پرتوریا خواستار تجدیدنظر آمریکا در خصوص حاکمیت مراکش بر صحرای غربی است

تهران - ایرنا - اقدام "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری سابق آمریکا در به رسمیت شناختن حاکمیت مراکش بر صحرای غربی که واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشته، در حالی یک بار دیگر مورد انتقاد طرف‌های آفریقایی قرار گرفته که در تازه‌ترین اقدام، پرتوریا خواستار تجدیدنظر دولت جدید آمریکا در این باره شده است.

به گزارش ایرنا، اواسط آذر امسال/ دسامبر ۲۰۲۰، دونالد ترامپ اعلام کرد که مغرب، ایالات متحده را در سال ۱۷۷۷ به رسمیت شناخت؛  به این ترتیب مناسب است که ما حاکمیت آنها را بر صحرای غربی به رسمیت بشناسیم.

این اقدام مواضع تندی از سوی کشورهای آفریقایی را به دنبال داشت؛ در نخستین واکنش، وزارت امور خارجه الجزایر در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن اقدام ترامپ اعلام کرد که این موضوع هیچ‌گونه تاثیر قانونی ندارد؛ از آنجا که موضع الجزایر مبتنی بر قوانین بین‌المللی و مردود شمردن منطق زور و معاملات مشکوک است، بار دیگر بر حمایت خود از مساله حل عادلانه حق مردم صحرای غربی تاکید می‌کنیم.

«جیمز بیکر» (James Baker) وزیر خارجه اسبق ایالات متحده (در دوران جورج بوش پدر) و فرستاده ویژه پیشین سازمان ملل در امور صحرای غربی هم گفت: به رسمیت شناختن حاکمیت مغرب از سوی ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، فضای بی‌ثباتی در شمال آفریقا ایجاد می‌کند که می‌تواند به نفع «القاعده» در مغرب اسلامی (AQMI) و دیگر گروه‌های تروریستی باشد.

دو ماه پس از اقدام رئیس جمهوری سابق آمریکا و روی کار آمدن دولت جو بایدن، یک روزنامه مراکشی نوشته است که آفریقای جنوبی به دنبال تور ناموفق وزیر امورخارجه الجزایر در پایتخت‌های آفریقایی از جمله پورتوریا که محور گفت وگوها به طور عمده روی موضوع صحرای غربی بود، دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا را زیر فشار قرار داده تا درخصوص تصمیم دونالد ترامپ در به رسمیت شناختن حاکمیت مغرب بر صحرای غربی تجدید نظر کند.

«هس پرس» روزنامه فرانسوی زبان مغربی نیز چهارشنبه گذشته نوشت که الجزایر و آفریقای جنوبی اتحاد خود علیه مغرب را تجدید کردند.

در این ارتباط، همچنین «نالدی پاندور - Naledie Pandor» وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی، رئیس جمهوری جدید آمریکا را به بررسی تصمیم ترامپ و تغییر سیاست واشنگتن در  قاره آفریقا فراخواند و گفت: بسیاری از مردم آفریقا مانند صحرای غربی که هنوز از حق تعیین سرنوشت و استقلال خود محرومند، همچنان از بی‌ثباتی، خشونت و درگیری رنج می‌برند.
 

از سوی دیگر «نائوفال بوآمری - Naoufal Bouamri.» کارشناس مسائل صحرا معتقد است که آمریکا متقاعد شده که باید روابط خود را با مغرب به بالاترین سطح سیاسی، اقتصادی و امنیتی برساند؛ واشنگتن نمی‌تواند یک رژیم {اشاره به دولت الجزایر} که از داخل در حال فروپاشی است و به دنبال غلبه بر مغرب می باشد به عنوان یک کشور قدرتمند از نظر سیاسی بشناسد.

او مدعی است که الجزایر و آفریقای جنوبی تلاش دارند تا با توجه به نشست آتی آفریقا که قرار است فوریه امسال در آدایس‌آبابا برگزار شود تغییر مواضع دیپلماتیک دهند.

تلاش‌های سازمان ملل برای ایجاد توافق بین مغرب و جبهه پولیساریو به طور مکرر ناکام مانده است، اما این سازمان در سال ۱۹۹۱ موفق شد بین آن‌ها آتش‌بس برقرار کند.

جبهه پولیساریو سازمانی سیاسی - نظامی در صحرای غربی است. این گروه در سال ۱۹۷۳ به عنوان یک گروه مقاومت علیه تسلط استعماری اسپانیا بر صحرای غربی و با هدف استقلال این منطقه، ایجاد شد.

پولیساریو پس از خروج اسپانیا در سال ۱۹۷۶ از این منطقه و تقسیم آن بین مغرب و موریتانی به مخالفت با این دو کشور پرداخت. موریتانی و پولیساریو در سال ۱۹۷۹ با یکدیگر صلح کردند، اما مغرب تمام منطقه صحرای غربی را ضمیمه خاک خود کرد. از آن پس جبهه پولیساریو به مقاومت علیه مغرب ادامه داده‌ است.  

«عبدالقادر طالب عمر» سفیر پولیساریو مستقر در الجزایر نیز تصمیم ترامپ برای به رسمیت شناختن حاکمیت مغرب بر صحرای غربی را فاقد مشروعیت می‌داند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha