ارزیابی سفیر اسپانیا در عراق از ترور شهید فخری زاده

بغداد - ایرنا - سفیر اسپانیا در عراق در باره ترور شهید دکتر محسن فخری زاده دانشمند ممتاز هسته ای و صنعت دفاعی ایران گفت که برخی تلاش می‌کنند تا ایران را به سمت انجام اقدامی شدید سوق دهند.

به گزارش ایرنا، «خوان خوزه اسکوبار» سفیر اسپانیا در عراق امروز (چهارشنبه) در گفت وگو با شبکه تلویزیونی «الشرقیه» درباره شرایط منطقه و ترور شهید فخری زاده افزود: بعد از ترور دانشمند ایرانی، در هفته‌های آینده شاهد لحظات پیچیده‌ای خواهیم بود و ایران باید صبر استراتژیک از خود نشان دهد.

اسکوبار تصریح کرد: باید منتظر سیاست جدید آمریکا با ریاست جمهوری بایدن باشیم؛ به این امید که تنش بین واشنگتن و تهران کاهش یابد. ما از تنش ایران و آمریکا در عراق نگران هستیم و بغداد مشکلات زیادی دارد و تاب تحمل بیشتر را ندارد.

سفیر اسپانیا در عراق همچنین درخصوص کاهش تنش بین ایران و آمریکا در سایه روی کار آمدن دولت جدید آمریکا و بازگشت دیپلماسی به صحنه علاوه بر نزدیک شدن عربستان و ایران به یکدیگر ابراز خوشبینی کرد.

وی در بخش دیگری از مصاحبه خود از کاهش شمار مربیان آموزش نظامی کشورش در عراق خبر داد و گفت: ناتو ماموریت جدیدی در عراق دارد و باید منتظر شد تا راهبرد جدید آن اعلام و نقش اسپانیا در این راهبرد مشخص شود.

سفیر اسپانیا همچنین "اخراج نیروهای بیگانه از عراق را یک تصمیم‌گیری ملی" توصیف کرد و گفت که "این حق عراق است که اگر بخواهد این تصمیم را با اجماع بگیرد".

وی همچنین از نقش نیروهای مسلح عراق در نبرد با گروه تروریستی "داعش" ستایش کرد و افزود: عراقی‌ها باید به خاطر اقدامات ارتش و پلیس و «الحشد الشعبی» در جنگ علیه داعش افتخار کنند و ملت زندگی خود را مدیون نیروهای امنیتی و الحشد الشعبی در جنگ علیه داعش است.

اسکوبار اضافه کرد: اخراج نیروهای بیگانه به دولت عراق بر می‌گردد و اگر بگویند که نیازی به کمک ما ندارند و بخواهند که خاک این کشور را ترک کنیم، این کار را خواهیم کرد.

وی همچنین از حمایت کشور از برگزاری انتخاباتی "سالم و سازماندهی شده و خوب" در عراق خبر داد و خواهان اصلاحات اقتصادی در این کشور شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha