک است و بر اساس تشخیص پزشک و بر اساس میزان نیاز بیماران تجویز می‌شود. در واقع در برخی از بیماران حتی با یک‌بار استفاده از این قلم در روز قند خون تحت کنترل قرار می‌گیرد.

مدیریت بهتر قند خون با انسولین‌های نسل جدید 

تعداد دفعات تزریق با محصول جدید انسولینی کمتر می‌شود

مهاجری تهرانی با تاکید بر اینکه تعداد دفعات تزریق با این محصول انسولینی کمتر می‌شود، اضافه کرد: ما بیمارانی داریم که ۴ یا ۵بار در روز انسولین مصرف می‌کنند و استفاده از این انسولین‌ها می‌تواند تعداد دفعات تزریق را کاهش دهد. رخدادهای افت قند خون در این انسولین‌های نسل جدید نسبت به انسولین‌های نسل قبل بسیارکمتر است. همچنین این انسولین‌ها دفعات افت قند خون شبانه را به‌شدت کاهش می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه مصرف این داروها می‌تواند از عوارض طولانی‌مدت افرایش قند خون در افراد دیابتی بکاهد، تصریح کرد: وقتی مصرف این دارو در بیمار دیابتی شروع می‌شود مصرف برخی از داروها کاهش می‌یابد و یا قطع می‌شود و در واقع ورود این داروها به حوزه درمان کشور قدم بسیار بزرگی برای بیمارانی به شمار می‌رود که انسولین مصرف می‌کنند.

آخرین بررسی‌های وزارت بهداشت نشان می‌دهد، بیش از ۱۴ درصد جمعیت بالای ۲۰ سال کشور یعنی چیزی حدود هفت میلیون نفر ایرانی به دیابت مبتلا هستند و این روند رو به افزایش در آینده نزدیک به بیش از ۱۰ میلیون مبتلا خواهد رسید.

به گزارش ایرنا، دیابت با شیوع یک نفر از هر ۱۰ نفر، سهم بالایی از بار بیماری‌های غیرواگیر در دنیا دارد. این بیماری که از آن به عنوان بیماری سبک شهرنشینی نیز یاد می‌شود، پس از توسعه زندگی شهری شیوع بسیار زیادی بین مردم داشته است.

طبق آمار بهداشت جهانی شیوع دیابت در بزرگسالان جهان ۸.۸ درصد است که از این تعداد حدود ۹۰ درصد آن دیابت نوع ۲ است. بر اساس آمارهای ثبت شده، سالانه در ایالات متحده آمریکا حدود ۲۰۰ هزار نفر به دلیل عوارض دیابت می‌میرند. این بیماری شایع‌ترین علت بیماری‌های قلبی عروقی، سکته‌ها، نارسایی کلیه، کوری و قطع اندام است. بیماران مبتلا به دیابت دو برابر افراد عادی مبتلا به بیماری قلبی شده و دو برابر افراد عادی به دلیل بیماری قلبی فوت می‌کنند.

دیابت یک بیماری مزمن ناتوان کننده محسوب می‌شود که عوارض بسیاری مانند آسیب‌های قلبی عروقی، چشمی، کلیوی، زخم‌های دیابتی و نابینایی را به همراه دارد و هزینه‌های فراوانی را نیز بر خانواده‌ها و جامعه تحمیل می‌کند. البته نکته امیدوارکننده درباره دیابت این است که این بیماری با روش‌های پیشگیرانه و درمانی قابل مهار است. سازمان بهداشت جهانی نیز در هدف‌گذاری‌های خود ابراز امیدواری کرده که شیوع آن تا سال ۲۰۲۵ میلادی متوقف شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha