اساتید دانشگاه رازی در جمع پژوهشگران برتر جهان قرار گرفتند

کرمانشاه-ایرنا- مدیر امور پژوهشی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: پنج عضو هیات علمی دانشگاه رازی در جمع پژوهشگران پراستناد یک درصد برتر جهان قرار گرفتند.

دکترکیانوش چقامیرزا روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) هر ساله در هفته پژوهش فهرست پژوهشگران پراستناد یک درصد برتر جهان را اعلام می‌کند که خوشبختانه امسال پنج عضو هیات علمی دانشگاه موفق شده‌اند در این لیست قرار گیرند.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه رازی افزود: امسال علاوه بر آقایان دکتر مجتبی شمسی‌پور، دکتر مسعود رحیمی و دکتر سیاوش مدائنی، آقایان دکتر شاپور حیدرخانی از گروه ریاضی دانشکده علوم پایه و دکتر سیروس زین‌الدینی از گروه شیمی کاربردی دانشکده شیمی نیز موفق شدند در فهرست پژوهشگران پراستناد یک درصد برتر جهان قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه پایگاه استنادی علوم جهان اسلام براساس داده ها و اطلاعات موجود در پایگاه‌های WOS و ESI  و همچنین سه شاخص علم سنجی اقدام به تهیه فهرست پژوهشگران پراستناد نموده است، اظهار داشت: این سه شاخص شامل نسبت تعداد کل استنادات به مقالات استنادکننده، تعداد متوسط خود استنادی به ازای هر مقاله و سومین شاخص متوسط درصد خود استنادی یک پژوهشگر است.

وی ادامه داد: اگر پژوهشگری علاوه برحضور در پایگاه  ESI در حداقل ۲ شاخص از سه شاخص فوق امتیاز لازم را کسب کند و همچنین مقاله سلب اعتبار شده یا بازپس‌گیری شده نداشته باشد، در رده پژوهشگران پراستناد یک درصد برتر جهان قرار می‌گیرد.  

چقامیرزا یادآور شد: در یک ماه گذشته ۲ لیست دیگر نیز از پژوهشگران پراستناد ۲ درصد برتر جهان توسط موسسه مندلی وابسته به انتشارات الزویر، منتشر شد که در فهرست نخست ۶ عضو هیات علمی دانشگاه تحت عنوان پژوهشگران پراستناد تمامی ادوار ودر لیست دیگر ۱۶ پژوهشگر دانشگاه براساس دادههای سال ۲۰۱۹ حضور داشتند که این نتایج  برمبنای داده‌های پایگاه استنادی اسکوپوس تهیه شده بود؛ در حالیکه پژوهشگران یک درصد برتر جهان براساس آمار و اطلاعات پایگاه استنادی WOS ارزیابی می‌شوند و علاوه بر این، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نیز از تعدادی از شاخصهای مستقل برای ارزیابی پژوهشگران یک در صد برتر جهان استفاده می‌کند.
دانشگاه رازی کرمانشاه در بهمن ماه سال ۱۳۵۱ با عنوان دانشکده علوم توسط شادروان دکتر عبدالعلی گویا شروع به فعالیت کرد.

این مرکز در سال ۱۳۵۳ به دانشگاه رازی تغییر نام یافت، در شروع سال تحصیلی در سال ۱۳۵۱ دانشکده علوم با پذیرش ۲۰۰ دانشجو در چهار رشته فیزیک، شیمی، زیست شناسی و ریاضی موجودیت خود را اعلام کرد.

دانشگاه رازی دانشگاه اول و مادر استان کرمانشاه است و غیر از آن بیش از ۱۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی نیز در استان با حدود ۹۰ هزار دانشجو فعال هستند.