رییس جامعه مدرسین: مسایل قضایی در دروس عالی حوزوی گنجانده شود
۶

قم - ایرنا - رییس جامعه مدرسین بر ضرورت برنامه ریزی برای استفاده از مسایل قضایی در دروس حوزوی تاکید کرد و گفت: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که بخشی از دروس خارج حوزه در مورد مسایل قضایی از جمله حدود و دیات باشد.

به گزارش دوشنبه شب مرکز خبر حوزه آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در دیدار معاون حقوقی و امور پارلمانی قوه قضاییه خواستار ارتباط و همفکری بیشتر قوا و دستگاه های مختلف نظام با حوزه های علمیه شد و اظهار داشت: اگرچه تعاملات خوبی بین مجموعه نظام و حوزه های علمیه وجود دارد اما همچنان بین آنچه که هست و آنچه که باید باشد فاصله بسیار است و به اعتقاد من، هم حوزه و هم قوا و دستگاه های کشور مسئول این وضعیت هستند.

دبیر شورای عالی حوزه ها با تاکید بر ضرورت تعامل بیشتر قوه قضاییه با حوزه های علمیه افزود: انقلاب ما یک‌ انقلاب اسلامی است و بخش عمده احکام قضایی آن برخاسته از آموزه های دینی است بنابراین باید با همکاری بیشتر، زمینه استفاده بهتر و بیشتر از اساتید خبره حوزه در مسایل قضایی را فراهم و آنها را به مرکز تحقیقاتی قوه قضائیه مرتبط کنیم.

وی افزود: خوشبختانه این کار شدنی است. چون هم در قوه قضاییه افرادی با سابقه طولانی و تجربه فراوان هستند و هم در حوزه اساتیدی داریم که سواد کافی در زمینه حقوق دارند.»

حسینی بوشهری با تاکید بر اینکه حوزه و انقلاب نمی‌توانند از هم جدا شوند گفت: رابطه حوزه و انقلاب، یک رابطه ۲ سویه است، از جهتی حوزه مادر انقلاب است و از طرفی به برکت این انقلاب، آوازه حوزه نیز در تمام کشورها پیچیده است از این رو باید از ظرفیت حوزه و استادان برجسته آن که برخی از آنها از استوانه های علمی حوزه به شمار می‌آیند، بهتر استفاده کرد.

رییس جامعه مدرسین با تاکید بر اینکه اگر حوزه مورد سوال واقع شود این قدرت را دارد که بتواند احکام را استنباط کند؛ بیان کرد: انتظار ما این است که مسئولان و مراکز تحقیقاتی قوه قضاییه مسایل مورد ابتلا را به اطلاع اساتید حوزه برسانند تا آنها با توجه به ظرفیت علمی که دارند، حکم آن مسایل را استنباط کنند.

وی طرح مسایل و مباحث مستحدثه را باعث بالندگی حوزه دانست و افزود: به تعبیر شهید مطهری، نباید از شبهه گریزان باشیم بلکه باید بتوانیم به شبهه های مختلفی که در جامعه وجود دارند، جواب بدهیم چرا که اعتقاد داریم هیچ شبهه ای وجود ندارد که جوابی برای آن نباشد.

امام جمعه قم با اشاره به انتظارهای رهبر معظم انقلاب از حوزه های علمیه برای پاسخگویی به شبهات روز، گفت: همچنان که رهبر معظم انقلاب فرمودند، رشد حوزه در این است که وقتی شبهه ها در جامعه زیاد می شود، آستین بالا بزند و به شبهه های روز پاسخ مناسب بدهد.

در ابتدای این دیدار معاون حقوقی و امور پارلمانی قوه قضاییه با اشاره به سند تحول موضوع تحول در قوه قضاییه را در حال عملیاتی شدن و از دغدغه های جدی رییس قوه قضاییه دانست و عنوان کرد: رهبری نیز نسبت به تحول در قوه قضاییه دغدغه دارند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد مصدق افزود: قوه قضاییه در راستای اجرای سند تحول دست یاری به سوی حوزه های علمیه دراز کرده و خواستار همکاری اساتید حوزه های علمیه با قوه قضاییه در این رابطه است ./

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha