مکانیزاسیون کشاورزی نیازمند کارت سوخت/ ۹۸ درصد تراکتورها پلاک ملی دارند

تهران- ایرنا- رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی از کاهش ۴۰۰ لیتری سهمیه گازوئیل ماشین آلات کشاورزی در سالجاری خبرداد و گفت: مکانیزاسیون کشاورزی همانند سایر بخش‌ها نیازمند اختصاص کارت سوخت و سهمیه مناسب است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، کریم ذوالفقاری در نشست خبری خود در پاسخ به ایرنا درباره سوخت رسانی ماشین آلات کشاورزی توضیح داد: در بحث تامین سوخت ماشین آلات کشاورزی یعنی تراکتور و کمباین و چاپر (دستگاه بسته بندی علوفه و ذرت) همیشه کشاورزان ما مشکل دارند و انجام آن دارای یک پروسه طولانی است.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی اظهارداشت: کشاورز ما برای دریافت سوخت هر ۳ ماه یکبار به تاییدیه در سامانه صدف بسته به نوع تراکتور و میزان اراضی نیاز دارد و بعد از آن کشاورز باید به شرکت پالاش و پخش فرآورده‌های نفتی مراجعه کرده و به طور مجدد همین پروسه را تکرار کند. به طور مثال وزارت جهاد کشاورزی ۱۵۰۰ لیتر سوخت را برای تراکتور کشاورز تایید می‌کند اما در شرکت پالایش این میزان به ۹۰۰ لیتر کاهش می‌یابد، این در حالیست که در وزارت جهاد کشاورزی حداقل میزان سوخت در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: پیامک برای کشاورز می‌رود که درخواست شما برای ۱۵۰۰ لیتر ثبت شده که ۹۰۰ لیتر آن مورد تایید قرار گرفته است، بنابراین کشاورز ما هر سه ماه یک بار باید این پروسه طولانی را در جهاد کشاورزی و شرکت پالایش و پخش طی کند.

وی تصریح کرد: کشاورز پس از مراجعه به جایگاه، مبلغ ۹۰۰ لیتر گازوئیل را می‌پردازد و بعد جایگاه دار اطلاع می‌دهد که اکنون تانکر گازوئیل ۹۰۰ لیتری ندارد و باید دو ماه دیگر مراجعه کنند. در غیر اینصورت می‌تواند تانکر ۶۳۰ لیتری خریداری کند که در این شرایط هم مبلغ و هم حواله کشاورز از بین می‌رود.

ذوالفقاری بر این باور است که موتور سیکلت سی جی ۱۲۵ حدود ۶۰ میلیون تومان قیمت دارد که کارت سوخت دارد اما ماشین آلات کشاورزی ما کارت سوخت ندارد. این در حالی است که کشاورزی شغل پر ریسک و کم در آمدی است و کشاورز نباید برای استارت تراکتور خود را اینگونه مشکلات روبه‌رو شود.

وی به مشکلات دیگری در این زمینه اشاره کرد و گفت: معطل ماندن ماشین آلات کشاورزی برای دریافت سوخت معضل دیگر است و حتی کشاورز برای دریافت سوخت آزاد نیز دچار چالش و مشکل جدی است که باید برای آن چاره‌ای اندیشیده شود.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی افزود: براساس دستورالعمل توزیع سوخت ماشین‌های کشاورزی سال ۱۳۹۲ که توسط وزیر نفت آن زمان ابلاغ شد، ۱۰ سال این کار انجام می شود اما امسال سهیمه سوخت ۲۲ استان کشور توسط دفتر پیشگیری قاچاق فراورده های نفتی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز طی نامه ای به شرکت نفت کاهش یافت.

وی اظهار داشت: طی دو ماه اخیر پنج استاندار با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مکاتبه داشته‌اند تا این مشکل هرچه سریعتر مرتفع شود.

ذوالفقاری گفت: پیش از این سهمیه سوخت گازوئیل بخش کشاورزی ۲.۹ میلیارد لیتر بود که امسال این رقم به ۲.۵ میلیارد لیتر رسید یعنی ۴۰۰ میلیون لیتر کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: بخش کشاورزی تامین کننده امنیت غذایی کشور است بنابراین اگر دو استان کشور در بحث قاچاق سوخت مشکل داشته‌اند باید برای آن دو استان محاسبه و کاهش سهمیه داشته باشیم نه اینکه این موضوع شامل تمامی کشاورزان کشور شود.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی سهم بخش کشاورزی از انرژی کشور پایین است و افزود: این درحالیست که بخش کشاورزی ۱.۹ درصد گاز ، ۴.۴ درصد کل سوخت مایع و ۱۴ درصد کل برق کشور را مصرف می کند بنابراین مصرف کننده عمده ای نیست.

وی اضافه کرد: اکنون جلسات متعددی با کمیسیون کشاورزی مجلس در حال برگزاری و پیگیری این موضوع هستیم.

وی طی سالهای گذشته شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی علت عدم تخصیص کارت سوخت برای ماشین آلات کشاورزی همچون تراکتور و کمباین و چاپر را نداشتن پلاک گذاری نشده است افزود: اکنون بیش از ۹۸ درصد تراکتورها و بیش از ۹۰ درصد کمباین‌های ما پلاک دارد و این مطالبه جدی جامعه کشاورزی از شرکت پالایش و پخش است.

وی ادامه داد: پیگیر هستیم که تکلیف سوخت ماشین‌آلات کشاورزی در ماه مشخص و در نهایت برای آنها کارت سوخت صادر شود.

صنایع تبدیلی نیازمند خط اعتباری ۱۰ همتی

رئیس مرکز مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی با بیان اینکه مکانیزه کردن علم مدرن و جدیدی است، تصریح کرد: مکانیزاسیون به معنای ورود فناوری نوین به همه زیر بخش‌های کشاورزی و ترویج فنّاوری جدید است.

وی گفت: صنایع تبدیلی و تکمیلی هزینه بر است و اعتبار زیادی نیاز دارد؛ اما سودآور است؛ یعنی واحد زیان دهی در این بخش نداریم و علت توسعه و ترویج صنایع تکمیلی هم همین است.

وی اضافه کرد: اکنون حدود ۳۵۰ هزار میلیارد تومان پروژه صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی در دست اجرا است که بیش از ۹۰ درصد این عدد توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی انجام شده است.

ذوالفقاری بر این باور است که وظیفه بخش مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی رفع موانع از سرمایه‌گذاری و کمک به سرمایه‌گذاران برای تکمیل پروژه‌ها است.

تخصیص کمتر از ۴ درصدی تسهیلات سایر بانک‌ها به بخش کشاورزی

رئیس مرکز مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی به پرداخت تسهیلات به صنایع تکمیلی و تبدیلی اشاره کرد و گفت: ضمن تشکر از اقدامات بانک کشاورزی، از پرداخت تسهیلات توسط بانک‌های دیگر در بخش کشاورزی له ویژه مکانیزاسیون و صنایع تبدیلی گلایه‌مند هستیم؛ زیرا انتظار داریم که ۱۵ درصد از تمام منابع بانک‌های غیرتخصصی بر اساس قانون به بخش کشاورزی اختصاص یابد که این میزان تقریباً کمتر از ۴ درصد است.

وی با بیان اینکه صنایع تکمیلی ضامن امنیت غذایی و سود بیشتر برای کشاورزان و در نهایت استمرار تولید است، افزود: یک ماه گذشته در جنوب کرمان با تولید انبوه بیش از ۲۰۰ هزار تن گوجه‌فرنگی روبرو شدیم که رقم قابل توجهی است بنابراین ۱۴ کارخانه این محصولات را جذب کردند و باعث کاهش خسارت به کشاورزان و جلوگیری از فساد گوجه فرنگی‌ها شدند.

به گفته وی، اگر صنایع تبدیلی نبود باید این گوجه‌فرنگی از بین می‌رفت درحالی‌که اکنون به رب گوجه‌فرنگی تبدیل و بخشی می‌تواند صادر شود.

تخصیص اعتبار خط ۱۲ مکانیزاسیون کشاورزی

ذوالفقاری گفت: در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی دوازدهمین خط اعتباری ایجاد شده است که ۵ هزار میلیارد تومان رقم مصوب آن است و قرار است هر ماه ۱۰ درصد این رقم آن از محل داخلی بانک‌ها پرداخت شود.

به گفته وی، اردیبهشت ماه ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت و به استان‌ها اختصاص یافت.

وی اضافه کرد: نیازمند خط اعتباری برای صنایع تبدیلی و تکمیلی هستیم و حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان نیاز است. پیگیری‌ها و مکاتبات لازم نیز در این بخش انجام شده است.

روبرویی با انباشت صف انتظار خرید ماشین‌آلات کشاورزی

رئیس مرکز مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی درباره مشکلات تامین تراکتور و کمباین مورد نیاز بخش کشاورزی گفت: توزیع تراکتور تا سال ۱۳۹۹ دست وزارت جهاد کشاورزی بود؛ اما از ابتدای ۱۴۰۰ تصمیم گرفته شد که مانند شرکت‌های خودروسازی، شرکت تراکتورسازی ایران نیز توزیع را برعهده بگیرد که در این راستا سامانه ۱۲۴ ثبت شد که کشاورزان می‌توانند ثبت‌نام کنند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر یک شرکت تراکتورسازی بیش از ۹۰ درصد نیاز بازار را تامین می‌کند و چندین شرکت هم وجود دارند که تیراژ بسیار محدودی دارند.

به گفته وی، علت ناراضی بودن کشاورزان از عرضه ماشین‌آلات؛ به صف انتظار و انباشت تقاضا و کمبود تولید مربوط است.

ذوالفقاری با تاکید بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی میزان نیاز ماشین‌آلات کشاورزی را ارزیابی و اعلام می‌کند افزود: متولی تولید و تامین ماشین‌های کشاورزی دفتر ماشین‌های کشاورزی وزارت صمت است و وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص هیچ نقشی ندارد.

۵۵ تا ۶۰ درصد تراکتورها و کمباین‌های کشور فرسوده‌اند

رئیس مرکز مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی با بیان اینکه در حوزه ناوگان کشاورزی دچار فرسودگی هستیم، گفت: در حوزه تراکتور ۵۵ درصد و در حوزه کمباین ۶۰ درصد فرسودگی داریم و نیاز است که تراکتور و کمباین جدید وارد مزارع شود.

وی اضافه کرد: این بدان معناست که در بخش تراکتور ۶۰۰ هزار دستگاه داریم که بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه فرسوده است و همچنین از ۲۰ هزار دستگاه کمباین غلات نیز بیش از ۱۲ هزار کمباین آن فرسوده است.

افزایش ۲۰۰ هزارتنی تولید با کاهش یک درصدی ریزش کمباین‌ها

ذوالفقاری گفت: در حال حاضر حدود ۱۲ تا ۱۴ میلیون تن گندم، ۳ میلیون تن جو و حدود ۳ تا ۴ میلیون نیز دانه‌های روغنی توسط کمباین غلات برداشت می‌شود که یک درصد کاهش افت و ریزش کمباین‌ها یعنی اضافه شدن ۲۰۰ هزار تن به میزان تولید داخلی است.

وی اظهار داشت: ضریب مکانیزاسیون در مزارع ۲.۶ اسب بخار در هکتار است که برنامه داریم به ۳ اسب بخار در هکتار برسانیم.

به گفته وی، تراکتورهای فرسوده میزان سوخت بیشتری مصرف می‌کنند که همین موضوع کشاورزان را با مشکلات جدی روبرو می‌کند.

۵۱ هزار و ۵۰۰ دستگاه تراکتور و کمباین نیاز سال ۱۴۰۳

رئیس مرکز مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی گفت: طبق آمارها ۵۰ هزار دستگاه تراکتور و ۱۵۰۰ دستگاه کمباین غلات برای سال ۱۴۰۳ نیاز داریم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha