۷ بهمن ۱۳۹۹، ۱۵:۳۲
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 84199888
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افزایش مراجعات به دادگاه‌ ها برای حق زیست محیطی

تهران – ایرنا – افزایش پرونده‌های دعاوی مربوط به آب و هوا در سال‌های اخیر، محافل قضایی را به طور روزافزونی با تمهیدات مربوط به تغییرات اقلیمی در سراسر جهان مرتبط کرده است.

به گزارش ایرنا از سایت برنامه محیط زیست سازمان ملل، این برنامه در گزارشی که روز سه شنبه منتشر کرد به مساله ای اشاره داشت مبنی بر اینکه پرونده های قضایی اقلیمی ظرف سه سال گذشته تقریبا دو برابر شده و دولت ها و شرکت ها را به عمل کردن به تعهدات شان در زمینه آب و هوا و دنبال کردن هدف کاهش تغییرات جوی وا داشته است.

این گزارش که به همت برنامه محیط زیست سازمان ملل و مرکز قانون تغییرات اقلیمی «سابین» در دانشگاه کلمبیا منتشر شده، نشان می دهد که دعاوی قضایی مرتبط با آب و هوا رایج تر و در سراسر جهان موفقیت آمیزتر شده است.

در این گزارش آمده است که ۸۸۴ پرونده در سال ۲۰۱۷ در ۲۴ کشور ارائه شد، در حالی که این تعداد در سال ۲۰۲۰ تقریبا دو برابر شد و دست کم یک هزار و ۵۵۰ پرونده مربوط به تغییرات جوی در ۳۸ کشور تنظیم شد.

پیشینه شاکیان به طور فزاینده ای تنوع یافته است به طوری که سازمان های مردم نهاد (ان جی او) و احزاب سیاسی که کودکان، شهروندان سالخورده، مهاجران و بومیان اعضای آن هستند، در بر می گیرد.

این گروه از شاکیان، در حالی که به طور ویژه ای نسبت به کووید – ۱۹ آسیب پذیرند، اغلب در صف اول تغییرات اقلیمی ایستاده اند و متحمل شرایط وخیم آب و هوایی، افزایش سطح آب دریاها و آلودگی هوا شده اند.

«آرنولد کریلهوبر» سرپرست بخش حقوقی برنامه محیط زیست سازمان ملل گفت: شهروندان به طور روزافزونی به دادگاه ها مراجعه می کنند تا به عدالت دسترسی داشته باشند و حق خود در زمینه محیط زیست سالم را به کار گیرند.

وی افزود: قضات و دادگاه ها برای مورد توجه قرار دادن بحران زیست محیطی، نقش اساسی دارند.

از جمله موارد ذکر شده در دعاوی حقوقی شامل این موارد است: نقض حقوق آب و هوایی که عبارت است از پرونده هایی که به حقوق بشر اساسی شامل حق حیات، بهداشت، غذا و آب متکی اند و کوتاهی دولت ها از عمل به تعهداتشان در زمینه کاهش تغییرات زیست محیطی.

انتظار می رود در سال های پیشرو، دعاوی اقلیمی در نهادهای ملی و بین المللی افزایش یابد به ویژه با توجه به شرکت هایی که خطرات جوی را اشتباه گزارش می دهند، دولت هایی که خود را با حوادث شدید آب و هوایی سازگار نمی کنند و پرونده هایی که برای اجرای تصمیمات قبلی دادگاهی مطرح می شوند.

همچنین انتظار می رود این موارد با توجه به بی خانمانی افراد به واسطه تاثیر تغییرات جوی شدت یابد.

بر اساس این گزارش، دعاوی اقلیمی به مواردی اشاره دارد که به طور خاص با کاهش تغییرات آب و هوایی، سازگاری یا علم تغییرات جوی مرتبط است.

در همین حال، برنامه محیط زیست سازمان ملل، صدای مطرح محیط زیست است. این برنامه مروج مشارکت در توجه به محیط زیست از طریق الهام بخشیدن، آگاه سازی و ایجاد توانایی در ملت ها و افرادی است تا کیفیت زندگی شان را بدون به خطر انداختن نسل های آینده بهبود بخشند.

گروهی شامل یازده هزار دانشمندان از اطراف جهان طی ماههای گذشته بر تحقیقاتی مهر تایید زده اند که می گوید زمین از نظر اقلیمی با وضعیت اضطراری روبروست.

این مطالعه که بر داده های جمع آوری شده در ۴۰ سال اخیر استوار است می گوید دولت ها در رسیدگی به این بحران کوتاهی کرده اند.

این مطالعه می گوید بدون اعمال تغییرات عمیق و ماندگار، جهان با "رنج غیرقابل بیان انسانی" روبرو خواهد شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha