کتابفروشی‌های آذربایجان‌غربی گرفتار عواقب بی‌پایان  کرونا

ارومیه- ایرنا- کتابفروشی‌های آذربایجان‌غربی نیز نظیر دیگر بخش های اقتصادی و فرهنگی، دچار عواقب شیوع کرونا طی ۹ ماه گذشته بوده اند و همچنان با گرفتاری‌های این ویروس دست به گریبان هستند.

به گزارش ایرنا، از اسفند سال گذشته که ویروس کرونا شایع شده، فضای کتابخانه ها علاقمندان خود را ندیده و کتابفروشی ها هم از مشتریان خود دور افتاده اند، صاحبان کتابفروشی ها همچنان منتظر مشتریان خود هستند و کتابخانه ها چشم به راه کتابخوانان ولی کرونا هنوز این اجازه را به آنها نداده و همچنان با بی مهری تمام می‌تازد.

بیماری کووید ۱۹، کتابخانه ها را خالی از مراجعه کننده کرده و صندلی های کتابخانه ها دیگر میزبان علاقمندان کتاب نیستند؛ با تعطیلی مراکز علمی و آموزشی، کتابخانه ها هم تحت تاثیر قرار گرفته و رونق سال‌های قبل خود را ازدست داده و در وادی غربت وغریبی قرار گرفتند.

اگر تا دیروز دانش آموزان، دانشجویان، محققان و پژوهشگران ساعت های وقت خود را در کتابخانه ها سپری می‌کردند، این بار این فرصت از آنها گرفته شد و به عبارتی کرونا فضای زیبای کتابخانه ها را برای حضور علاقمندانش ممنوع کرده است.

نه مشتری هست؛ نه وام کرونا

صاحبان کتابفروشی ها در آذربایجان غربی نه تنها مشتری های خود را از دست داده اند و به گفته آنان بلکه از حمایت های ویژه ایام کرونا هم بی بهره مانده و تلاش هایشان هرگز به سرانجام نرسیده است.

مسوول "کتابفروشی سلیمی" یکی از کتابفروشی های شاخص و باسابقه آذربایجان‌غربی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با تعطیلی مدارس هم اینک بیش از ۵۰ درصد فروش کتاب به ویژه کتاب‌های درسی، عمومی و مرجع در استان کاهش یافته است.

"مسعود سلیمی" ادامه داد: تعطیلی مراکز آموزشی، فروش کتاب را کاهش داده درحالی که در زمان فعالیت مدارس مراجعه برای خرید کتاب بیشتر بود ولی با ورود ویروس کرونا این وضعیت تغییر یافت.

وی در خصوص دریافت وام های کرونای نیز اظهار کرد: هنوز به وام کرونایی دست نیافته ایم و با وجود اینکه از آبان گذشته ثبت نام کرده ایم، ولی وقتی مراجعه می‌کنیم می‌گویند "پرونده شما همچنان در دست بررسی است".

وی افزود: بهتر است در شرایط کنونی مجوزی به کتابفروشی ها داده شود تا بتوانند با رعایت پروتکل های بهداشتی پذیرای علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی شوند.

مسوول کتابفروشی سلیمی ارومیه افزود: با توجه به اینکه فضای کتابخانه بزرگ است این امکان وجود دارد که مراجعان با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی به مطالعه بپردازند.

کرونا کتاب را از سبد خانواده ها خارج کرد

"مسوول پاتوق کتاب ارومیه" یکی دیگر از کتابفروشی های شاخص این شهر هم گفت: تعطیلی های گسترده به سبب شیوع بیماری کووید ۱۹ تاثیر منفی بر حوزه کتاب گذاشته و موجب رکود فعالیت ما شده است.

"مهدی حقانی" اضافه کرد: عدم مراجعه دانشجویان به دلیل بیماری کووید ۱۹ و تعطیلی مراکز آموزشی ضرر بزرگی به کتابفروشی ها زده و طیف گسترده ای از مراجعان حذف شده است.

کتاب را از تعطیلی بلندمدت مستثنی کنند

وی ادامه داد: کتابفروشی ها باید جزو مشاغل سطح یک محسوب می شدند زیرا همه مردم توان خرید اینترنتی را ندارند.

وی با بیان اینکه طرح حمایتی خاصی صورت نگرفته است، اضافه کرد: هنوز به تسهیلات مورد نظر دست نیافته ایم.

امانت کتاب حدود ۹۰ درصد کاهش یافته است

مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: از اسفند سال گذشته شیوع ویروس کرونا و تعطیلی های صورت گرفته، آمار عضویت کتابخانه ها و آمار امانت کتاب را تحت الشعاع قرار داده و به شدت کمتر شده است.

خدیجه معصومی ادامه داد: امانت کناب حدود ۹۰ درصد و همچنین تعداد اعضا نیز نسبت به سال گذشته هفت درصد کاهش یافته است.

کتاب ها بی خریدار مانده اند

یکی دیگر از ناشران و کتابفروشان آذربایجان عربی نیز در این خصوص اظهار کرد: با شیوع کرونا، کتابفروشی ها آسیب های جبران ناپذیری دیدند؛ تعطیلی ها و محدودیت های اعمال شده همه دست به دست هم داده و سبب شدند کتاب هایی که تازه چاپ شده بودند و وارد بازار فروش می شدند، بی خریدار مانده و در کنج کتابفروشی ها خاک بخورند.

وی که خود را معرفی نکرد، افزود: نه تنها کتابفروشی ها بلکه ناشران و نویسندگان نیز طعم تلخ بی مهری کرونا را چشیدند.

این فعال حوزه کتاب و نشر ادامه داد: دانشگاهیان، پژوهشگران و اقشار مختلف مردم برای خرید کتاب های مورد علاقه خود در طول سال مراجعه می‌کردند ولی فضای به وجود آمده آنها را از دسترسی به کتاب بی نصیب ساخت.

وی بیان کرد: هیچوقت مطالعه در فضای مجازی نمی‌تواند در حد واندازه مطالعه کتاب به شکل واقعی و در کتابخانه باشد.

وی با بیان اینکه در دوران کرونا ناشران نیز با رکود مواجه شدند، گفت: امروز ناشر، مولف و کتابفروش همه دست خالی مانده اند وکتاب ها بدون مشتری هستند.

تدابیری برای خروج کتابخانه ها از تعطیلی اتخاذ شود

محقق ودانشجوی دوره دکتری فیزیک ارومیه ایی هم گفت: حضور در کتابخانه ها فرصت وفضای بهتری برای مطالعه فراهم می کرد و به شکل شایسته ایی به مطالعه می پرداختم ولی از زمان تعطیلی کتابخانه ها باوجود فضای مجازی بازهم نتوانسته ام همانند حضور در کتابخانه تحقیق ومطالعه کنم.

مصطفی عسگرزاده ادامه داد: ای کاش تدابیری اتخاذ می‌شد و کتابخانه ها از حالت تعطیلی خارج می‌شدند چرا که فضای بوجود آمده برای ما بیش از دیگران آسیب زده است.

کرونا نمایشگاه های کتاب را به تعطیلی کشاند

مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی آذربایجان غربی نیز در این باره گفت: برگزاری همه ساله نمایشگاه های بین المللی کتاب فرصتی بود برای علاقمندان به این حوزه جهت خرید مناسب وهمچنین فرصتی بود برای ناشران برای فروش کتاب و معرفی تازه های نشر که این امر با شیوع کرونا تعطیل شد.

حجت الاسلام ناصر خدایاری اضافه کرد: علاوه براین، نمایشگاه های کتاب زمینه مناسبی برای نوبسندگان فراهم می کرد تا اقدام به عرضه آثار و تالیفات خود کنند ولی اپیدمی کرونا شرایطی را به وجود آورد که امکان برپایی چنین نمایشگاه هایی را از بین برد.

وی افزود: با این وجود پیوند دوستداران و علاقمندان به مقوله کتاب و وجود فرصت های دیگر برای عرضه این یار دیرینه انسان همچون فضای مجازی و خرید آنلاین و سفارشی بخشی از این دغدغه ها را برطرف کرده است.

وی بیان کرد: حجم فروش کتاب امسال در این مدت در زمان شیوع ویروس کرونا و به تبع آن کمرنگ شدن برخی فعالیت های فرهنگی در مقایسه با شرایط عادی قبل از کرونا چندان بد هم نبوده و می‌توان گفت در طرح تابستانه کتاب تا حدودی رضایت بخش بوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی ادامه داد: در هفته کتاب نیز مساله اهتمام به کتاب مورد توجه بود و ادارات ما بدون استثنا در همه شهرستان ها در سراسر هفته کتاب برنامه های متنوع و ارزنده ای را به مرحله اجرا گذاشتند.

۷۱ کنابخانه عمومی و ۲۴ کتابخانه عمومی مشارکتی در آذربایجان غربی وجود دارد و همچنین بیش از ۶۱ هزار نفر عضوکتابخانه های استان هستند و ۱۸ کتابفروشی هم در استان وجود دارد.

با شیوغ ویرس کرونا بسیاری از مشاغل، صنوف و حوزه های فرهنگی و اقتصادی متحمل آسیب های جبران ناپذیری شدند که دراین میان کتاب و کتابخوانی که مربوط به حوزه فرهنگ است صدمات زیادی را متحمل شده است.

همچنین کتابفروشی ها، ناشران، کتابخانه ها و همه مجموعه های مربوط به کتاب در آذربایجان غربی ا ز گزند ویروس کرونا درامان نماندند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha