بولیوی در مسیر بازگشت به شکوفایی و دموکراسی

تهران - ایرنا – بولیوی، یک سال پس از شبه کودتایی که با حمایت واشنگتن رخ داد و اوو مورالس رئیس جمهوری وقت را ناچار به استعفا کرد، حالا بعد ازانتخابات اخیر، دوباره و به خواست مردمش، درحال بازگشت به دوران پیش از کودتا است؛ دورانی که از آن به دوره دموکراسی و شکوفایی این کشور یاد می شود.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به دنبال تحولات یکسال گذشته بولیوی از کودتای طرح ریزی شده از سوی راست گرایان افراطی (نوامبر ۲۰۱۹) و حمایت آمریکا از کودتاگران تا استعفا و پناهندگی «اوو مورالس» رئیس‌جمهوری وقت تا پیروزی «لوئیس آرسه» وزیر اقتصاد پیشین دولت مورالس در انتخابات ریاست جمهوری ۱۸ اکتبر (۲۷ مهر) و قدرت گیری دوباره جریان چپگرا، سازمان ملل متحد دیروز (یکشنبه) با انتشار بیانیه ای، تحکیم صلح و ارزش های دموکراتیک و غلبه بر اختلافات پس از یکسال بحران سیاسی و وقایع خشونت آمیز را خواستار شد.

در متن این بیانیه آمده است: سازمان ملل متحد خواستارتلاش مضاعف برای تحکیم صلح، ارزش های دموکراتیک، احترام به حقوق بشر و غلبه بر اختلافات از مسیر گفت و گو بوده و بار دیگر بر تعهد خود بر همراهی با این کشور آمریکای لاتین تاکید می‌کند.

این نهاد بین المللی با انتشار این بیانیه، ضرورت غلبه بر اختلافات عمیق موجود در جامعه را به عنوان وظیفه تاریخی به شهروندان، دولت جدید و سایر بازیگران سیاسی و اجتماعی یادآور شد.

همزمان با تحولات اخیر بولیوی، دولت جدید این کشور در ادامه مخالفت‌هایش با مواضع دولت انتقالی و غربگرای برآمده از کودتای سال گذشته، عضویت بولیوی در برخی از سازمان‌ها را احیا کرد. نکته حائز اهمیت اینکه پیوستن دوباره بولیوی به اتحادهای آمریکای لاتین بیانگر به بن بست رسیدن نقشه های دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری در آستانه ترک قدرت آمریکا در ایجاد شکاف میان کشورهای چپگرای این منطقه است.

وزارت خارجه بولیوی در بیانیه‌ای اعلام کرد، دولت این کشور مشارکت کامل خود به عنوان کشور عضو ائتلاف "بولیواری برای مردم آمریکا"، "پیمان تجارت مردم"، "جامعه کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب" و "اتحادیه کشورهای آمریکای جنوبی" را از سر می‌گیرد.

همزمان با پیوستن دوباره دولت جدید بولیوی به این دسته سازمان‌های کشورهای آمریکای لاتین که در دوره دولت غربگرای جنینه آنیس از آن‌ها خارج شده بود،  آرسه رئیس‌جمهوری منتخب این کشور برای نخستین بار از بازگشت اوو مورالس به بولیوی، روز شنبه در نشست علنی مشترک «جنبش برای حرکت به سوی سوسیالیسم» در شهر «کوچابامبا» با مورالس حضور یافت.  

به دنبال کودتای راستگرایان علیه «اوو مورالس» رئیس‌جمهوری مستعفی بولیوی و انتقال قدرت به «جنینه آنیس» سناتور نژادپرست و رئیس‌جمهوری موقت این کشور، مناسبات میان بولیوی و کشورهای ایران، کوبا و ونزوئلا اگر چه به شدت کمرنگ شد اما لوئیس آرسه رئیس‌جمهوری منتخب بولیوی اعلام کرد به محض در دست گرفتن قدرت روابط دیپلماتیک با این کشورها را از سرخواهد گرفت.

آرسه پیشتر در صفحه شخصی خود در توئیتر با به اشتراک گذاشتن تصاویری از دریافت استوارنامه‌های سفرای جدید ایران و ونزوئلا، درباره سفیر جدید ایران نوشت: آن‌ها (ایرانی‌ها) همیشه در بولیوی مورد استقبال هستند. ما به تقویت پروژه‌های مشترک در جهت منفعت مردمان خود، ادامه می‌دهیم.

در مراسم تحلیف آرسه، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یکی از مدعوین حضور یافت. حضور وی بر سخنان پیشین رئیس جمهوری جدید بولیوی صحه گذاشت. لوئیس آرسه پس از پیروزی در انتخابات این کشور (۸ آبان) اطمینان داده بود که با تهران، مسکو و پکن روابط را از سر خواهد گرفت؛ موضوعی که به عنوان بخشی از حاکمیت سیاسی دولت آرسه و نقطه قوتی برای تحول در روابط مشترک قدرت‌های جهانی در مقابل سلطه طلبی آمریکا و شرکایش به حساب می آید.

«روخِلیو مایتا» وزیر امور خارجه بولیوی نیز دیروز یکشنبه در انتقاد از سیاست خارجی دولت خودخوانده جنینه آنیس در مقابل آمریکا گفت: همه می‌دانیم که سیاست ترامپ نه تنها برای کشورش بلکه در صحنه بین المللی نیز یک فاجعه بود و دولت آنیس در روابط با آمریکا در ازای هیچ منفعتی از حق حاکمیتی ضعیف برخوردار بود.  
 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha