تروریسم زیست‌محیطی رژیم صهیونیستی از فلسطین تا لبنان

تهران - ایرنا - با وجود گذشت ۲۰ روز از وقوع فاجعه زیست محیطی در سواحل فلسطین اشغالی و بی توجهی رژیم صهیونیستی به آن ، آلودگی اکنون به سواحل لبنان هم سرایت کرده است .

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، با وجود گذشت ۲۰ روز از وقوع فاجعه خطرناک زیست محیطی، با بی‌تفاوتی صهیونیست‌ها به این فاجعه بزرگ، آلودگی به سواحل لبنان هم رسیده است. دولت بیروت اعلام کرد که نشت مواد نفتی در آبهای فلسطین اشغالی به سواحل لبنان هم رسیده است.

بر اساس نتایج ارزیابی مشترک رژیم صهیونیستی و اتحادیه اروپا، منشا این آلودگی در ۱۱ فوریه گذشته ایجاد شده و احتمالا کشتی عامل چنین فاجعه‌ای در فاصله ۵۰ کیلومتری از ساحل اسرائیل عبور کرده است. به نوشته یورونیوز، این روز با وقوع طوفان زمستانی در دریای مدیترانه همزمان است و احتمال می‌رود که همین امر تشخیص زودهنگام این آلودگی و پیشروی آن به سوی ساحل را غیرممکن کرده باشد.

صهیونیست‌ها با اذعان به ناتوانی در رفع مشکل اعلام کرده‌اند که پاک کردن آلودگی به عملیات پیچیده و طاقت فرسا برای مدت زمان طولانی نیاز دارد.

رویترز هم با اشاره به اعلام روز گذشته مقامات صهیونیستی مبنی بر این که به دنبال مسببان نشت مواد نفتی هستند، می‌نویسد: ماده نفتی نشت‌یافته قیر است و محققان می گویند سال‌ها طول می کشد تا این ماده از محیط زیست پاک شود.

در کنار الزام نیروهای سازمان ملل مستقر در لبنان برای چاره‌اندیشی در خصوص آلودگی سواحل، دولت لبنان  از وزارت دفاع و محیط زیست و همچنین شورای ملی لبنان خواستار بکارگیری محققان به منظور اتخاذ تدابیر لازم در این زمینه شده است.

در این پیوند، «هادی نصرالله – Hadi Nasrallah» محقق در حوزه روبط بین‌الملل و دیپلماسی روز دوشنبه در توئیتی نوشت: اسرائیل با آخرین نشت مواد نفت از کشتی‌های اسرائیلی در امتداد سواحل جنوب لبنان، تروریسم زیست محیطی خود را علیه لبنان ادامه می دهد. تل‌آویو از به عهده گرفتن مسوولیت این فاجعه خودداری می کند.

او می‌افزاید: در حالی که اسرائیل، به بمباران سوریه در حمایت از تروریسم مشغول است، داوطلبان لبنانی در تلاش برای حفظ محیط زیست در معرض خطر در دریای مدیترانه هستند.

نصرالله تصریح می‌کند: اسرائیل غیرنظامیان ما را می کشد، زیرساختمان‌های ما را بمباران و سرزمین ما را اشغال می کند و حالا طبیعت ما را از بین می‌برد.

تعداد زیادی شامل افراد داوطلب، برای پاک‌سازی سواحل تلاش می‌کنند. وزش باد شدید و امواج در سواحل جنوب شرقی مدیترانه ممکن است مسیری ۱۶۰ کیلومتری، از غزه تا لبنان را آلوده کند.

مقامات رژیم صهیونیستی به مردم هشدار داده‌اند تا رفع کامل خطر آلودگی نفتی، از مناطق ساحلی فاصله بگیرند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقامات اسرائیلی روز یکشنبه به مردم هشدار دادند تا به مناطق ساحلی در این کشور نزدیک نشوند.

به نوشته یورونیوز، مقامات محیط زیست رژیم صهیونیستی با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و مدل‌سازی و شبیه‌سازی مسیر حرکت امواج در تلاش برای شناسایی دقیقی کشتی مقصر از میان ۹ کشتی متهم هستند.

وزارتخانه‌های حفاظت از محیط ‌زیست و بهداشت رژیم صهیونیستی از مردم خواستند «تا اطلاع ثانوی» از «شنا ، ورزش و گذراندن اوقات فراغت» در ساحل خودداری کنند.

لاشه تقریبا ۱۷ متری یک نهنگ بالغ نر، در ساحل جنوب شهر «اشکلون» پیدا شده که با توجه به زمان تقریبی مرگ، ممکن است به این آلودگی مربوط نباشد اما هنوز هزاران جانور آبی در معرض خطر هستند.

امواج آب دریای مدیترانه لاشه این نهنگ را چند روز پیش به ساحل جنوب فلسطین اشغالی آورد.

تمام نوار ساحلی در روزهای سه شنبه و چهارشنبه گذشته طوفانی و شاهد امواج بلندی بود که منجر به آلودگی ناشی از «قطران یا تار» از «رأس الناقورة» در جنوب لبنان تا «اشکلون» در شمال باریکه غزه شد.

گمان می‌رود همین آلودگی دلیل مرگ نهنگ ۲۵ تُنی بوده است.

در حال حاضر عملیات نجات لاک‌پشت‌های دریایی در این سواحل ادامه دارد.

قطران یا تار موادی صمغ‌مانند و چسبناک به رنگ قهوه‌ای یا سیاه از ترکیب‌های آلی حاصل از موادی مثل نفت خام و زغال‌سنگ است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha