دیدگاه گزینه بایدن برای مدیر اطلاعات ملی آمریکا درباره برجام

نیویورک- ایرنا- نشست استماعی و بررسی صلاحیت گزینه رئیس جمهوری منتخب این کشور برای مدیریت اطلاعات ملی، برگزار شد که بخشی از آن به مساله برجام و وعده بایدن برای بازگشت به این توافق اختصاص یافت.

به گزارش ایرنا، مارکو روبیو رئیس موقت کمیته اطلاعات سنای آمریکا که هنوز در اختیار اکثریت جمهوری‌خواهان است، در صحبت‌های ابتدایی خود، به معرفی آوریل هینز پرداخت.

وی مهم‌ترین چالش امنیت ملی آمریکا را تهدیدهایی دانست که از سوی چین صادر می‌شود و افزود: چین همچون ما و شاید بیشتر باید شفاف شود.

مارک وارنر هم در اظهاراتی به چالش‌های پیش روی آمریکا اشاره کرد و تروریسم، روسیه، تهدیدهای سایبری و چین را برشمرد.

دان کوتز مدیر پیشین اطلاعات ملی آمریکا هم در اظهارات خود، ویژگی‌های هینز را برشمرد و گفت بایدن یکی از حرفه‌ای‌ترین افراد را برای این مسئولیت برگزیده است.

وی تاکید کرد: تعهد وی برای غیرسیاسی کردن جامعه اطلاعاتی بسیار مهم است.

روبیو سوالات خود را با این سوال شروع کرد که آیا با هیچ دولت خارجی ارتباط مالی داشته‌اید؟ تمرکز اصلی وی برای یافتن ارتباط هینز با ارتش، شرکت‌های دولتی و سایر نهادی چینی بود.

اظهارات این سناتور وفادار به دونالد ترامپ، در راستای سیاست ضد چینی این دولت پیگیری شد تا اظهاراتی خصمانه علیه چین و حزب کمونیست آن مطرح کند.

هینز هم در پاسخ گفت که مقابله با چالش چین یکی از اولویت‌های مهم ما است اما باید در همکاری با این کمیته برای مقابله با چالش‌های مربوط به روسیه هم تمرکز کرد.

وی افزود: یکی از برنامه‌های ما آموزش مقامات ایالتی برای تهدیدهای ناشی از پکن خواهد بود.

وارنر هم سوالات خود را با چین آغاز کرد و گفت ما دهه‌ها است که با رفتار تهاجمی چین در حوزه‌های مختلف به ویژه در حوزه فناوری نوین روبرو هستیم.

معاون کمیته اطلاعات سنا به مساله هنگ کنگ هم اشاره کرد و این سوال را مطرح کرد که آیا چین دشمن شماره یک ما است؟

هینز پاسخ داد: چین یکی از کشورهای متخاصم است.

وارنر سوال بعدی خود را درباره گروه طرفدار ترامپ که به خشونت‌طلبی مشهور هستند، پرداخت و نظر هینز را درباره گروه‌هایی چون «پسران مغرور» جویا شد.

گزینه بایدن برای مدیر اطلاعات ملی در پاسخ به حضور گسترده نیروهای امنیتی در محدوده کنگره آمریکا اشاره کرد که ناشی از شورش طرفداران ترامپ در ۱۷ دی ماه و تهدیدهای ناشی از آنها است.

هینز اظهار کرد: ما از نهادهای امنیتی همچون اف بی آی برای برخورد با آنها حمایت می‌کنیم و اطلاعات مربوط به تماس‌های این گروه‌ها را در اختیار آنها قرار خواهیم داد.

برجام

سناتور سوزان کالینز درباره بازگشت بایدن به برجام پرسید و اینکه آیا تهدید ناشی از پیشبرد ایران برای سلاح اتمی جزو اولیت‌های گزینه اطلاعات ملی قرار دارد یا خیر؟

گزینه بایدن برای اطلاعات ملی آمریکا گفت: همانطور که رئیس جمهوری منتخب نشان داده است، اگر ایران به تعهداتش بازگردد او این کار را انجام خواهد داد.

هینز مدعی شد: هنوز فاصله زیادی با این موضوع داریم و باید با همکاری کنگره در این خصوص حرکت کنیم. همانگونه که رئیس جمهوری منتخب مطرح کرده است ما باید به موشک های بالستیک و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران نگاه کنیم.

وی ادامه داد: امیدوارم که بتوانم بهترین اطلاعات را درباره برنامه ایران و فعالیت‌های آن برای شما فراهم سازیم تا بتوانید بهتر قضاوت کنید و تصمیم بگیرید.

اظهارات این مدیر آتی دولت بایدن در شرایطی انجام می‌شود که آمریکا به مدت سه سال تمام تعهدات خود در برجام را زیرپا گذاشت و تروریسم اقتصادی را علیه مردم ایران اعمال کرد.

مقامات جمهوری اسلامی ایران به صراحت تاکید کرده‌اند آمریکا تنها در صورت لغو تحریم می‌تواند به برجام بازگردد و عضو متعهد این توافقنامه شود.

همچنین تاکید کرده‌اند که مساله موشک بالستیک و تجهیزات دفاعی ایران هیچ‌گاه موضوع مذاکره نخواهد شد.

سناتور دایان فاینستین هم درباره برجام گفت فکر می‌کند که خروج آمریکا از برجام یک اشتباه بود و در عین حال مدعی تهدیدهای ایران در منطقه شد.

این سناتور از گزینه اطلاعات ملی بایدن، درباره فعالیت غیرنظامی هسته‌ای ایران و همچنین ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی پرسید.

هینز در پاسخ بار دیگر مدعی شد: کاملا موافقم که ایران یک بازیگر بی‌ثبات‌کننده در منطقه است و فکر می‌کنم این موضوعی است که باید بر آن تمرکز کنیم. امیدوارم بتوانیم بهترین اطلاعات را درباره این تهدیدها فراهم سازیم تا بتوانند درباره چشم‌انداز آینده تصمیم‌گیری کنند.

سناتور جان کورنین جمهوری‌خواه سوال خود را از گزینه مدیر اطلاعات ملی آمریکا اینگونه شروع کرد که آیا باید به ایران اجازه دسترسی به سلاح اتمی داده شود؟

هینز پاسخ داد: خیر، من فکر می‌کنم هرگز نباید به ایران اجازه دسترسی به سلاح اتمی داده شود.

قتل خاشقچی

سناتور ران وایدن سوال خود را درباره اقدم غیرقانونی دولت در حال خروج ترامپ نسبت به مصوبه کنگره برای ارائه اطلاعات مربوط به قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی آغاز کرد.

وی ادامه داد: در این مصوبه، کنگره خواستار ارائه اطلاعات غیرمحرمانه از کسانی شد که در این قتل وحشیانه مسئولیت داشتند. آیا تعهد می‌دهید که اطلاعات غیرطبقه‌بندی شده درباره این قتل را مطابق با مقررات به کنگره ارائه دهید؟

گزینه مدیر اطلاعات ملی دولت بایدن، پاسخ داد: حتما ما قانون را دنبال می‌کنیم.

این نشست برای تشکیل جلسه غیرعلنی به پایان رسید و ادامه پرسش سناتورها به نشست روز پنج‌شنبه موکول شد.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha