۸ فروردین ۱۴۰۰، ۱۰:۰۰
کد خبرنگار: 1498
کد خبر: 84274864
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جهان در ۱۳۹۹/ تلاش ناکام برای وحدت در شبه جزیره کره

۸ فروردین ۱۴۰۰، ۱۰:۰۰
کد خبر: 84274864
جهان در ۱۳۹۹/ تلاش ناکام برای وحدت در شبه جزیره کره

تهران- ایرنا- شبه جزیره کره در سال گذشته با چالش ها و فرصت های متفاوتی روبرو بود این منطقه هم مانند سایر مناطق و کشورهای جهان با کرونا دست و پنجه نرم کرد و فرصت هایی هم برای تقویت روابط میان دو کره شکل گرفت اما به سرانجام نرسید.

به گزارش ایرنا روابط بین کره ای در سال گذشته همچنان متوقف ماند زیرا پیونگ یانگ معتقد است سئول به تعهدات خود پایبند نیست و رزمایش هایش با امریکا را همچنان ادامه می دهد. سئول هم کره شمالی را به دلیل آزمایش های موشکی شماتت می کند.

کره جنوبی یکی از اولین کشورهایی بود که مبارزه علیه ویروس کرونا را آغاز کرد و یکی از موفق ترین پاسخ ها را به این بیماری همه گیر داد. این کشور علاوه بر ترسیم خطوط مشخص ارتباطی از سوی نهادهای دولتی مربوطه، به طور موثری سیستم آزمایش و قرنطینه افراد آلوده یا در معرض ویروس کرونا را اجرا کرد و همچنین توانست منابع خود را برای کمک به سایر کشورها به منظور کنار آمدن با بیماری همه گیر کرونا بکار گیرد تا حدی که برای آمریکا ماسک و تجهیزات پزشکی ارسال کرد.

علاوه بر این کره جنوبی همچنین بخاطر برگزاری موفقیت آمیز انتخابات مجلس ملی مورد ستایش بین المللی قرار گرفت. با استناد به داده های کمیسیون انتخابات ملی، یونهاپ در ماه آوریل گزارش داد که ائتلاف حاکم به رهبری حزب دموکرات با رهبری «مون جائه این» رییس جمهوری این کشور ۱۸۰ کرسی از ۳۰۰ کرسی شورای ملی را به دست آورد.

در ماه های اخیر، در میان جهش عفونت های ویروس کرونا و سایر مسائل، میزان محبوبیت رئیس جمهوری «مون» به میزان قابل توجهی کاهش یافته و به کمترین میزان رسیده است. اما کارشناسان معتقدند دولت کره جنوبی به صورت انکارناپذیری به شیوه ای بهتر از بسیاری از کشورهای توسعه یافته دیگر به این بحران پاسخ داده است.

از سوی دیگر کره شمالی نیز برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تلاش هایی انجام داد. دولت پیونگ یانگ به دلیل نزدیکی با چین اولین کشوری بود که مرزهای خود را بست اگرچه دولت کره شمالی پس از شناسایی یک فرد مبتلا به کرونا در ماه زوئیه، دستور قرنطینه شهر مرزی کائه سونگ را صادر کرد، اما همچنان اصرار دارد که ویروس کرونا در این کشور شیوع نیافته است.

یکی از مهمترین چالش های شبه جزیره کره در سال گذشته، تنش بین دو کره بود. سیاست های مربوط به کره شمالی شامل حوادث شگرفی است. در ماه ژوئن، کره شمالی دفتر رابط بین کره ای را در منطقه مرزی «کائه سونگ» منفجر کرد. هیچ پرسنل کره جنوبی در منطقه حضور نداشت زیرا بیماری ویروس کرونا ویروس این دفتر را بسته بود.

این ساختمان که در سال ۲۰۱۸ تاسیس شده بود به عنوان یک رابط ارتباطی بین دو کره عمل می کرد و نمادی از عزم دولت سئول برای ادامه روابط بین کره ای بود. معاون وزیر وحدت کره جنوبی «سوه هو» تصمیم به منفجر کردن این دفتر را «اقدامی بی سابقه و بی معنی»  خواند.

در اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی قانونگذاران کره جنوبی قانونی را تصویب کردند که مانع از پرتاب بالون های تبلیغاتی علیه کره شمالی بود. تصمیم برای جرم انگاری این پرتاب ها بحث در مورد آزادی بیان و سیاست های گسترده دولت مون در قبال کره شمالی را روشن کرده است.

در حالی که مقامات کره جنوبی گفته بودند محدودیت های معقولی وجود دارد که دولت ها می توانند برای آزادی بیان استفاده کنند، منتقدان هشدار داده اند که این مماشات با پیونگ یانگ خطرناک است.

پناهجویان کره شمالی در کره جنوبی همچنان سرکش هستند و متعهد شده اند برای ادامه ارسال این تبلیغات به کره شمالی، از این قانون سرپیچی کنند. این به معنای تنش بر سر قانون است و تأثیر آن بر روابط بین کره ای در سال جدید ادامه خواهد داشت.

یک لیست جامع از تحولات مهم در شبه جزیره کره در سال گذشته روی داه است اما در میان دشواری های ایجاد شده توسط ویروس کرونا و سایر مسائل، دو کره نیز پیشرفت های چشمگیری داشته اند که نیاز است دو کشور در سال ۲۰۲۱، این موفقیت ها را ادامه دهند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha