جولان ناوگروه آمریکایی در دریای جنوبی چین ۴ روز پس از آغاز بکار بایدن

تهران- ایرنا- چهار روز پس از آغاز ریاست جمهوری جو بایدن، یک ناوگروه آمریکایی به رهبری ناو هواپیمابر «یواس اس تئودور روزولت» قرار دارد، و در ادامه اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا در باره تایوان که چین آن را بخشی از کشور خود به شمار می‌آورد، از روز شنبه وارد دریای چین جنوبی شده است.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز روز یکشنبه به نقل از مرکز فرماندهی هند و اقیانوس آرام آمریکا  اعلام کرد این ناوگروه روز شنبه همزمان با افزایش تنش ها میان  تایوان و چین وارد منطقه شده است.

در ادامه تنش ها میان چین و تایوان، ارتش جمهوری خلق چین اعلام کرد که امروز یکشنبه ۱۲ جنگنده و بمب افکن هسته‌ای این کشور بر فراز حریم هوایی تایوان در نزدیکی جزایر «پراتاس» به رزمایش پرداخته اند.

مرکز فرماندهی هند و اقیانوس آرام آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد: رزم‌ناو «یواس‌اس بانکر هیل»  و ناوشکن «یواس‌اس راسل» که هر دو حامل موشک هدایت شونده هستند در کنار ناوشکن «جان فین»،   ناو تئودور روزولت را در این مسیر همراهی می‌کنند.

«داگ وریسیمو» فرمانده این  ناوگروه  افزود: با توجه به این که دو سوم تجارت جهان از کانال دریای جنوبی و تنگه تایوان انجام می‌شود، حفظ حضور آمریکا مهم است و باید به ترویج نظم مبتنی بر قوانین بین المللی ادامه دهیم.

«آنتونی بلینکن» نامزد پیشنهادی بایدن برای سمت وزارت امور خارجه آمریکا در نشست کمیته روابط خارجی سنا برای تایید صلاحیتش گفته است بدون شک چین بزرگترین چالش را در مقایسه با  سایر کشورهای دیگر متوجه آمریکا کرده است.

عبور این نا هواپیمابر آمریکایی در حالی است که وزیر دفاع دولت جدید آمریکا امروز یکشنبه در گفت و گو با همتای ژاپنی خود تاکید کرد بر اساس پیمان امنیتی واشنگتن و توکیو، آمریکا در مناقشات دریایی میان ژاپن و چین در دریای چین شرقی از منافع توکیو حمایت کند.

همزمان با این تحولات، دولت جو بایدن از ضرورت حمایت واشنگتن از تایوان خبر داد. چین، تایوان را یکی از استان های خود می داند و بر اساس «اصل یک چین» مخالف هرگونه رابطه تایوان با آمریکا یا کشور دیگری است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha