لزوم تامین منابع برای ارتقای زیرساخت‌های ثبت آمار در آموزش عالی

تهران- ایرنا- مدیران موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در نشستی با مسئولان سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اهمیت ثبت آمار دقیق و شفاف در این حوزه بر لزوم تامین منابع برای ارتقای زیرساخت‌های لازم تاکید کردند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، نشست تشریح دستاوردها و ظرفیت های موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی با حضور علی باقر طاهری نیا معاون وزیر علوم و رئیس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، دکتر حسینی قائم مقام امور آموزش سازمان برنامه و بودجه، مدیران و کارشناسان آن سازمان برگزار شد.

طاهری نیا در ابتدا با اشاره به سابقه بیش از ۵۶ ساله موسسه از تاسیس دو گروه پژوهشی گروه آینده‌پژوهی و نظریه‌پردازی در آموزش عالی و گروه پژوهشی مبانی و فلسفه آموزش عالی در این دوره خبر داد و گفت: هدف از ایجاد گروه فلسفه آموزش عالی، پژوهش در مورد موضوعاتی همچون آموزش عالی تراز انقلاب اسلامی، دانشگاه تمدن ساز و غیره است.

وی با اشاره به ماموریت های موسسه به عنوان کانون تفکر آموزش عالی و تشریح توسعه فعالیت های گذشته، از ایجاد شبکه متخصصان آموزش عالی با عضویت بیش از ۱۸۰۰ نفر و راه اندازی مرکز سنجش نگرش دانشگاهیان به عنوان دو اقدام نوآورانه نام برد که می تواند در راستای تعاملات بین دو موسسه مورد توجه قرار گیرد.
احمد سعیدی مدیر گروه آمار موسسه فرآیند دریافت آمار در چهار حوزه دانشجویان، اعضای هیات علمی، کارکنان و دانش آموختگان را برای حاضرین تشریح کرد.

وی با بیان اینکه نخستین سالنامه آمار آموزش عالی در سال ۱۳۴۷ توسط موسسه منتشر شده گفت: از حدود ۱۳ سال پیش تاکنون با راه اندازی سامانه سهام آمار آموز عالی به صورت ثبتی جمع آوری می شود. وی همچنین بر لزوم توسعه این سامانه با کمک سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد.

علی اللهیار ترکمن معاون هزینه ای امور آموزش سازمان برنامه نیز با تاکید بر اینکه آمار پایه برنامه ریزی است گفت: وقتی سیر تاریخی ورود ایران به نظام توسعه و برنامه ریزی را مطالعه کنیم می بینیم یکی از نقاط مثبت در این زمینه وجود آمار متقن و دقیق است که این موضوع به تایید مسئولان یونسکو نیز رسیده است. بنابراین با توجه امکانات و ظرفیت های موجود در موسسه باید توجه کنیم خروجی و محصول این آمارها متحد شود و به عنوان موارد سیاستی در حوزه اقتصاد آموزش عالی و سیاست‌های توسعه کمی آموزش عالی توسط موسسه در اختیار مسئولان رده های مختلف کشور قرار گیرد.

لزوم تامین منابع برای ارتقای زیرساخت‌های ثبت آمار در آموزش عالی

تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه با همکاری

قائم مقام امور آموزش سازمان برنامه و بودجه نیز در این نشست ضمن اظهار وجد از گزارش های ارائه شده در این نشست گفت: اقدامات خوبی در موسسه انجام شده و ظرفیت های مناسبی وجود دارد. برنامه ریزی ها در سازمان برنامه و بودجه بر اساس آمار است. مجموعه سازمان برنامه در حوزه آموزش عالی به مرجعیت این موسسه قائل است و به داده هایی که از شما می‌گیریم استناد می کنیم. باید با همفکری ببینیم چگونه می توانیم این آمار را شفاف تر کنیم.


حسینی در ادامه ضمن طرح این پرسش که آیا موسسه تاکنون گزارشی به وزیر علوم یا سایر مسئولان مبنی بر مهمترین چالش ها و مسائل اولویت دار آموزش عالی، گفت: آموزش در دنیا در مسیر تحول و آموزش های بلند مدت در حال تغییر است. آموزش به سمت موضعی و برش خورده در حال حرکت است و توجه به این نکات خیلی در برنامه ریزی به ما کمک می کند.

وی همچنین از موسسه خواست با توجه به دانش انباشته موجود در تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه به سازمان برنامه یاری رسانند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha