۱۱ بهمن ۱۳۹۹، ۱۴:۴۳
کد خبرنگار: 1181
کد خبر: 84204375
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

تعیین حقابه تالاب‌ها در دولت دوازدهم به پایان می‌رسد

اهواز - ایرنا - رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تعیین حقابه ۴۰ تالاب کشور، گفت: حقابه همه تالاب‌های کشور تا پایان عمر دولت دوازدهم، تعیین می‌شود.

عیسی کلانتری روز شنبه در حاشیه آیین آغاز بهره‌برداری مرکز پایش زیست محیطی تالاب بامدژ از توابع اهواز در جمع خبرنگاران گفت: احیای تالاب‌ها جزو سیاست‌های دولت روحانی بوده و برای نخستین بار در تعیین حقابه تالاب‌ها با وزارت نیرو و شورای عالی آب به توافق رسیدیم و حقابه تعیین کردیم.
وی با بیان اینکه هم اکنون حقابه تالاب‌های شادگان و هورالعظیم در خوزستان تعیین شده ، افزود: تاکنون حقابه ۴۰ تالاب کشور تعیین شده و حقابه بقیه تالاب‌ها نیز تا پایان دولت دوازدهم تعیین می‌شود.
وی با تاکید بر لزوم تامین حقابه تالاب‌ها بیان کرد: حقابه تالاب‌ها باید مثل حقابه کشاورزی باشد؛ نباید با کاهش آب رودخانه، حقابه تالاب قطع و به کشاورزی داده شود.
کلانتری افرود: اهمیت اقتصادی تالاب‌ها بیشتر از توسعه کشاورزی است و تامین حقابه تالاب‌ها مصوبه دولت است.
وی اضافه کرد: در گذشته تالاب‌ها فقط از طریق سیلاب‌ها آبگیری می‌شدند، اما الان با توجه به تعیین حقابه تالاب‌ها وزارت نیرو باید آب آنها را تامین کند.
بر اساس این گزارش، باقرزاده کریمی مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط ‌زیست پیش از این تعداد تالاب‌های مطالعه شده در کشور را بیش از ۱۴۰ تالاب بیان کرده که ۳۶ تالاب با مجموع مساحت بیش از ۱.۴ میلیون هکتار در قالب ۲۵ عنوان در فهرست تالاب‌های با اهمیت جهانی در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است.
آیین بهره‌برداری مرکز پایش زیست محیطی تالاب بامدژ و آغاز عملیات احداث سازه تاخیری در این تالاب نیز روز شنبه با حضور کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست و لاهیجان زاده معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست و جمعی از مسوولان استانی و محلی در روستای سادات طواهر از توابع دهستان بامدژ در بخش مرکزی اهواز برگزار شد.
مرکز پایش زیست محیطی تالاب بامدژ به مساحت ۲ هزار مترمربع مساحت و ۶۲۵ مترمربع زیربنا دارد. ساخت ساختمان این مرکز با اعتبار ۳۲ میلیارد ریال از خرداد ۹۶ آغاز شده بود.
کار احداث سازه تاخیری در تالاب بامدژ نیز در آیین امروز با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست آغاز شد.
آورد رودخانه شاوور حداکثر ۲۳ مترمکعب برثانیه است که این سازه باظرفیت چهار مترمکعب بر ثانیه، توان انتقال آب به تالاب بامدژ را خواهد داشت. با اجرای این طرح ۴۲ کیلومتر مربع از زمین‌های تالاب بامدژ که اکنون خشک شده، دوباره آبگیری می‌شود.
تالاب بامدژ در غرب خوزستان در محدوده شهرستان‌های اهواز و شوش قرار دارد. گفته می‌شود این تالاب در دهه ۴۰ بیش از ۱۵ هزار هکتار مساحت داشته که اکنون به حدود سه هزار هکتار کاهش یافته است.
کلانتری معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست برای افتتاح چند طرح زیست محیطی صبح روز شنبه به همراه جهانگیری معاون اول رییس جمهوری به خوزستان سفر کرده است.
خط تولید ظروف یکبار مصرف سلولزی سازگار با محیط زیست در شرکت کاغذ سازی پارس هفت‌تپه در شوش، افتتاح ساختمان مرکز پایش زیست محیطی تالاب بامدژ و افتتاح همزمان چهار ایستگاه سنجش آلودگی هوا در اهواز و شروع عملیات پروژه احداث سازه تاخیری در تالاب بامدژ باهدف حفظ آب و احیای تالاب بامدژ از برنامه‌های سفر یک روزه کلانتری به خوزستان هستند.
در این سفر همچنین وزرای جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و چند تن از معاونان وزرا حضور دارند.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha