اظهار امیدواری ژاپن برای تقویت روابط با آمریکا در دوره بایدن

تهران- ایرنا- «یوشیهیده سوگا» نخست وزیر ژاپن که هفته گذشته پیروزی جو بایدن را تبریک گفته بود، امروز دوشنبه اعلام کرد که امیدوار است بتواند با دولت جدید آمریکا برای تقویت بیشتر اتحاد امنیتی میان دو کشور همکاری کند.

به گزارش ایرنا از کیودو، سوگا در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به اینکه ژاپن و ایالات متحده دارای ارزش های اساسی مانند آزادی و دموکراسی هستند افزود که او مشتاق همکاری با بایدن برای «تامین صلح و شکوفایی منطقه هند و اقیانوس آرام» است.

وی ادامه داد که زمان مناسبی را برای گفت و گوی تلفنی با بایدن و سفر به ایالات متحده در نظر خواهد گرفت.

همزمان «کاتسونوبو کاتو»سخنگوی ارشد دولت ژاپن گفت که کشورش مایل است از نزدیک با آمریکا همکاری کند تا دو کشور را برای تحقق صلح و رفاه در منطقه هند و اقیانوس آرام به پیش ببرند.

حدود ۵۵ هزار سرباز آمریکایی در یک پیمان امنیتی پس از جنگ در ژاپن مستقر هستند. حضور این سربازان به دلیل امکان دفاع در برابر تهدیدات احتمالی از جمله حملات موشکی کره شمالی برای ژاپن مهم است.

هزینه میزبانی نیروها و همچنین جابجایی پایگاه نظامی ایالات متحده در منطقه پرجمعیت اوکیناوا در جنوب ژاپن از جمله موارد دو جانبه ای است که سوگا و بایدن باید به آن بپردازند.

کاتو ادامه داد: حمایت آمریکا از توکیو نقش مهمی در عملکرد روان و کارآمد نیروهای آمریکایی در ژاپن بازی می کند.

همچنین انتظار می رود سوگا و بایدن در صحنه های بین المللی از جمله مقابله با تغییرات آب و هوایی با یکدیگر همکاری کنند. بایدن متعهد شده است که ایالات متحده را به توافقنامه پاریس ۲۰۱۵ بازگرداند.

به نظر می رسد دولت ژاپن مصمم است تا به طور مشترک به منظور رهبری تلاش ها برای تقویت همکاری های بین المللی با دولت آتی آمریکا کار کند.

یوشیهیده سوگا نخست وزیر ژاپن پیشتر در توئیتی به جو بایدن از حزب دموکرات آمریکا و کامالا هریس به مناسبت پیروزی شان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تبریک گفته است.

سوگا در این توئیت نوشت که مشتاق کار کردن با آنها «برای تقویت بیشتر اتحاد ژاپن-آمریکا و تضمین صلح، آزادی و شکوفایی در منطقه اقیانوس هند-آرام و فراتر از آن است.»

همچنین انتظار می رود که سوگا برقراری رابطه ای شخصی مبتنی بر اعتماد با بایدن را دنبال کند، همانگونه که آبه شینزو نخست وزیر سابق چنین رابطه ای با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا داشت.

قرار است دولت ژاپن در فرصت مناسب با آمریکا مقدمات نشست بین سوگا و بایدن را برنامه ریزی کند.

اقدامات حمایتگرایانه و دیگر سیاست های دولت ترامپ منجر به اختلال در اتحاد جهانی در برخی مناسبت ها مانند نشست های گروه هفت شده بود اما به نظر می رسد که بایدن می خواهد بر همکاری و اتحاد بین المللی تاکید بیشتری داشته باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha