رخدادهای خبری گلستان در هفته نخست بهمن

گرگان - ایرنا - آغاز به کار جشنواره مجازی اقوام ایران زمین در گرگان، طلب ۶۰۰ میلیارد ریالی شرکت گاز استان از مشترکان و تکریم ۷۰ نفر از مادران و همسران شهدای گنبدکاووس از جمله رخدادهای خبری گلستان در هفته گذشته بود.

با دستور رییس جمهوری به صورت ویدئو کنفرانس در قالب پویش ملی جهاد برای جهش تولید و با حضور مسعود منصور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور بهره برداری متمرکز از  ۲۸ پروژه آبخیزداری  در گلستان با هزینه ۲۱۰ میلیارد ریال است .

این پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در حوزه‌های آبخیز کردکوی، گرگان، علی آباد، رامیان، آزادشهر، بندرگز، مراوه تپه، گالیکش و کلاله با حجم ۹۹ هزار و ۹۶۱ متر مکعب است.

**

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان گفت که سه هزار و ۹۰۰ کارگر تحت پوشش بیمه اجتماعی در این استان متاثر از شیوع ویروس کرونا از بیمه بیکاری استفاده می‌کنند که این تعداد نسبت به ابتدای امسال کاهش چشمگیری یافت.

سعید مازندرانی اظهار داشت: در ابتدای امسال ۱۹ هزار و ۵۰۰ بیمه شده تامین اجتماعی به دلیل شیوع ویروس کرونا، بیکار شده و تحت پوشش بیمه بیکاری قرار گرفته بودند.

به گفته وی از ابتدای امسال تاکنون این اداره کل هزار و ۴۰ میلیارد ریال تسهیلات کرونایی به هفت هزار و ۷۰۰ نفر در استان پرداخت کرده است.

وی در خصوص نرخ بیکاری در گلستان نیز افزود: مطابق گزارش اخیر مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری فصل پاییز استان به ۹.۳ درصد رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل سه دهم درصد کمتر شد.

**

چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگ اقوام ایران‌زمین از 9 بهمن با حضور جمعی از مهمانان  و مسوولان استان گلستان در گرگان کار خود را آغاز کرد.

این جشنواره بین‌المللی تا ۱۲ بهمن‌ماه جاری برپا است و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به پرتال www.gcth.ir برنامه زنده را از طریق آپارات و اینستاگرام در ساعت ۲۱ الی ۲۲:۳۰ و بخش‌های دیگر این رویداد را در طول شبانه‌روز مشاهده کنند.

نمایشگاه مجازی صنایع‌دستی با امکان فروش آنلاین، اجرای گروه‌های فرهنگی و هنری، وبینارهای آموزشی، معرفی فرهنگ روستا، مصاحبه‌های تخصصی و مسابقات متنوع از جمله برنامه های جشنواره اقوام ایران زمین است.

**

استاندار گلستان عصر پنجشنبه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز گرگان با رییس و خبرنگاران رسانه رسمی کشور به گفت‌وگو نشست.

هادی حق‌شناس با تبریک فرا رسیدن دهه فجر انقلاب اسلامی به کارکنان خبرگزاری جمهوری اسلامی پیرامون موضوعات رسانه ای و دغدغه خبرنگاران بحث و تبادل نظر کرد.

حق شناس ابراز داشت: از ابتدای حضور مدیریتم در گلستان خبرگزاری ایرنا استان رویکرد سازنده‌ای در مباحث خبری و اطلاع رسانی داشته است و هیچ حاشیه‌ای حتی در رفتار خبرنگاران این رسانه ندیده‌ام.

**

۷۰ نفر از مادران و همسران شهدای گنبدکاووس در مراسمی به مناسبت فرا رسیدن ایام وفات حضرت ام‌البنین (س) تکریم شدند.

این شهرستان از شروع انقلاب اسلامی تاکنون ۵۱۶ شهید والامقام تقدیم میهن اسلامی کرده که هم اکنون ۱۸۸ نفر از مادران این شهدا در قید حیات هستند.

**

مدیرعامل شرکت گاز گلستان گفت: مشترکان خانگی و صنعتی گاز این استان در مجموع ۶۰۰ میلیارد ریال بدهی دارند که صد میلیارد ریال آن مربوط به ۲ واحد صنعتی است.

علی طالبی اظهار داشت: بدهی مشترکان خانگی شامل قبوض جاری و معوقه بوده و بخشی از آن مربوط به قانون استمهال ستاد ملی کرونا برای قبض‌های اول آذر تا اول بهمن ماه ویژه خانواده‌های کم بضاعت و اقشار آسیب‌پذیر است.

وی همچنین گفت: از ۹۹۷ روستای دارای بیشتر از ۲۰ خانوار استان تاکنون به ۹۰۱ روستا گازرسانی شده و گازرسانی به ۱۳ روستای دیگر نیز در دست انجام است.

**

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش در  مراسم گرامیداشت صدمین سال فعالیت اداره آموزش و پرورش شهرستان گرگان اظهار داشت:  بر اساس مجوز سازمان‌های امور اداری و استخدامی کشور و برنامه و بودجه امسال ۲۵ هزار و ۴۹۷ معلم جذب این وزارت‌خانه می شوند.

قاسم احمدی‌لاشکی گفت که تمام معلمان مشمول تبصره ۱۰ ماده ۱۷ که حدود ۸۸ هزار نفر هستند تا پایان سال آینده (۱۴۰۰) جذب آموزش و پرورش خواهند شد.

**
رییس کل دادگستری گلستان گفت: کیفرخواست ابطال واگذاری هشت هزار و ۵۰۰ مترمربع از زمین‌های دولتی گران قیمت گرگان به افراد خاص در تپه زیباشهر و آپادانا با ارزش افزون بر ۲ هزار میلیارد ریال صادر شد.

هادی هاشمیان اظهار داشت: برای پنج نفر از متهمان این پرونده به اتهام تصرف غیرقانونی و تضییع بیت المال کیفرخواست صادر گردید.

وی بیان کرد: متهمان این پرونده از کارکنان اداره کل راه و شهرسازی گلستان هستند که این مقدار زمین را بین خود تقسیم کرده و بخشی را به چند نفر از کارکنان این اداره کل واگذار کرده بودند.

رییس دادگستری گلستان همچنین گفت که پرونده نبی‌الله خطیری فرمانده فقید گروهان مرزی کرند در شعبه یک دادگاه کیفری گنبدکاووس آماده صدور حکم برای متهمان به قتل است.

هاشمیان اظهار داشت: پروسه انتخاب قیم برای فرزند خردسال این مرزبان روال قانونی خود را دارد و از طرفی پرونده باید به دیوان عالی کشور ارسال شود تا امکان صدور رای میسر باشد.

**

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: بودجه سال آینده پارک ملی گلستان ۶۰ میلیارد ریال پیش بینی شده که ۲۰ درصد بیشتر از اعتبارات امسال است.

محمدرضا کنعانی یادآور شد: کل اعتبار مصوب اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان در سال گذشته ۲۳ میلیارد ریال بود اما بودجه پارک ملی گلستان ۲۸ میلیارد ریال پیش بینی شد که ۱۲ میلیارد ریال آن برای ساماندهی تجهیزات خاموش کردن آتش هزینه گردید.

**

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت که از محل اعتبارات سال ۹۹ تاکنون هفت هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال تسهیلات در قالب رونق تولید به ۱۳۸ واحد تولیدی این استان پرداخت شده است.

حسین طلوعیان اظهار داشت: هم اکنون گلستان در پرداخت تسهیلات رونق تولید پس از استان های البرز و سمنان، رتبه سوم کشور را در اختیار دارد.

**

۲دختر که همزمان خود را از روی پل هوایی بلوار ناهارخوران گرگان به پایین انداخته بودند به صورت اتفاقی بر روی خودروی نیروی انتظامی که در حال عبور از آن مسیر بود افتاده و جان سالم به در بردند.

این ۲ دختر با کمک نیروهای امدادی به مراکز درمانی منتقل شدند.

**

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان گفت که با نظر مساعد اعضای شورای ثبت میراث طبیعی و قبول مستندات ارائه شده، پنج اثر طبیعی استان در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسید.

سارا اخوت اظهار داشت: این آثار ثبتی شامل رویشگاه درختان سرونوش علی‌آبادکتول، رویشگاه درختان زربین رامیان، درخت کهن‌سال چنار روستای سرطاق بندرگز، لس‌های استان گلستان و پدیده زمین‌شناسی دره شمشیربُر روستای چمن‌ساور کردکوی است.

**

مدیر امور توزیع نیروی برق گنبدکاووس گفت که از سال ۹۵ تاکنون ۴۱۰ میلیارد ریال از اعتبارات شرکت توانیر برای تقویت شبکه برق این شهرستان و مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال نیز برای اصلاح و بهسازی ۲۳۰ کیلومتر از شبکه توزیع آن (جایگزین کردن کابل‌های خودنگهدار به جای سیم) هزینه شده است.

محمدعلی عربگلو اظهار داشت: با اختصاص این اعتبار در پنج سال گذشته قدرت پست‌های فوق توزیع برق گنبدکاووس از ۲۹۰ به ۴۰۰ مگاوات و نیز تعداد فیدرهای تامین کننده شبکه فشار متوسط از ۴۲ دستگاه در ابتدای تاسیس شبکه برق شهرستان به ۵۲ فیدر افزایش یافت.

**

ابتلای چهار ملی‌پوش از جمله ابراهیم سن‌سبیلی مربی و آرمین کمی بازیکن گلستانی تیم ملی والیبال ساحلی زیر ۲۱ سال به کرونا، اردوی آماده‌سازی این تیم در هرمزگان را لغو کرد.

**

سرپرست اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت که طرح نجات ۵۰ هزار هکتار از بیابان‌های استان در قالب برنامه پنج ساله برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری و احیا، آماده واگذاری به بخش خصوصی است.

عبدالرحیم لطفی بیان کرد: طبق برآورد اولیه نجات هر هکتار مرتع در خطر بیابان زایی استان به ۳۵ میلیون ریال اعتبار نیاز دارد.

**

تیم بسکتبال شهرداری گرگان در یازدهمین مسابقه خود از گروه الف لیگ برتر بسکتبال باشگاه‌های کشور با نتیجه ۸۶ بر ۷۹ در برابر آویژه صنعت پارسا مشهد به برتری رسید.

همچنین تیم والیبال شهرداری گنبدکاووس در هفته بیست و چهارم لیگ برتر والیبال مردان کشور که به صورت متمرکز در تهران در حال برگزاری است، موفق شد تیم لبنیات هراز آمل را با نتیجه سه بر یک شکست دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha