۴ بهمن ۱۳۹۹، ۱۲:۴۴
کد خبرنگار: 1498
کد خبر: 84195095
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برگزاری مسابقات المپیک توکیو همچنان در هاله ابهام

تهران – ایرنا - « کازوتوشی ایکاوا» سفیر ژاپن در تهران که هفته قبل از ایرنا دیدن کرد، گفت که دولت ژاپن قصد دارد تلاش حداکثری خود را بکار گیرد تا مسابقات المپیک توکیو امسال برگزار شود. پاسخ ایکاوا به خبرنگار ورزشی ایرنا نشان داد که او هنوز در خصوص برگزار شدن این مسابقات مردد است.

به گزارش ایرنا، سفیر ژاپن هفته گذشته با «سید رضا صالحی‌امیری» رییس کمیته ملی المپیک هم ملاقات و با وی در مورد تبادلات ورزشی و همکاری بین دو کشور درخصوص المپیک گفت وگوکرد.

در حالی که چین خود را برای المپیک زمستانی ۲۰۲۲ آماده می کند مقامات توکیو هنوز برای برگزاری المپیک به تعویق افتاده ۲۰۲۰ مردد هستند و تازه ترین گزارش های تایید نشده حاکی از احتمال لغو این بازی ها است.

در حالی که برخی رسانه ها از احتمال لغو بازی های المپیک ۲۰۲۱ توکیو خبر می دهند اما برگزار کنندگان این بازی ها روز جمعه گزارش های خبری را مبنی بر اینکه دولت ژاپن به طور خصوصی نتیجه گیری کرده است که این بازی ها نباید به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار شوند و ژاپن به دنبال میزبانی این رقابت ها در سال ۲۰۳۲ است، تکذیب کردند.

کمیته ملی المپیک ژاپن به همین مناسبت در بیانیه ای ضمن رد این ادعا اعلام کرد کمیته بین المللی المپیک، کمیته المپیک و پارالمپیک توکیو و دیگر شرکا بر برگزاری ایمن بازی های المپیک و پارالمپیک توکیو در تابستان سال ۲۰۲۱ تاکید دارند این موضع تغییر نکرده و امروز نیز بار دیگر توسط کمیته بین المللی و همچنین دولت ژاپن تأیید شده است.

پیش از این مجله تایمز انگلیس در گزارشی به نقل از یکی از اعضای ارشد حزب حاکم ژاپن در مورد این بازی ها نوشته بود این بازی ها که یک سال از تابستان ۲۰۲۰ به تعویق افتاده اند، نباید برگزار شوند و دولت بهتر است به دنبال میزبانی مجدد این بازی ها در سال ۲۰۳۲ باشد.

اما در توکیو و در واکنش به گزارش مجله تایمز، «منابو ساکای»  معاون دبیر ستاد کابینه دولت ژاپن در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: گزارش تایمز حقیقت ندارد و آن را کاملا انکار می کنیم.

نخست وزیر ژاپن، «یوشیهیده سوگا» که بارها گفته است برگزاری این بازی ها "اثبات این است که بشریت ویروس را شکست داده است" هم در این مورد گفت: دولت در حال بررسی اقدامات ویژه ضد ویروس کرونا برای تحقق یک المپیک ایمن است.

فرماندار توکیو، «یوریکو کویکه» نیز گزارش تایمز را رد کرد و گفت که در مورد لغو و تعویق بازی ها بحثی نشده است،  وی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «من فکر می کنم ما باید به آن گزارش خلاف واقع اعتراض کنیم».

این گزارش ها در حالی است که کمیته ملی المپیک و پارالمپیک ژاپن با همکاری کمیته بین المللی المپیک، در تابستان ۲۰۲۰ دفترچه راهنمای این رقابت ها را منتشر کردند که بر اساس آن وظایف و مسئولیت هرکدام از متولیان برگزاری کنندگان مشخص شده بود.

دولت ژاپن امیدوار است در زمان برگزاری بازی های ۲۰۲۱ در تابستان امسال تعداد مبتلایان روزانه به ویروس کرونا بسیار کمتر از ماه های زمستان امسال باشد.

«توماس باخ»  رئیس کمیته بین المللی المپیک هم در مصاحبه آنلاین با کیودو نیوز گفت که «هیچ برنامه جایگزینی وحتی با افزایش شک و تردید در میان شیوع مجدد ویروس کرونا در پایتخت و دیگر شهرهای بزرگ ژاپن وجود ندارد.

وی افزود: در این لحظه، هیچ دلیلی نداریم که باور کنیم بازی های المپیک توکیو در ۲۳ ژوئیه / یکم مرداد ۱۴۰۰/ در ورزشگاه المپیک توکیو افتتاح نمی شود به همین دلیل هیچ برنامه دیگری وجود ندارد و ما کاملا متعهد هستیم که این بازی ها را ایمن و موفق برگزار کنیم.

از سوی دیگر تلویزیون ژاپن گزارش کرد در حالی که فقط شش ماه تا شروع المپیک توکیو باقی مانده، به دلیل برقرار بودن وضعیت اضطراری در توکیو شهر میزبان، برگزارکنندگان این بازی ها سخت در حال انجام تدارکات و آماده سازی ها هستند.

گزارش می افزاید: برای اینکه المپیک برگزار شود، انجام بازی های رقابتی جهت انتخاب اعضای تیم ملی در همه کشورها ضروری است در حال حاضر تمرکز بر این است که آیا بازی های حذفی در رشته شنای هماهنگ که قرار است در ماه مارس در توکیو برگزار شود طبق برنامه پیش خواهد رفت یا خیر؟

یک چالش بزرگ دیگر چگونگی تامین پرسنل درمانی لازم در محل های برگزاری المپیک است تا از ایمنی بازی ها اطمینان حاصل شود مذاکرات با مراکز درمانی به دلیل اینکه در بحبوحه شیوع کرونا تحت فشار زیادی قرار دارند، پیشرفت چندانی نداشته است.

در مورد تماشاچیان، همه گزینه ها هنوز روی میز است. تصمیم های نهایی درباره حداکثر تعداد تماشاچی و پذیرش و یا عدم پذیرش تماشاچیان از سایر کشورها در فصل بهار گرفته خواهند شد. برگزاری المپیک بدون تماشاچی هم یک گزینه دیگر است.

با این حال، بعضی از مقامات دست اندر کار این بازی ها می گویند با توجه به اینکه دولت ژاپن با هدف پیشگیری از شیوع کرونا محدودیت های ورود به کشور را سخت تر کرده است، پذیرش تماشاچی از خارج از کشور ممکن است دشوار باشد.

علی رغم اینکه کمیته بین المللی المپیک و دولت ژاپن عزم خود را برای برگزاری المپیک در سال جاری بکار گرفته اند با شیوع مجدد ویروس کرونا در این کشور اوضاع به طور فزاینده ای نامشخص است.

دولت مرکزی در ۷ ژانویه /۱۷ دی ۱۳۹۹/ در منطقه توکیو وضعیت اضطراری اعلام کرد ۶ روز بعد آن را به برخی از استان های بزرگ دیگر از جمله اوزاکا، آیچی و فوکوکا گسترش داد.

نظرسنجی خبرگزاری کیودو ژاپن در اوایل ماه جاری  میلادی هم نشان داد که حدود ۸۰ درصد از پاسخ دهندگان در ژاپن معتقدند که بازی های المپیک و پارالمپیک توکیو باید لغو یا برنامه ریزی مجدد شود.

کمیته برگزاری المپیک توکیو و کمیته بین المللی المپیک در بوته آزمایش قرار گرفته اند که آیا می توانند این بازی ها را در حالیکه ایمنی ورزشکاران و سایر افراد تامین و حمایت عمومی جلب شود، برگزار کنند یا خیر؟

در کنار تردید ژاپن برای برگزاری المپیک توکیو،   «شی جین پینگ» رییس جمهوری خلق چین از ابتدای سال ۲۰۲۱ برای چهارمین بار از استادیوم ها و نهادهای برگزارکننده این بازی ها بازدید و دستوراتی در این زمینه راستا صادر کرد که نشانگر اهمیت دادن وی به برگزاری این بازی هاست.

شی جین پینگ اعلام کرد که چین بازی های المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۲ را با موفقیت و به طور خارق العاده برپا می کند و در این راستا کارنامه رضایت بخش برای مردم چین و جامعه جهانی ارایه می دهد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha