۲۱ آبان ۱۳۹۹، ۱۳:۲۷
کد خبر: 84106875
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

نگاه نمایندگان پارلمان عراق به تاثیر پیروزی بایدن بر کشورشان

بغداد - ایرنا - تعدادی از نمایندگان عراقی دیدگاه خود درخصوص به قدرت رسیدن «جو بایدن» در آمریکا و رویکرد سیاسی او در قبال عراق را تشریح کردند.

به گزارش ایرنا، حضور نیروهای اشغالگر آمریکایی در عراق و پیامدهای منفی آن در سطوح مختلف برای مردم این کشور، از عواملی است که در هفته‌های اخیر توجه محافل مردمی و سیاسی عراق را به انتخابات آمریکا معطوف کرد.

با روشن شدن نتایج انتخابات و پیروزی بایدن نامزد حزب «دمکرات»، این پرسش در محافل داخلی عراق مطرح شده که آیا اساسا تغییر رئیس جمهوری آمریکا تاثیری بر سیاست کاخ سفید در قبال این کشور ایجاد خواهد کرد یا خیر. 

در همین راستا، تعدادی از نمایندگان عراق درصدد پاسخ به این سوال برآمده و دیدگاه خود را با دیگران به اشتراک گذاشته‌اند.

«خالد الجشمعی» نماینده فراکسیون «عراقیون» در پارلمان عراق تاکید کرد: لازم است که صرف نظر از اینکه چه کسی در آمریکا روی کار می‌آید، در جستجوی منافع ملی عراق بود.

وی گفت: ما به عنوان ملت عراق و مسئولان عراقی باید به دنبال منافع خودمان خواه در قبال آمریکا یا کشورهای همجوار یا هر کشور دیگری در جهان باشیم و بر این اساس حرکت کنیم.

این نماینده پارلمان عراق افزود: برای ما مهم نیست که «دونالد ترامپ» یا بایدن در کاخ سفید باشد، زیرا سیاست آمریکا با نهادگرایی خود شناخته می‌شود و در صورت پیروزی این یا آن، سیاست آنها در کل تفاوت زیادی نمی‌کند.

«محمد البلداوی» نماینده فراکسیون «الصادقون» در پارلمان عراق نیز به نوبه خود گفت: سیاست خارجی ما باید با همگان متوازن باشد و همراه با حفظ استقلال، تصمیم‌گیری باید مستقل و عدم دنباله‌روی از کشوری خاص باشد.

وی از همه جریان‌های سیاسی عراق خواست تا پیوند دادن کشور با سیاست آمریکا و دولت جدید در کاخ سفید را رد کرده و نپذیرند.

البلداوی خاطرنشان کرد: هر رئیس جمهوری که در آمریکا باشد، برای فشار بر کشورهای خارومیانه و از جمله عراق تلاش می‌کند تا آنها را با سیاست واشنگتن پیوند دهد. این همان راهبرد ثابت آمریکایی‌ها است که از نظر ما قابل قبول نیست.

وی تاکید کرد: سیاست آمریکا مشابه است؛ حتی اگر در شیوه اجرا فرق کند. به آن اندازه که احترام به مصوبه پارلمان عراق درخصوص لزوم خروج نیروهای آمریکایی از کشورمان مهم است، شکست ترامپ و پیروزی بایدن مهم نیست. این همان چیزی است که دولت عراق براساس شروطی که جریان‌های سیاسی در زمان رای اعتماد دادن به آن تعیین کردند، باید آن محقق کند.

«شیرکو میرویس» رئیس کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق نیز معتقد است که نتایج انتخابات آمریکا سیاست واشنگتن در قبال عراق را در آینده نزدیک یا دور تغییر نخواهد داد.

وی تصریح کرد: قبل از اندیشیدن درباره نتایج انتخابات آمریکا، نیاز است که به امور داخلی عراق و چگونگی مدیریت کشور در این بحرانها بیندیشیم. باید در اندیشه منافع عراق و عراقی‌ها و ثبات و تقویت اقتصاد کشور و برقراری روابط متوازن بین‌المللی و منطقه‌ای با همگان باشیم.

این نماینده پارلمان عراق گفت: راهبرد خارجی آمریکا در قبال کشور ما با پیروزی بایدن تغییر نخواهد کرد، زیرا سیاست واشنگتن در قبال بغداد ثابت است.

وی تصریح کرد: تمرکز آمریکا در مرحله آینده روی مشکلات و مسائل داخلی خواهد بود و توجه زیادی به سیاست خارجی نخواهد داشت و از این رو، هیچ تغییری در سیاست آمریکا در قبال بغداد ایجاد نخواهد شد.

«کاطع الرکابی» نماینده ائتلاف «دولت قانون» در عراق نیز هم نظر با سایر نمایندگان عراقی گفت که به طور کلی تغییری در سیاست خارجی آمریکا با تغییر رئیس جمهورها صورت نمی‌گیرد.

وی در عین حال ابراز عقیده کرد که شاید رفتار بایدن نسبت به رفتار ترامپ بهتر باشد و این امر بر خاورمیانه و مشخصا عراق بازتاب مثبتی داشته باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha