پژوهش و فناوری در یک سال آینده جریان ملی خواهد شد

تهران- ایرنا- معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به اینکه آموزش تبدیل به یک جریان ملی شده است گفت: به طور حتم در یک سال آینده پژوهش و تولید فناوری نیز تبدیل به جریان ملی خواهد شد.

به گزارش ایرنا، غلامحسین رحیمی روز پنجشنبه در مراسم  افتتاح بیست و یکمین نمایشگاه پژوهش، فناوری و فن بازار و هشتمین نمایشگاه مواد و تجهیزات ایران ساخت برگزار شد افزود: به طور حتم تا یک سال آینده نتایج این تحولات قابل مشاهده است و همانطور که آموزش تبدیل به یک جریان ملی شد، پژوهش و تولید فناوری نیز تبدیل به جریان ملی خواهد شد.

او با تاکید بر اینکه در حال حاضر فضای پژوهش و فناوری کشور متحول شده است،ادامه داد:‌ همانطور که امروزه شاهدیم اگر استادی به سمت پژوهش و تولید فناوری نرود، طرد خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر ۱۰ سال قبل به دانشگاه‌ها و آزمایشگاه های موجود در آنها وارد می‌شدیم به ندرت تجهیزات آزمایشگاهی ایران‌ساخت می‌یافتیم ولی در این چند سال این آزمایشگاه‌ها با تجهیزات ایران ساخت مجهز شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه برگزاری نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت، نقش محوری در این زمینه داشته است، اظهار داشت : علاوه بر این امر، اعطای تسهیلات هم موجب تشویق سازندگان تجهیزات آزمایشگاهی و هم شرکت‌های دانش بنیان و هم موجب ترغیب دانشگاه‌ها شده تا از تجهیزات ساخت داخل خریداری کنند.

رحیمی با اشاره به اینکه برای شرکت‌های دانش بنیان هیچ چیز مهمتر از این نیست که بازار مطمئنی برای فروش داشته باشد افزود:  برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی فرصت مغتمی به ویژه برای دانشگاه‌هایی که با محدودیت‌های مالی مواجه هستند، خواهد بود تا بتوانند تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز خود را تامین کنند.

او یادآور شد: برگزاری چنین رویدادهایی موجب تحول در حوزه آموزش است، در نمایشگاه هفته پژوهش امسال محصولات دانش بنیان عرضه می‌شود ولی این فناوری‌ها تنها محدود به شرکت‌های دانش بنیان نمی‌شود بلکه دانشگاه‌های بزرگ در خلق این فناوری‌ها نقش مهمی دارند به گونه‌ای که غالب دانشگاه‌های بزرگ کشور طرح‌های صنعتی اساسی را در دستور کار دارند که با سفارش کارفرما آنها را اجرایی کرده‌اند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اجرای چندین طرح صنعتی در یکی از دانشگاه‌های بزرگ یکی از استان‌های کشور که در صورت عدم اجرای آن صنایع با خلاهایی مواجه می‌شدند، اظهار داشت: دانشگاه‌ها به تدریج زیر ساخت‌های عرضه فناوری و تولید محصولات فناورانه را فراهم می‌کند ضمن آنکه تعداد از پژوهشگاه‌های کشور پس از ساخت نمونه اولین وارد احداث فاز پایلوت شده‌اند.

رحیمی، با اشاره به جزئیات برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار گفت: در سامانه‌ای که برای هفته پژوهش و فناوری پیاده سازی شده است، ۲۶۰۰ فناوری در آن بارگذاری شد که پس از داوری‌های اولیه ۱۴۰۰ طرح شایسته ارزیابی‌های دقیق‌تر شدند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم یادآور شد: پس از ارزیابی ها در مرحله دوم از میان ۱۴۰۰ طرح، ۸۸ طرح برای رونمایی انتخاب شدند،  در این دوره از نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری ۶۹ دانشگاه، ۳۵ پارک علم و فناوری، ۱۸ پژوهشگاه، ۱۵ مرکز رشد و ۵ موسسه تحقیقاتی وابسته به دستگاه های اجرایی حضور دارند.

وی گفت:  در بیست و یکمین نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری ۱۲۶ طرح از سوی شرکت های خصوصی، ۱۲۸۷ طرح از سوی دانشگاه ها، ۵۴۰ طرح از سوی پارک های علم و فناوری، ۳۷۶ طرح از سوی مراکز رشد و ۲۴۸ طرح از سوی پژوهشگاه ها ارائه شده است.

رحیمی یادآور شد: ۱۷۰۰ شرکت دانش بنیان در پارک‌های علم و فناوری وابسته به وزارت علوم مستقر هستند، از میان ۴۳ پارک فناوری ایجاد شده در کشور ۳ پارک وابسته به دستگاه‌های اجرایی است و مابقی وابسته به این وزارتخانه است و نیمی از شرکت‌های دانش بنیان کشور در این پارک‌ها مستقر هستند، همچنین در حال حاضر  بیش از پنجاه درصد پارک های علم و فناوری نوپا هستند و باید زیرساختهای این پارک‌ها را فراهم بیاوریم تا بتوانند کمتر به بودجه دولتی متکی باشند.

بیست و یکمین نمایشگاه پژوهش، فناوری و فن بازار و هشتمین نمایشگاه مواد و تجهیزات ایران ساخت امروز به صورت مجازی با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و منصور غلامی وزیر علوم در سالن شیخ بهایی معاونت علمی ریاست جمهوری افتتاح شد و تا 30 آذرماه برپاست.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha