قلیان سراها طبق قانون بسته شود/افزایش واحدهای تولیدی دخانیات از ۶ به ۳۸ درصد

تهران - ایرنا- دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران گفت: قلیان سراها باید طبق قانون جامع کنترل دخانیات بسته شود ولی به دلیل سودآوری بالا درصورت مقابله، مخالفت‌ها زیاد است.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، محمدرضا مسجدی روز یکشنبه در یک نشست خبری به مناسبت روز جهانی دخانیات (۳۱ اردیبهشت) افزود: استعمال دخانیات به عنوان یک محصول سوداگرانه در دنیا به اشکال مختلف رو به گسترش بوده و شعار امسال محافظت از نوجوانان و جوانان در برابر ترفندهای صنعت دخانیات است.

وی تصریح کرد: در سریال های خانگی و تلویزیونی به وفور مصرف دخانیات دیده می شود که الگوسازی نامطلوب است و تمام کسانی که در سطح کشور از جمله جامعه هنری ورزشی، نویسنده و شاعر در این زمینه دارای مسوولیت بیشتری هستند.

مسجدی تاکید کرد: سیستم رسانه ای ما باید بیشتر به بحث عوارض استعمال دخانیات بپردازند، این امر یک مسوولیت اجتماعی است، سلبریتی شدن کار یک فرد نیست، محصول مشترک افراد و جامعه است.

به گفته وی، هفته بدون دخانیات یک بهانه است، چند سال قبل مصوب شد عرضه توتون هایی که حاوی خوشبوکننده های مختلف بوده، در کشور ممنوع است در حالیکه به وفور یافت شده و بیشتر نوجوانان و جوانان گرایش به سمت مصرف آن دارند.

مسجدی تاکید کرد: دختران و پسرانی که در قلیان خانه ها می نشینند و مصرف می کنند مواد اعتیادآور و یا شادی آور به آنها اضافه می کنند و وقتی این روند همه گیر شود مبارزه با آن سخت تر می شود.

دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با هشدار نسبت به کاهش سن مصرف دخانیات در کشور نیز  گفت: متاسفانه آمارها حاکی از آن است که استعمال دخانیات در کشور به سنین ۹ و ۱۰ سالگی رسیده است و روند نگران کننده‌تر آن است که گروه هدف هم بیشتر دختران نوجوان کشور هستند.

وی افزود: آمارهای رسمی کشور در مطالعات انجام شده در سال‌های ۹۶ و ۱۴۰۰ حاکی از آن است که استعمال دخانیات در دختران سن ۱۳ تا ۱۵ سال حدود ۱۳۵ درصد افزایش داشته است. بنابراین این آمارها برای همه و بیشتر از همه برای والدین، آموزش و پرورش و مجموعه‌های مرتبط با سلامت هشدار دارد.

قلیان سراها طبق قانون بسته شود/افزایش واحدهای تولیدی دخانیات از ۶ به ۳۸ درصد


افزایش واحدهای تولیدی دخانیات از ۶ به ۳۸ درصد

وی تصریح کرد: ۴۰ سال از تاسیس و فعالیت جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات می گذرد، ولی هنوز مقابله جدی صورت نگرفته و آن هم به دلیل ناهماهنگی سایر نهادها است و واحدهای تولیدی دخانیات از ۶ به ۳۸ درصد افزایش یافته است.

مسجدی ادامه داد: مبارزه با استعمال دخانیات و فرهنگ سازی در جهت افزایش آگاهی رسانی در مورد مضرات مصرف مواد دخانی باید همواره مورد توجه قرار گیرد و نباید مغفول واقع شود زیرا این مواد منجر به سقط جنین، سرطان های مختلف ریه ، قلبی و غیره می شود.

وی تصریح کرد: سیگار الکترونیکی منجر به سکته قلبی، مغزی و غیره می شود، زیان بخش تر بوده و متاسفانه به اشتباه تبدیل به الگوی مصرف روشنفکرانه می شود.

به گفته مسجدی، کشورهایی که در زمینه مبارزه با استعمال دخانیات موفق می شوند نگاهشان همه جانبه است ولی در کشور ما اینطور نیست و بیشتر نهادها به دنبال سودآوری زیاد هستند.

چه کسی بهای سلامت مردم را پرداخت می کند؟
وی افزود: چه کسی بهای سلامت مردم را می دهد، در سال ۱۸۰ هزار میلیارد ریال هزینه تولید دخانیات است که نصف آن سود بوده و بهتر است برای سلامت سرمایه گذاری شود.

دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ادامه داد: باید جلوی کشت توتون و تنباکو در استان گلستان را گرفت و متاسفانه رسانه ها در این زمینه اقدامی نکردند و این موضوع وحشتناک است.

وی اظهار داشت: باید صدای مردم باشیم ، زیرا مافیا دنبال سودش است، از خبرنگاران می خواهیم که بحث استعمال دخانیات دغدغه شان باشد زیرا سلامت جامعه به خطر می‌افتد.

مسجدی تاکید کرد: ۱۸ سال از تصویب قانون افزایش سالانه مالیات سیگار می گذرد، ولی هنوز افزایش نیافته است و مطالعات سازمان جهانی بهداشت نشان داده با هر ۱۰ درصد افزایش قیمت سیگار، هشت درصد مصرف کمتر می شود.

قلیان سراها طبق قانون بسته شود/افزایش واحدهای تولیدی دخانیات از ۶ به ۳۸ درصد


مخالف عرضه قلیان اکسیژن هستیم

مسجدی ادامه داد: با عرضه قلیان اکسیژن نیز مخالف هستیم ، اگر طرح تحقیقاتی بوده باید نتایج آن اعلام شود، هر مشابه سازی برای مصرف مواد دخانی ممنوع است.

به گفته وی، طبق قانون جامع کنترل دخانیات ، ثبت هر گونه علامت تجاری و نام خاص فرآورده های دخانی ممنوع است، مافیا با روش های مختلف افراد را به سمت محصولات جدیدتر با مشابه سازی استعمال دخانیات سوق می دهند.

ایجاد میز مبارزه با دخانیات در شورای عالی انقلاب فرهنگی

مسجدی تاکید کرد: در ستاد فرهنگ و امور اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی میز مبارزه با دخانیات را ایجاد کردیم و پنج بسته شامل اجرای طرح پاد در آموزش و پرورش ، دانشگاه بدون دخانیات، فضای مجازی، تبلیغات و محصولات دیداری و شنیداری، تدوین شده که بزودی عملیاتی می شود.

مسجدی اظهار داشت: در شورای عالی سلامت امنیت غذایی کشور نیز توافق نامه داریم که در سطح کلان کشور مضرات دخانیات را بیان کرده و حمایت‌هایی را کسب کنیم.

وی افزود: دادستانی نیز در زمینه مبارزه با دخانیات ورود کرده و در هر استان یک شهر پاک و عاری از دخانیات تعیین می گردد که بزودی دستورالعمل آن ابلاغ می شود.
 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha