۱۳ اسفند ۱۳۹۹، ۲۱:۵۲
کد خبرنگار: 909
کد خبر: 84250638
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عملکرد ایران در مواجهه با همه‌گیری کووید ۱۹ در دنیا مثبت است

اصفهان - ایرنا - اقتصاددان ایرانی و استاد دانشگاه‌های کمبریج و هاروارد گفت: عملکرد کشور ایران در مواجهه با همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ در مقایسه با سایر کشورها بویژه اروپایی و امریکا با وجود همه مشکلاتی که دارد، مثبت و به نسبت خوب است.

به گزارش ایرنا، محمد هاشم پسران شامگاه چهارشنبه در وبینار " چشم انداز اقتصاد ایران " که توسط اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، افزود: ایران نسبت به کشورهای همسایه خود زودتر درگیر شیوع ویروس کرونا شد اما با توجه به امکاناتی که در اختیار دارد عملکرد آن مثبت است و مردم آن نیز در مواجهه با این بیماری خوب عمل کردند.

وی با بیان اینکه عده ای اذعان دارند که اعداد مربوط به همه گیری کووید ۱۹ در ایران نادرست است، تصریح کرد: این مسئله در سایر کشورها از جمله اروپا و امریکا نیز صدق می کند زیرا تعداد دقیق بیماران شاید چند برابر این ارقام باشد. 

پسران خاطرنشان کرد: همچنین بررسی آمار و اطلاعات نشان می دهد ایران در مقایسه با سایر کشورها در همه گیری کووید ۱۹ ضربه زیادی نخورد زیرا اقتصاد ایران ارتباط چندان بازار پولی و ارزی با دنیا ندارد.

وی با بیان اینکه در دنیا بخش هایی مانند خدمات، خرده فروشی، تجارت و جهانگردی در دوران کرونا بیشترین خسارت را متحمل شدند، افزود: در ایران نیز به بخش گردشگری نسبت به سایر بخش ها بیشتر لطمه وارد شد.

این اقتصاددان با اشاره به اینکه در ایران در دوران کرونا اقشاری که درآمد پایین تری دارند لطمه زیادی خوردند، اظهار داشت: دولت ایران تا جایی که توانست به آنها کمک کرد اما باید این کمک ها را بیشتر کند.

به گفته وی، ممکن است این کمک ها تورم زا باشد اما مردم باید بدانند که هزینه های اقتصادی و خسارت هایی که شیوع کرونا به کشور وارد می کند در مقایسه با این تورم بیشتر است.

پسران با بیان اینکه لازم است کمک ها به قشرهای آسیب پذیر سریعتر و موثرتر باشد، گفت: دولتمردان ایران در این زمینه کوشش می کنند بطوریکه از صندوق بین المللی پول درخواست تسهیلات پنج میلیون دلاری کردند که اگر پرداخت شود گشایش خوبی خواهد داشت.

وی تاکید کرد: امروز زمان مناسبی برای امریکا و بهترین سیاست است که این کشور با نظر مساعد در پرداخت این تسهیلات نشان دهد به مردم ایران می خواهد کمک کند.

استاد دانشگاه های کمبریج و هاروارد با بیان اینکه همه روندهای اقتصادی ایران در سال های اخیر منفی نبوده است، افزود: تحریم ها باعث شده تا اقتصاد ایران بیشتر به سمت صادرات غیر نفتی حرکت کند و اتاق های بازرگانی و بخش خصوصی در این زمینه تاثیرگذار بودند.

پسران به پیش بینی های صندوق بین المللی پول نیز اشاره و خاطرنشان کرد: بر اساس آمار این صندوق، رشد اقتصادی ایران در سال ۹۸ معادل منفی ۶ درصد و سال ۹۹ معادل منفی ۱.۵ درصد بود اما پیش بینی شده است که در سال ۱۴۰۰ رشد اقتصادی این کشور معادل سه درصد باشد.

این اقتصاددان با تاکید بر اینکه ایران در سال جاری با وجود شرایط خاصی که داشت، خوب عمل کرد، افزود: بنظر من ایران می تواند رشد اقتصادی بالاتر از سه درصد نیز در سال آتی داشته باشد.

وی با بیان اینکه با اینحال تورم ایران در سال آتی در سطح بالا پیش بینی می شود، تاکید کرد: در مجموع آینده خوبی در این کشور پیش بینی می شود و بهتر از سال گذشته خواهد بود.

این اقتصاد دان با بیان اینکه میانگین تورم در ایران در ۴۰ سال گذشته حدود ۱۸.۲ درصد و افزایش قیمت ارز ۱۷ درصد بود، اظهار داشت: مقایسه این ارقام با توجه به نرخ فعلی ارز در بازار آزاد این کشور و تورمی که در چند سال اخیر داشته متناسب است.

وی با اشاره به اینکه اگر این روند تورمی ادامه یابد و گشایشی در تحریم ها نباشد، احتمال افزایش مجدد تورم وجود دارد، تصریح کرد: نرخ ارز با توجه به تورم ایجاد شده در کشور ایران مانند مسکن و خودرو، بسیار بالا نرفته است.

پسران با تاکید بر اینکه بررسی نمودارها و آمار سال های گذشته نشان می دهد که افزایش تورم و نرخ ارز فقط مربوط به آقای ترامپ نیست، تصریح کرد: کشورهای دیگری نیز در دنیا تورم های بالایی را تجربه کرده اند به عنوان مثال ترکیه در سال های ۱۹۸۸ تا ۲۰۰۶ میلادی تورم ۵۸ درصدی را تجربه کرد که در ایران ۲۰ درصد بود.

این نامزد نوبل اقتصادی با بیان اینکه تورم ایران در سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ میلادی حدود ۲۰ درصد و در ترکیه حدود هشت درصد بود، اضافه کرد: ایران باید تلاش کند تا مسئله تورم حل شود هرچند دوران حاضر بدلیل همه گیری بیماری کووید ۱۹ چندان برای این کار مناسب نیست.

وی همچنین با بیان اینکه ایران باید از موقعیتی که ترامپ از ریاست جمهوری امریکا، کنار رفته است استفاده کند و تا حدی مسائل سیاسی به حالت عادی تر برسد، اظهار داشت: ایران این موضوع را باید در نظر بگیرد که تحریم های امریکا بطور کامل از بین نمی رود و باید هزینه های آن را در نظر بگیرد اما اگر گشایش هایی در زمان حاضر صورت گیرد، ایران می تواند در آن جهت حرکت کند و جوانان نقش عمده ای در این زمینه دارند.

ششمین وبینار " چشم انداز اقتصاد ایران " شامگاه چهارشنبه با سخنرانی محمد هاشم پسران استاد اقتصاد دانشگاه های کمبریج و هاروارد از طریق فضای مجازی و با حضور کارشناسان و فعالان اقتصادی برگزار شد.

همه گیری بیماری کووید ۱۹ از اسفند سال گذشته در کشورمان آغاز شد و تاکنون یک میلیون و ۶۵۶ هزار و ۶۹۹ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شدند و ۶۰ هزار و ۳۵۳ نفر جان باختند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha