۳۰ آبان ۱۳۹۹، ۲۳:۰۳
کد خبرنگار: 2971
کد خبر: 84117230
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

پوتین: حل مناقشه قره‌باغ برای امنیت روسیه مهم است

مسکو- ایرنا- "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه، حل و فصل مناقشه قره‌باغ برای امنیت داخلی روسیه را مهم خواند.

به گزارش ایرنا از دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، پوتین روز جمعه در جلسه وبیناری با مقامهای روسیه درخصوص مأموریت صلحبانی در قره باغ اظهار کرد: در روسیه میلیون ها ارمنی و آذری زندگی می کنند و بدون مبالغه، پیوندهای محکم و با قرنها قدمت، ما را به این جمهوری ها پیوند می دهد.

وی ادامه داد: این مساله برای ما جنبه سیاسی- داخلی نیز دارد و در این ارتباط از نقطه نظر تأمین امنیت داخلی و از نظر سیاسی اهمیت فراوان دارد.

رئیس جمهوری روسیه در ادامه با بیان اینکه صلحبانان روسی در منطقه (قره باغ) دقیق و هماهنگ اقدام می کنند، اضافه کرد: استقرار صلحبانان روسی در قره باغ، امکان برای توقف خونریزی و گریز از قربانیان انسانی جدید را فراهم کرد. مین زدایی سریع به برقراری مطمئن ارتباطات در این منطقه کمک کرد.  

وی افزود: نظامیان روس در قره باغ به طور موثر رعایت آتش بس از سوی همه طرف ها را نظارت می کنند. وضع منطقه در کل تثبیت یافته است.

به گفته پوتین، صلحبانان روسی پناهندگان را همراهی می کنند و اماکن مسکونی، جاده ها، زیرساخت های حمل و نقل و اماکن عمومی را به حالت امن در می‌آورند و امنیت کاروان محموله کمک های انسانی را تامین می کنند.  

وی همچنین در ادامه سخنان خود بر لزوم جلوگیری از تلاش ها برای متوقف کردن اجرای توافقنامه سه جانبه سران روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان درباره صلح قره باغ تاکید کرد.

رئیس جمهوری روسیه گفت: افرادی که چنین تلاش هایی را می کنند باید بدانند که راه دیگر غیر از آن (اجرای توافقنامه سه جانبه) تنها به جنگ منتهی می شود و اگر این واقعه رخ دهد، آنها مسوول قربانی شدن افراد در جنگ خواهند بود.

روسیه هفته گذشته در چارچوب توافق با ارمنستان و جمهوری آذربایجان، واحدهای صلحبان به قره باغ اعزام کرده و قرار است در مجموع یکهزار و ۶۰۰ نیروی نظامی روس در این منطقه مستقر شوند.  

به ابتکار روسیه، روز دهم نوامبر (۲۰ آبان) سندی برای تحقق آتش‌بس کامل و رفع تمام خصومت‌ها در منطقه درگیری قره‌باغ به امضای «علی‌اف»، «پاشینیان» و «پوتین» رسید.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha