گام نخست واکسیناسیون کرونا در خراسان جنوبی

بیرجند - ایرنا - مرحله نخست واکسیناسیون بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی روز یکشنبه ۲۶ بهمن ماه با تزریق واکسن کرونا در بیمارستان ولی‌عصر (عج) بیرجند انجام شد.

به گزارش ایرنا رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در حاشیه آیین آغاز واکسیناسیون بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران گفت: خوشحالیم که در آستانه گذشت حدود یک سال از شیوع ویروس کرونا با زحمات و تلاش‌های ارزشمندی که کادر بهداشت و درمان متقبل شدند و در این راه جانفشانی‌ها و ایثارگری‌های فراوانی انجام دادند، امروز می‌توانیم واکسیناسیون علیه این بیماری را در استان خراسان جنوبی آغاز کنیم.

محمد دهقانی فیروزآبادی افزود: ۱۵۰ دُز واکسن کرونا سهمیه خراسان جنوبی از اولین محموله ورودی به کشور است که برای ایمن‌سازی ۷۵ نفر از کادر درمانی در بخش‌های ویژه مقابله با کرونا اعم از پزشکان متخصص، پرستاران و کادر خدماتی که آنجا مشغول خدمت هستند، دریافت کردیم.

وی گفت: این تعداد واکسن در چهار بیمارستان استان شامل بیمارستان ولی‌عصر (عج) بیرجند، بیمارستان شهید مصطفی خمینی طبس، بیمارستان شهدای قاین و بیمارستان حضرت رسول (ص) فردوس تزریق می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: از این تعداد ۳۰ دُز در بیمارستان ولی‌عصر (عج) بیرجند که بیمارستان اصلی پذیرش و بستری بیماران کرونایی در مرکز استان بوده است و ۴۵ دز دیگر در شهرستان‌های فردوس، قاینات و طبس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی گفت: ۷۵ دز دیگر پس از ۲۱ روز به کادر درمانی تزریق خواهد شد و واکسن کرونا به افرادی تزریق می‌شود که سابقه درگیری با ویروس کرونا را نداشته باشند.

دهقانی تصریح کرد: دزهای بعدی برای تزریق به سایر کارکنان استفاده خواهد شد.

وی افزود: این واکسن از نوع اسپوتنیک وی روسی است که از روسیه وارد کشور شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: محموله دوم که ۱۰۰ هزار دز بوده، دیروز وارد کشور شد و به تدریج از هر واکسن که وارد شود، سهمیه استان را تحویل خواهیم گرفت و بعد از کادر درمانی در مراحل بعدی برای سایر اقشار واکسیناسیون انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد: سه خیز کرونا را پشت سر گذاشتیم و خیز سوم همه کشور و از جمله استان خراسان جنوبی را به شدت تحت تاثیر قرار داد.

دکتر دهقانی گفت: با توجه به ویروس جهش یافته انگلیسی که در همه کشور چرخیده است، خیز چهارم اگر اتفاق بیفتد وضعیت بدتری خواهیم داشت بنابراین مردم باید همچنان با رعایت همه جانبه پروتکل‌های بهداشتی به کاهش روند انتشار ویروس کمک کنند.

اظهارات اولین دریافت کننده واکسن کرونا در خراسان جنوبی

رییس بیمارستان ولی‌عصر (عج) بیرجند امروز اولین دریافت کننده واکسن کرونا در خراسان جنوبی بود.

دکتر علیرضا محمودی راد گفت: به عنوان اولین دریافت کننده واکسن ویروس کرونا در خراسان جنوبی، می‌خواهم این امنیت خاطر را به هموطنانم بدهم که نه تزریق و نه واکسن مشکلی ندارد و برای ایمن‌سازی جامعه این کار انجام می‌شود.

وی افزود: یکی از پایه‌های نظام سلامت و ایمن‌سازی واکسیناسیون، افزایش ایمنی بدن است تا بتوانیم ان شاءالله جلوی انتشار این ویروس را بگیریم.

متخصص بیماری‌های داخلی گفت: ویروس کرونا جهش‌های فراوانی پیدا کرده و این واکسن بالای ۹۰ درصد ایمنی را در برابر ویروس ایجاد می‌کند که ترجیحا بهتر است انجام شود تا بتوانیم سطحی از ایمنی را در جامعه ایجاد کنیم.

واکسیناسیون کرونا امروز ۲۶ بهمن در بیمارستان‌های شهید مصطفی خمینی طبس، بیمارستان شهدای قاین و بیمارستان حضرت رسول (ص) فردوس نیز برای کادر بخش‌های ویژه درمان کرونا انجام شد.

اولویت اول تعریف شده برای واکسیناسیون، افرادی هستند که در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیماران کرونایی اعم از پزشکان متخصص، پرسنل پرستاری و کادر خدماتی که آنجا حضور دارند، ارائه خدمت می‌کنند.

برنامه ملی واکسیناسیون کرونا در ایران در چهار فاز اجرا می‌شود که فاز اول در زمستان ۱۳۹۹ است و طی آن کارکنان بهداشت و درمان و خط اول مواجهه با بیماری کووید ۱۹، واکسن کرونا را دریافت می‌کنند.

افراد بسیار پرخطر (سالمندان در مراکز نگهداری، مراکز معلولان جسمی و حرکتی، جانبازان) نیز در فاز اول واکسیناسیون هستند که قرار است تا پایان امسال واکسن کرونا را دریافت کنند و سایر افراد جامعه در فازهای بعدی واکسینه خواهند شد.

اولین مورد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی اوایل اسفند ۹۸ در پی همه‌گیری جهانی ویروس کرونا اعلام شد و پس از گذر خیزهای اول و دوم بیماری در فروردین و تیر امسال، روند بیماری بار دیگر در مهر امسال صعودی شد که این روند تا آبان ادامه یافت و از آذر ماه نزولی شد.

براساس آخرین وضعیت مخاطره شیوع کرونا در خراسان جنوبی از روز شنبه ۲۵ بهمن، یک شهرستان این استان در وضعیت نارنجی (پرخطر)، چهار شهرستان در وضعیت زرد (متوسط خطر) و ۶ شهرستان در وضعیت آبی (کم خطر) قرار دارند.

شهرستان قاینات در وضعیت نارنجی است، شهرستان‌های بیرجند، زیرکوه، فردوس و نهبندان در وضعیت زرد و شهرستان‌های سربیشه، درمیان، خوسف، سرایان، بشرویه و طبس، آبی رنگ هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha