هزار میلیارد ریال برای جداسازی شبکه آبیاری فضای سبز مشهد هزینه شده‌است

مشهد- ایرنا- معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد گفت: امسال هزار میلیارد ریال برای توسعه شبکه آبیاری فضای سبز و جدا سازی آن از شبکه آب شرب این شهر هزینه شده ‌است.

مهدی یعقوبی روز سه‌شنبه در نشست خبری افزود: فضای سبز شهر مشهد با احتساب فضای سبز کمربندی، پنج هزار و ۷۰۰ هکتار وسعت دارد و سرانه فضای سبز این شهر ۱۷.۳ مترمربع است.
وی ادامه داد: طبق برنامه جامع شهر، ۳۵ هکتار فضای سبز در سطح شهر و ۲۶۰ هکتار در کمربند سبز شهر باید اجرا شود که با همت همکاران در سه سال گذشته بالغ بر ۹۰۰ هکتار در کمربند سبز مشهد و ۳۵ هکتار در سطح شهر توسعه فضای سبز انجام شده که بی سابقه بوده و می‌تواند اثرات خوبی در بهبود شرایط آب و هوایی شهر داشته باشد.

معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد گفت: از نظر توسعه فضای سبز نه تنها در کشور، بلکه در میان کلانشهرهای خاورمیانه در جایگاه بسیار مناسبی قرار داریم.
وی افزود: برای تامین آب مورد نیاز فضای سبز نیز اقدامات خوبی انجام شده و تصفیه خانه چهل بازه آماده بهره‌برداری است که هفته آینده با ظرفیت ۵۰ لیتر در ثانیه با کیفیت مطلوب و قابلیت استفاده از پساب وارد مدار می‌شود.
یعقوبی ادامه داد: احداث این تاسیسات با استفاده از تکنولوژی روز دنیا انجام شده که تولید این آب به عنوان یکی از منابع پایدار نقش مهمی در کاهش هزینه‌ها، حفظ محیط‌ زیست و آب‌های زیربنایی خواهد داشت.
وی گفت: همچنین از ابتدای سال‌ جاری عملیات اجرایی نخستین تصفیه خانه سپتاژ کشور در مشهد آغاز شد و قرارداد ۷۴۰ میلیارد ریالی برای اجرای این پروژه منعقد شده‌ و تا خردادماه سال آینده این تصفیه خانه به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون شهردار مشهد افزود: خط انتقال خین عرب نیز با تخصیص اعتبار مورد نیاز و دریافت پساب کافی اجرایی شده و تصفیه تکمیلی به رغم نیاز به تجهیزات خارجی در فرایند طولانی دریافت شده است تا برای سال آینده بیش از ۶ میلیون متر مکعب در سال ظرفیت ایجاد کند.
وی ادامه داد: همچنین ابتدای سال جاری مصوبه نهایی سیاهه انتشار آلودگی هوا دریافت و ابلاغ شد که بر اساس آن سهم هر یک از منابع آلایندگی شهر مشخص شده‌ است.
یعقوبی گفت: لایحه جامع کاهش آلودگی هوا نیز توسط شهرداری به شورای شهر ارائه و هفته گذشته تصویب شد و سهم هر یک از حوزه‌های شهرداری و تکالیف سایر حوزه‌های خارج از شهرداری در آلودگی هوا مشخص شد تا در قالب یک کار منسجم با همکاری سایر دستگاه‌ها اقدامات لازم برای کاهش آلودگی هوا انجام شود.
وی افزود: در سال جاری ادامه مطالعات آسیب‌شناسی آلودگی هوا و مدلینگ هواشناسی انجام می‌شود و تاکنون تنها کلانشهر تهران بخشی از آن را عملیاتی کرده و هیچ کلانشهر دیگری به این موضوع ورود نکرده است.
معاون شهردار مشهد ادامه داد: حوزه خدمات شهری شهرداری مشهد مدل شناسی پیش بینی آلودگی هوا را در قالب پروژه‌ یک ساله انجام خواهد داد که هم اکنون در مرحله انعقاد قرارداد است.
وی با اشاره به راه‌اندازی یک دستگاه‌ سنجش ازن در مشهد طی اواخر سال گذشته، گفت: در سال جاری نیز سه دستگاه سنجش ازن راه‌اندازی شده و مشهد یکی از پیشروترین کلانشهرهای ایران در زمینه سنجش ازن است.
یعقوبی در خصوص هفته درختکاری نیز افزود: امسال به مناسبت هفته درختکاری برنامه‌های ویژه و در قالب پویش کار اجرا می‌شود.
وی ادامه داد: در سال‌جاری با توجه به شرایط کرونایی و الزام به تجمع نداشتن شهروندان، ثبت‌نام برای دریافت نهال‌های مثمر و غیرمثمر از یکم تا ششم اسفندماه فقط از طریق سامانه مربوطه به نشانی Gsms.mashhad.ir انجام می‌شود.
معاون شهردار مشهد با بیان اینکه برای هفته درختکاری امسال ۱۲۰ هزار اصله نهال پیش بینی شده است گفت: تمام گونه‌های ثبت شده در سیستم انبارداری مناطق موجود است و نظارت بر این فرایند انجام خواهد شد، همچنین چنانچه ظرفیت تکمیل شود باز هم امکان افزایش تعداد نهال وجود خواهد داشت.
وی افزود: تا روز ششم اسفندماه درخواست‌ها در سامانه ذکر شده ثبت، روز هفتم اسفندماه جمع‌بندی و سپس بر اساس آدرس‌های اعلام شده گروههای در نظر گرفته شده به در منازل مراجعه و نهال‌های مثمر و غیرمثمر درخواست شده را به شهروندان تحویل می‌دهند.
یعقوبی با اشاره به تمهیدات در نظر گرفته شده برای ادارات و دستگاه‌های دولتی ادامه داد: برای فضای سبز ادارات، هر تعداد نهال که درخواست شود، ارسال خواهد شد.
وی گفت: امکان کاشت نهال‌ها توسط عوامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز در فضای سبز ادارات همچنین باغچه منازل شهروندان در صورت اعلام درخواست وجود دارد.
هفته درختکاری از ۱۵ اسفندماه آغاز می‌شود.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha