هاشمی: مدیریت شهری اختیاری برای کنترل کیفیت هوای تهران ندارد

تهران-ایرنا- رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت غلظت دی اکسید گوگرد طی هفته گذشته در هوای تهران دو برابر شده اما متاسفانه مدیریت شهری، اختیار برای ایجاد محدودیت و کنترل آنها ندارد و با وجود درخواستها و تذکرات، هنوز از سوی مسئولان بالاتر از مدیریت شهری تصمیم گیری های لازم انجام نشده است.

به گزارش ایرنا، محسن هاشمی در نشست امروز - یکشنبه- شورای اسلامی شهر تهران، با اشاره به اینکه لازم است که در مورد تشدید آلودگی هوای تهران تذکری به مسئولان ذیربط داده شود، گفت: براساس بررسی های بعمل آمده توسط کمیسیون تخصصی محیط زیست شورای شهر تهران، استفاده از سوخت‌های پرگوگرد در صنایع، نیروگاه‌ها و فعالیت برخی مشاغل آلاینده تاثیرات جدی در تشدید آلودگی هوای تهران در هفته های اخیر داشته است.

 وی ادامه داد: غلظت دی اکسید گوگرد در هوای تهران طی هفته گذشته در هوای تهران دو برابر شده است.

هاشمی افزود: امیدواریم در شرایطی که تلفات کرونا در تهران با موافقت دیرهنگام با محدودیتهای درخواست شده توسط شورای شهر ظرف یکماه از ۲۰۰ نفر به ۲۰ نفرکاهش پیدا کرده است، این کاهش با افزایش قربانیان آلودگی هوا بخصوص در بیماران، سالمندان و کودکان جبران نشود.

هاشمی در ابتدای سخنان خود، فرا رسیدن نخستین سالگرد شهادت سردار سلیمانی را گرامی داشت و گفت: زندگی سراسر مجاهدت و نحوه شهادت مظلومانه حاج قاسم سلیمانی، ایشان را تبدیل به یکی از سرمایه های ملی و اجتماعی کشور و پیوند دهنده سلایق و دیدگاه ه‌های متنوع کرده است.

وی افزود: صیانت از این سرمایه ملی، وظیفه همه ماست و نباید با رفتارهای سلیقه ای، جناحی و قشری موجب شویم که این سرمایه هزینه منافع سیاسی شخص یا گروهی خاص شود.

وی در ادامه سخنان خود، درگذشت آیت الله مصباح یزدی را به رهبرمعظم انقلاب، حوزه های علمیه، شاگردان وعلاقمندان و خانواده ایشان تسلیت گفت.

هاشمی، اظهارداشت: آیت الله مصباح فارغ از دیدگاه‌ها ونظرات خاص ایشان، عمری را صرف تحصیل، تحقیق، تالیف و تربیت شاگردان نمود.

نظری در نشست امروز شورا حضور یافت

«حجت نظری» عضو شورای اسلامی شهر تهران در صحن شورای شهر حضور یافت.

 این عضو شورای اسلامی شهر تهران، هفته گذشته نامه استعفای خود را به هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران تقدیم کرده بود.
 به نظر می رسد حضور وی، به معنای انصراف از استعفا است.

ترویج فرهنگ شهروندی از مهمترین وظایف مدیریت شهری است

رییس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور امروز شورا با بیان اینکه فرهنگ شهروندی بخشی از فرهنگ فردی و اجتماعی است که متناسب با مفهوم شهر شکل یافته است، گفت: ترویج فرهنگ شهروندی با تکیه بر ظرفیت‌ها و قالب‌های متنوع فرهنگی و هنری و تلاش در جهت اصلاح رفتارهای اجتماعی با ارائه آموزش‌ها و الگوهای مناسب، از مهم‌ترین وظایف مدیریت شهری قلمداد می‌شود.

الهام فخاری، در ارتباط با توجه ناکافی به آموزش و فرهنگ سازی رفتار شهروندی در صحن شورای اسلامی شهر تهران گفت: فرهنگ شهروندی بینش‌ها، آگاهی‌ها، گرایش‌ها، مهارت‌ها و رفتارهایی است که افراد جامعه از حیث سکونت یا اقامت در شهر باید واجد آن باشند. در واقع فرهنگ شهروندی بخشی از فرهنگ فردی و اجتماعی است که متناسب با مفهوم شهر شکل یافته است.

رئیس شورای اسلامی استان تهران افزود: در این راستا چشم‌انداز جهت‌گیری‌های استراتژیک و راهبردی تهران ۱۴۰۴ در محور فرهنگی و اجتماعی بر نکاتی از جمله تقویت ویژگی‌های ایمان، صداقت، نظم و قانون‌مداری، کارآفرینی و تلاش، احساس تعلق و مشارکت در شهروندان، هدف‌گذاری برای توسعه سوادهای پایه‌ای عصر اطلاعات، به ویژه سواد فرهنگی در بین کودکان، نوجوانان و جوانان و سرمایه گذاری فرهنگی برای تقویت حس تعلق شهروندان تاکید دارد.

فخاری تاکید کرد: ترویج فرهنگ شهروندی با تکیه بر ظرفیت‌ها و قالب‌های متنوع فرهنگی و هنری و تلاش در جهت اصلاح رفتارهای اجتماعی با ارائه آموزش‌ها و الگوهای مناسب، از مهم‌ترین وظایف مدیریت شهری قلمداد می‌شود.

 وی در ارتباط با اولویت های آموزشی شهروندی تهرانی‌ها از زمینه حقوق شهروندی گفت: موضوعاتی از قبیل کاهش کیفیت محیط ‌زیست شهری‌، افزایش آلودگی صوتی، آلودگی بصری، کمبود منابع، رشد آسیب‌های اجتماعی، نابسامانی سیستم‌های دفع فاضلاب و زباله، توسعه غیررسمی کلانشهرها، کاهش کیفیت زیست و رفاه شهری، مسائل سکونتی و ناهنجارهای رفتاری در شهر از اولویت های آموزشی شهروندان در شهر تهران تلقی می شوند.

فخاری افزود: با این وجود پس از سال ها گفت و شنود در خصوص ضرورت آموزش شهروندان در شرایط کنونی فقدان آموزش فرهنگ زندگی شهری کاملاً مشهود بوده و ناآگاهی از فرهنگ شهرنشینی و قواعد رفتاری زندگی شهری، هزینه‌های زیادی را به اداره‌کنندگان شهر، محیط شهری و ساکنان شهرتهران تحمیل ‌کرده است.

تمرکزگرایی مانع عملیاتی شدن تصمیمات مدیریت شهری شده است

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در تذکری گفت: رویکرد تمرکز گرایی شورای عالی شهرسازی و معماری مانع عملیاتی شدن تصمیمات مدیریت شهری تهران و کمیسیون ماده ۵ شده است.

محمد سالاری در تذکری به وزرات راه و شهرسازی گفت: شورای شهر وشهرداری تهران تصمیمات خوبی را برای تعیین تکلیف بسیاری از مشکلات مردم در مورد عرصه های شهری و طرح های موضعی داشته که به تصویب کمیسیون ماده ۵ رسیده است اما شورای عالی شهرسازی و معماری با رویکرد تمرگز گرایی مانع عملیاتی شدن آن‌ها می شود، چراکه اصرار دارد این تصمیمات باید در جلسه شورای عالی شهرسازی ومعماری مطرح شود که این طی مسیر بسیار زمان بر است.

وی با اشاره به  یکی از تصمیمات مدیریت شهری مبنی بر اضافه شدن ۱ هزار و ۱۶۸ هکتار بافت فرسوده به مجموعه ۳ هزار و ۲۶۸ هکتار سابق، بیان کرد:۸۶۰ هکتار از این میزان، متاسفانه در فرایند تدوین طرح تفصیلی نادیده گرفته شده و مغفول مانده بود که موجب اعتراض بسیاری از ساکنان مناطق مرکزی و جنوبی شهر که دارای املاک فرسوده هستند، شده است. حدود  ۳۵۰ هکتار هم دارای دو شاخص ریزدانگی وناپایداری هستند و در محدوده بافت های فرسوده قرار دارند اما صرفا به دلیل اینکه  گذر آن ها نفوذ پذیر است، در محدوده بافت فرسوده قرار نگرفته اند.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران ادامه داد: اکنون مدیریت شهری تهران علی رغم مشکلات درآمدی که دارد با رویکرد کیفی سازی و بازآفرینی تصمیم گرفته که این محدوده ها نیز به بافت فرسوده اضافه شوند که این تصمیم عملا درآمد شهرداری را کاهش می دهد اما ما مبتنی بر این رویکرد و وعده ای که به مردم داده بودیم، تصمیم گرفتیم.

سالاری تصریح کرد: جالب است که شورای عالی شهرسازی و معماری از طرفی سه شاخص را به ۶۳ شاخص بافت فرسوده اضافه و به کل کشور  ابلاغ می کند که بر اساس آن شاخص ها کل شهر تهران، بافت ناکارآمد محسوب می شود، از طرفی به تصمیم مدیریت شهری تهران مبنی بر اضافه شدن ۱۱۶۸ هکتار به بافت فرسوده اعتراض می کند و تاکید می کند که این موضوع باید در شورای عالی تصمیم گیی شود که در اینصورت شاهد تاخیر چند ماهه و بلاتکلیفی مردم خواهیم بود.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به بلاتکلیفی ۲۰ ساله طرح فداییان اسلام و فریز املاک محدوده اجرای طرح گفت: شهرداری تهران سال هاست از طریق گرفتن مشاور، این طرح را بررسی کرده و در کمیسیون ماده ۵  با حضور دبیر شورای عالی شهرسازی به تصویب رسانده است اما ایشان مجددا  درخواست کرده اند که این طرح در شورای عالی شهرسازی مطرح شود و اکنون در آنجا مانده است و شهرداری منطقه ۲۰ و سایر مناطقی که بخش قابل توجهی از مشکلاتشان از محل اجرای این طرح حل می شوند، بلاتکلیف هستند.

وی در تذکری دیگر با اشاره به بازدید خود از منطقه ۱۶، اظهار داشت: شرکت راه آهن مدعی است که املاکی که در مجاورت خط راه آهن در محله جوادیه قرار دارند، در حریم راه آهن هستند (هرچند تعداد زیادی از کارشناسان این موضوع را رد می کنند) و از طرفی در فرایند نقل و انتقال این املاک تقاضای ارقام قابل توجهی به عنوان عوارض می کند که موجب اعتراض اهالی محله شده است لذا از ریاست شورا می خواهم این تذکر من را به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ کنند.

تایید مشروط گزارش حسابرسی سازمان بهشت زهرا (س) برای سال مالی ۹۳

مجید فراهانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در راستای دستور جلسه امروز شورای شهر، گزارش حسابرسی سازمان بهشت زهرا (س) برای سال مالی ۹۳ را  قرائت کرد و گفت: بر اساس مبانی قانونی و به موجب بند ج  ماده ۴۴ آیین نامه مالی شهرداری ها و بند ۳۰ ماده ۷۱ قانون شوراهای اسلامی کشور ‌رسیدگی  نهایی و ممیزی حساب شهرداری ها به وسیله شورای اسلامی شهر از طریق بررسی گزارش های مالی و گزارش حسابرسان مذکور و اعلام موارد نقض و تخلف به شهردار و پیگیری های لازم بر اساس مقررات قانونی انجام می شود.

وی گفت: حسابرسی از  سازمان بهشت زهرا (س) در سال ۹۳ توسط موسسه حسابرسی و خدمات مدیریت آوند انجام شده است.

فراهانی افزود: حسابرس منتخب شورا با ذکر ۱۴ به عنوان مبانی اظهار نظر مشروط بر مواردی که تحریف صورت های مالی و محدودیت در رسیدگی در مجموع و یا به تنهایی دارای اثر با اهمیت ولی غیر اساسی بر صورت مالی باشد گزارش حسابرسی خود را به صورت مشروط ارائه کرده است.

وی توضیح داد که گزارش مشروط یک نوع اظهار نظر مقبول است اما به استثنای مواردی که در بندهای مبانی تعدیل اظهارنظر بنا به دلایل فوق ذکر شده و در بند اظهارنظر نیز استثنا شده باشد.

فراهانی تاکید کرد: در ارزیابی  کلی صورت های مالی و گزارش حسابرس منتخب شورا درباره این سازمان، عدم رعایت شفافیت در صورت های مالی و قراردادها و نیز مباحث مالیاتی به صورت مکرر مشاهده شده است.

وی افزود: بر اساس این گزارش، عدم پایبندی به رعایت اساسنامه نیز در این سازمان مشهود است.

این عضو شورا گفت: در این گزارش اعلام شده که سازمان بهشت زهرا (س) مصوبات و الزامات قانونی مصوب شورای اسلامی شهر تهران را نیز رعایت نکرده است.

در نهایت اعضای شورای شهر تهران، گزارش حسابرس رسمی شورا از سازمان بهشت زهرا با ۱۱ رای تصویب کردند.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران دویست و شصت و یکمین جلسه خود را به ریاست محسن هاشمی و به‌ صورت ترکیبی حضوری و مجازی آغاز کردند.

گزارش‌های حسابرس رسمی شورا درخصوص  سازمان بهشت زهرا و معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران برای سال مالی ۱۳۹۹ در دستنور کار جلسه امروز بود.

در این جلسه مجمع عمومی عادی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه برگزار شده و لایحه شهردار تهران درخصوص تعیین ضوابط کنترل آلاینده‌های هوا در پایانه‌های اتوبوسرانی و ترمینال‌ها بررسی شده و گزارش کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری قرائت خواهد شد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha