۱۶ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۱۵
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 84173488
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

۲۰۲۱؛ خطر افزایش ناامنی غذایی و گرسنگی در جهان

تهران - ایرنا - افزایش ناامنی غذایی و تشدید بحران گرسنگی در جهان، در شرایطی که جمعیت جهان رو به افزایش و بحران های اقتصادی و ناامنی‌ها رو به تشدید است، یکی از مهم ترین نگرانی های جهانی در سال ۲۰۲۱ محسوب می شود و سازمان برنامه جهانی غذا درباره آن هشدار داده است.

به گزارش ایرنا، سازمان برنامه جهانی غذا ژوئن گذشته پیش بینی کرد در کشورهایی که این برنامه در آنها فعال است ناامنی غذا در نتیجه همه گیری کرونا تا ۸۰ درصد افزایش می یابد و روی ۲۷۰ میلیون نفر تاثیر خواهد داشت.

یونیسف پیش بینی کرده که سوء تغذیه کودکان در منطقه ساحل، جمهوری دموکراتیک کنگو، شمال شرق نیجریه، یمن و سودان جنوبی شدید خواهد بود. این سازمان خواستار یک میلیارد دلار بیشتر برای مبارزه با سوء تغذیه در سال ۲۰۲۱ شده است.

این پیش بینی ها مربوط به ماه های گذشته است و با توجه به ادامه بحران های اقتصادی شدید ناشی از کرونا در ماه های اخیر و نیز ماه های پیش رو، اوضاع حتی بدتر از پیش بینی های انجام شده از سوی منابع و نهادهای رسمی جهان باشد.

روزنامه گاردین به تازگی در گزارشی نوشت: کرونا، درگیری ها و کاهش بودجه سازمان ملل خطر ناامنی غذایی و سوء تغذیه شدید را در سال ۲۰۲۱ افزایش می دهد.

این روزنامه با استناد بر گزارش سالانه نیازهای انسانی سازمان ملل افزود: ناامنی غذایی در کشورهای آسیا، آفریقا، خاورمیانه، آمریکای لاتین افزایش می یابد و صندوق کودکان ملل متحد(یونیسف) پیش بینی کرده که ۱۰ میلیون نفر در سال ۲۰۲۱ از سوء تغذیه شدید رنج خواهند برد.

بر اساس این گزارش، هزینه تهیه غذا در برخی کشورها بیش از ۱۰ درصد افزایش یافته که به دلیل نقش همه گیری ناشی از کووید-۱۹ در اختلال در زنجیره تامین غذا و فعالیت های کشاورزی بوده است.

گروه های حقوق بشر همچنین درباره خطر قحطی سودان جنوبی هشدار داده اند. آنها می گویند این بحران اکنون با تشدید درگیری ها در این کشور در جریان است زیرا درگیری ها مانع انتقال کمک های انسان دوستانه شده است.

      

تایم: ۲۰۲۱ فاجعه است

مجله تایم سال ۲۰۲۱ را از نظر امنیت غذایی فاجعه بار خواند. دیوید بیزلی مدیر اجرایی برنامه جهانی با اشاره به موضوع تاثیر کووید-۱۹ بر امنیت غذایی گفته است سال ۲۰۲۱ چالش بیشتری را در مقایسه با سال ۲۰۲۰ به بار خواهد آورد. به همین دلیل باید تاثیر همه گیری بر قحطی و گرسنگی را کاهش داد.

وی درباره تاثیر همه گیری کرونا بر گرسنگی در جهان می گوید: بعد از کووید-۱۹ تعداد افرادی که پیش بینی می شود تا مرز قحطی پیش بروند از حدود ۱۳۵ میلیون نفر به ۲۷۰ میلیون نفر خواهد رسید. این یک رقم وحشتناک است. همزمان با رکود اقتصادی در جهان ، به ویژه در اقتصادهای کشورهای غربی، این امر اثر موجی بر اقتصاد کشورهای خاورمیانه دارد. همچنین تصمیمات اتخاذ شده در دوران کرونا تبعاتی ناخواسته داشته است. در اوج بحران کرونا در ماه مه ،  ۱.۶ میلیارد کودک خارج از رفتن به مدرسه باز ماندند که از این تعداد ۳۷۰ میلیون نفر وعده های غذایی مدرسه را از دست دادند. برای بسیاری از آنها وعده غذایی مدرسه تنها وعده غذایی است که در طول روز دریافت می کنند. بنابراین آنها نه تنها در برابر کووید-۱۹ بلکه در برابر سرخک ، وبا ، دیفتری و مالاریا بیشتر در معرض خطر خواهند بود.

بیزلی اردیبهشت گذشته گفته بود که شیوع بیماری کووید-۱۹ تعداد گرسنگان تحت پوشش این نهاد وابسته به سازمان ملل را ۲ برابر کرده و به ۲۶۵ میلیون نفر افزایش داده است.

وی در مصاحبه با شبکه آمریکایی سی‌بی‌اس هشدار داده بود که سازمان متبوعش برای تداوم تأمین مواد غذایی به کمک‌های بیشتری نیاز دارد.

کووید-۱۹ و کابوس امنیت غذا در آمریکا

روزنامه نیشن در مقاله ای نوشت در سال ۲۰۱۸ میلادی ۴ درصد از بزرگسالان آمریکا غذای کافی برای خوردن نداشتند. این آمار تا ژوئیه ۲۰۲۰ به ۱۱ درصد رسید و اگر همه گیری وخیم تر شود این آمار باز هم افزایش خواهد یافت.

این روزنامه افزود: به غیر از شمار مبتلایان و مرگ ناشی از کرونا یکی از تبعات مهم این همه گیری افزایش ناامنی غذایی در سراسر آمریکا بوده است. این اصطلاح به کمبود غذا و تغذیه ناکافی که به موضوعی عادی برای بیش از ۸۰۰ میلیون جمعیت در کشورهای فقیر جهان تبدیل شده اشاره ندارد بلکه منظور اختلال در الگوهای عادی مصرف غذا است.

جمعیت بومی آمریکا بدترین وضعیت را دارند. بسیاری از خانواده های آنها از دسترسی به آب لوله کشی و لوله کشی محروم هستند (۵۸ نفر در هر هزار خانوار در مقایسه با سه نفر در هر هزار نفر از جمعیت  سفیدپوستان). تقریباً ۷۵ درصد بومیان آمریکا برای رسیدن به یک سوپرمارکت باید بیش از یک مایل مسافت را طی کنند. اختلال در زنجیره های تأمین فقط امنیت غذایی آنها را نسبت به سایر جوامع قومی کاهش داده است. حتی قبل از همه گیری ، مناطقی که در آنها بومیان اکثریت را تشکیل می دادند از جمله مناطقی بودند که دارای بالاترین سطح ناامنی غذایی بودند.

گرسنگی در جهان در حال افزایش است؛ کرونا به آن دامن زده است

سازمان ملل در گزارشی نوشت: شاهدی دال بر کاهش  شمار گرسنگان در جهان وجود ندارد. تا پایان سال ۲۰۲۰ تعداد افرادی که از ناامنی غذا رنج می برند به دلیل کووید-۱۹ به ۲۷۰ میلیون نفر می رسد که افزایشی ۸۲ درصدی را در مقایسه با با دوران قبل از کرونا نشان می دهد.

این سازمان توصیه کرده برای جلوگیری از وخامت بیشتر این اوضاع و کاهش خطر گرسنگی در مناطقی که در آستانه گرسنگی و قحطی قرار دارند به اقدامات انسانی فوری نیاز هست.

این گزارش افزود: حدود ۶۹۰ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ دچار سوء تغذیه بودند که نسبت به سال ۲۰۱۴ میلادی تقریبا ۶۰ میلیون نفر به این جمعیت افزوده شد. تقریبا نیمی از همه مرگ های کودکان زیر پنج سال به دلیل تغذیه بد بوده است.  تاثیرات همه گیری کرونا گرسنگی کودکان را افزایش خواهد داد و پیش بینی می شود تا پایان سال ۲۰۲۰ به دلیل تاثیر کرونا ۶.۷ میلیون کودک در جهان دچار تحلیل قوای بدنی شوند.

این وضعیت در آفریقا نگران کننده است ۱۹ درصد جمعیت این قاره متشکل از بیش از ۲۵۰ میلیون نفر دچار سوء تغذیه هستند.

زنان و دختران بیش از ۷۰ درصد جمعیتی را تشکیل می دهند که با گرسنگی مزمن مواجه اند. آنها با احتمال بیشتری در صورت کمبود غذا مجبور به کاستن از وعده های غذایی خود خواهند بود و برای مقابله با این بحران مجبور به ورود به مکانیسم های مقابله ای منفی از جمله ازدواج اجباری خواهند شد.

بحران غذایی در یمن

براساس گزارش شمار بسیاری از نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد، ترکیب چند عامل از جمله جنگ نابرابر عربستان علیه مردم این کشور که بیماری کووید ۱۹ نیز آن‌ها را تشدید کرد، ممکن است سبب شود ناامنی غذایی حاد در جنوب یمن شدت یابد.


در یمن، شمار افرادی که با «سطح بالای ناامنی غذایی حاد مواجهند» ممکن است افزایش یابد داشته باشد.
برنامه جهانی غذا در ماه ژوئن اعلام کرده بود به رغم کمک‌های بشردوستانه، بیش از ۲۰ میلیون یمنی در سراسر کشور در شرایط ناامنی غذایی قرار دارند که ازاین تعداد نزدیک به ۱۰ میلیون نفر در اوضاع ناامنی غذایی حاد هستند.
یمن با جمعیتی نزدیک به ۲۷ میلیون نفر صحنه آن چیزی است که سازمان ملل متحد آن را وخیم‌ترین بحران انسانی جهان می‌داند.
براساس این گزارش، بحران اقتصادی ناشی از تجاوز ائتلاف سعودی، سیلابها، حمله ملخ‌ها و در حال حاضر ویروس جدید کرونا، فضایی تکمیلی را برای افزایش موارد ناامنی غذایی بوجود آورده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha