افزایش ۳ برابری میانگین آبدهی قنوات با اجرای طرح های آبخیزداری

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: طبق آمارها میانگین آبدهی قنات‌ها با انجام عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری در کشور نزدیک به سه برابر افزایش یافته که رقم قابل توجهی است.

به گزارش روز سه‌شنبه وزارت جهاد کشاورزی، «ابوالقاسم حسین‌پور» با بیان اینکه در سال‌های اخیر با اقدام‌های انجام شده در زمینه آبخیزداری و آبخوان‌داری شاهد تقویت آبدهی قنوات در استان های کشور هستیم، مهار سیلاب‌ها را از دیگر کارکردهای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری نام برد و افزود: با اجرای این طرح‌ها نزدیک به ۸۰۰ میلیون مترمکعب از سیلاب‌های آذرماه امسال در استان‌های سیل‌خیز کشور مهار شد.

وی اظهارداشت: در آذرماه امسال دو نوبت بارندگی شدید در محدوه غرب، جنوب غرب و جنوب کشور رخ داد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب سیلاب ناشی از آن توسط سازه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری مهار و مانع از خسارات شد و علاوه بر این، سیلاب‌ها از طریق سازه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در راستای تقویت منابع آبی این مناطق قرار گرفت.

مدیرکل دفتر سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، مشکلات ناشی از آب‌گرفتگی در معابر شهرهای جنوب غربی کشور را ناشی از نفوذناپذیر بودن شهرها و تخلیه نشدن بارش‌ها دانست و تصریح کرد: مسیر تخلیه آب، زهکش ها و کانال های آب در این شهرها توسط ساخت و سازهای انجام شده مورد تجاوز قرار گرفته است.

حسین‌پور گفت: سامانه زهکشی برخی از این شهرها توان تخلیه سیلاب را ندارند و باید متناسب با توسعه شهری به‌روز شوند.

وی بر ساخت شهرهای نفوذپذیر تاکید کرد و افزود: در شهرهای نفوذپذیر امکان جذب بارش در سطح شهر وجود دارد و امیدواریم مسوولان به سمت ساخت شهرهای نفوذپذیر از نظر جذب بارش ها و سیلاب ها حرکت کنند و از ظرفیت سیلاب ها برای توسعه فضای سبز استفاده شود.

مدیرکل دفتر سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به وجود ۱۲۵ میلیون هکتار عرصه های آبخیز در استان های کشور، گفت: از این وسعت، تاکنون مطالعه و اجرای فعالیت های آبخیزداری در سطح ۳۰ میلیون هکتار انجام شده و اثرات آن در مهار و کاهش سرعت و غلظت سیلاب، کاهش فرسایش خاک، احیای پوشش گیاهی، موجب استقبال مردم از این طرح ها شده است.

حسین پور با اشاره به اینکه با عملیات آبخیزداری و آبخوانداری به‌طور میانگین آبدهی قنوات حدود سه برابر افزایش داشته است، افزود: توسعه عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری در کشور نیازمندتوجه بیشتر به این طرح ها در بودجه سال ۱۴۰۰ و در برنامه هفتم توسعه است.

به گزارش ایرنا، طبق برنامه ریزی قرار است تا پایان امسال یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار عملیات آبخیزداری اجرایی شود که تاکنون ۸۰۰ هزار هکتار آن اجرایی شده و وضعیت موجود نشان می دهد که عملیات فعلی از برنامه پیش بینی وزارت جهاد کشاورزی جلوتر است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha