بهسازی کمربندی شیراز؛ نگاهی به اقدام‌های دولت و تکالیف شهرداری

شیراز- ایرنا- جاده کمربندی شیراز به رغم اینکه فقط ۴۲ کیلومتر از طول راه‌های استان فارس را به خود اختصاص داده اما مشکلات ترافیکی و تصادفات رانندگی در آن قابل توجه است و نبود متولی مشخص از دیگر معضلات آن است.

کمربندی شیراز در مقطعی برای تردد ناوگان باربری ایجاد شد اما امروز به دلیل توسعه ساخت و سازها در اطراف این محور و ایجاد شهرک‌های متعدد در عمل به یک محور شهری تبدیل شده که علاوه بر افزایش ترافیک، زمینه ساز بروز حوادث ترافیکی بیشماری شده است.
سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز اواسط هفته گذشته در یک نشست خبری، ضمن نامناسب توصیف کردن وضعیت کمربندی شیراز، از اداره کل راه و شهرسازی فارس به دلیل آنچه عمل نکردن به تعهداتش در قبال این محور نامید، انتقاد کرد.
سعید نظری گفت: این محور با توجه به تعداد بالای تصادفات رانندگی، نبود ایمنی لازم و قرار گرفتن در محدوده شهر، مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است.
وی ادامه داد: تاکنون طی مکاتبات بسیار با وزارت راه و شهرسازی از این وزارتخانه درخواست کرده‌ایم که کمربندی شیراز را به شهرداری این شهر واگذار کند اما همچنان این محور در اختیار وزارت راه و شهرسازی است.
نظری اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی تاکنون به کمترین تعهدات خود در قبال کمربندی شیراز عمل نکرده‌ در حالی ‌که شهرداری شیراز تمام تعهدات خود را برای رفاه حال شهروندان در بحث احداث تقاطع‌ها عملی کرده است.
وی گفت: با وجود همه مشکلات، شورا و شهرداری شیراز و همچنین استاندار فارس توجه ویژه‌ای به وضعیت کمربندی شیراز داشته اند و اینک نیز پیگیر حل مشکلات آن هستند.

دولت، چندین میلیارد تومان اعتبار به کمربندی شیراز اختصاص داده است
استاندار فارس نیز شنبه سوم آبان ۹۹ در آیین افتتاح تقاطع غیر همسطح شهیدان یغمور بر روی کمربندی شیراز، با اشاره به اینکه دولت طی سال‌های گذشته میلیاردها تومان اعتبار به رفع مشکلات کمربندی شیراز اختصاص داده گفت: در یک دهه گذشته شاهد رفع بسیاری از مشکلات در این محور بوده‌ایم.
عنایت‌الله رحیمی افزود: سه تقاطع عدالت، وحدت و خلیج فارس طی سال های ۸۸ تا ۹۵ با اعتبارات دولتی و تملک‌های صورت گرفته از سوی شهرداری احداث شده است.
وی به کلنگ زنی تقاطع مهدی‌آباد با اعتباری بالغ بر ۲۵ میلیارد تومان در سال جاری اشاره کرد و ادامه داد: این تقاطع از جمله تعهدات راه و شهرسازی در کمربندی شیراز است که امیدواریم با تامین اعتبارات مورد نیاز در اسرع وقت به نتیجه برسد.
او اظهار داشت: عملیات احداث چندین دور برگردان، اصلاح مسیر، نصب دوربین‌های ثبت سرعت و تامین روشنایی از دیگر اقداماتی است که توسط راهداری و راه و شهرسازی با هدف ایمن سازی کمربندی شیراز در این محور انجام شده است.

راهداری ۴۵ میلیارد ریال صرف بستن دسترسی‌های غیرمجاز به کمربندی شیراز کرد
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس، با اشاره به اینکه تاکنون ۱۱۴ دسترسی غیرمجاز و غیر استاندارد به کمربندی شیراز با ۴۵ میلیارد ریال اعتبار بسته شده گفت: عملیات حذف کامل و ساماندهی این دسترسی‌ها با هدف ساماندهی ترافیک و کاهش حوادث در این محور ادامه خواهد داشت.
علیرضا سیاهپور افزود: این دسترسی‌های غیرمجاز در جریان بازدیدهای کمیته فنی شورای ترافیک استان از کمربندی سراسری شیراز شناسایی شده که اکثر آنها نیز خارج از طرح جامع و یا طرح تفصیلی شهر شیراز است.
وی ادامه داد: یکی از دلایل عمده ناهنجاری ترافیکی و حوادث رانندگی در کمربندی شیراز، تداخلات ترافیکی ناشی از وجود این دسترسی‌های غیر مجاز است.
او اظهار داشت: بر اساس آمار اخذ شده از پلیس راه فارس، تصادفات کمربندی شیراز به ویژه در محدوده کمربندی جنوبی در فاصله پل امام حسن مجتبی (ع) تا تقاطع نواب صفوی(کوشک میدان) اعم از تصادف عابر پیاده، موتورسیکلت و واژگونی خودرو ناشی از سرعت غیرمجاز و تداخل ترافیکی حاصل از دسترسی مستقیم خیابان‌های فرعی به کمربندی است.
سیاهپور بیان کرد: به منظور ایمن سازی و کاهش تصادفات کمربندی شیراز، انسداد این دسترسی‌ها و تجمیع و ایمن‌سازی دسترسی‌های اصلی در دستور کار قرار گرفت.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس افزود: با تدابیر و برنامه‌ریزی کمیسیون ایمنی راه‌ها و شورای ترافیک استان، طرح و برنامه تجمیع دسترسی‌های اصلی از طریق شهرداری شیراز و حذف دسترسی‌های غیر مجاز توسط اداره کل راهداری تهیه و ابلاغ شده است.
او گفت: اداره کل راهداری فارس برای حذف این دسترسی‌های غیر مجاز طی دو ماه گذشته نسبت به تهیه و نصب بیش از پنج کیلومتر حفاظ بتنی به ارزش بیش از ۴۵ میلیارد ریال اقدام کرده است.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس افزود: بر اساس مصوبات شورای ترافیک فارس، اجرای دوربرگردان‌های جدید و ایمن، حذف دسترسی‌های غیر مجاز، اجرای خط کشی در خارج از محدوده‌های شهری، حذف نقاط پرتگاهی و نصب تابلوهای ترافیکی به جز تابلوهای راهنمای مسیر به عهده راهداری و حمل و نقل جاده ای است که این اقدامات انجام شده است.
سیاهپور اظهار داشت: عملیات تجمیع دسترسی‌های اصلی و ایجاد باندهای کندرو و خط کشی از شهرک جوادیه تا پل شهید فرصتیان (تقاطع حسینی الهاشمی) و همچنین از تقاطع شهید رودکی تا تقاطع نواب صفوی از غرب شیراز به جنوب این شهر جمعا بطول ۱۸ کیلومتر طبق مصوبات شورای ترافیک استان باید توسط شهرداری شیراز انجام شود که این کار تاکنون انجام نشده که امیدواریم هرچه زودتر عملیاتی شود تا شاهد کاهش تصادفات ناشی از تداخل ترافیک در طول محدوده کمربندی باشیم.
وی گفت: کاهش تصادفات و حفظ جان شهروندان نیازمند هم‌افزایی تمام دستگاه‌های مرتبط و انجام وظایف تعیین شده توسط هر دستگاه اجرایی است و از شهروندان و کاربران جاده‌ای تقاضا داریم که با رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و استفاده از پل‌های عابر پیاده در این امر خطیر همراهی کنند.


راه‌اندازی ۱۲ سامانه ثبت تخلف در کمربندی شیراز
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای فارس گفت: همچنین تاکنون ۱۲ سامانه ثبت تخلف با اعتباری بالغ بر ۹۶ میلیارد ریال در کمربندی شیراز راه‌اندازی شده است.
سیاهپور افزود: این اقدام با توجه به بروز حوادث رانندگی ناشی از سرعت زیاد در این محور انجام شده است.
وی ادامه داد: به دلیل محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها، به رغم پیگیری‌های انجام شده، تجهیزات سامانه‌ها با وقفه چند ماهه تامین و به کشور وارد ‌می‌شود.
او گفت: روند نصب دوربین و پروژکتور سامانه‌های هوشمند ثبت تخلف کمربندی شیراز از دوماه گذشته شروع شده و هم‌اینک چهار سامانه در حال بهره‌برداری و تا پایان آبان ۹۹ این تعداد به هشت سامانه خواهد رسید.
سیاهپور اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود با اضافه شدن این سامانه‌ها و کنترل سرعت در کمربندی شیراز بتوانیم شاهد کاهش تلفات در این محور پرتردد باشیم.


انجام افزون بر ۱۵۰ هزار مترمربع لکه‌گیری در کمربندی
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای فارس ادامه داد: همچنین طی ۲ سال گذشته به منظور نگهداری کمربندی شیراز، ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار صرف لکه‌گیری هندسی، درزگیری و روکش آسفالت به میزان ۱۵۰ هزار متر مربع شده است.
سیاهپور افزود: با توجه به تردد بالای خودرو در کمربندی شیراز، احداث دو دوربرگردان در قالب طرح اصلاح دوربرگردان‌های کمربندی جنوبی با اعتباری بالغ بر ۱۴ میلیارد ریال، افزایش و تعریض یک لاین با شانه استاندارد در مقطع جوادیه – اکبرآباد با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال و اجرای عملیات درزگیری در تمام طول کمربندی شیراز با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد ریال از دیگر اقدامات راهداری فارس در این محور است.
او اضافه کرد: عملیات تعریض از میدان شهید رودکی تا تقاطع وحدت به طول حدود پنج کیلومتر که این مقطع را از محوری دو خطه بدون شانه به سه خطه با شانه‌سازی استاندارد تبدیل کرده نیز از دیگر اقداماتی بوده که راهداری فارس در کمربندی شیراز انجام داده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس اظهار داشت: علاوه بر این، عملیات راهداری مستمر در کمربندی شیراز همواره در دستور کار این اداره کل بوده و   اقداماتی همچون لکه‌گیری موضعی، تسطیح و پاکسازی حریم، احداث قنو و عملیات‌های راهداری زمستانی بدون واقفه انجام شده است.

راه و شهرسازی فارس ۶ تقاطع همسطح در کمربندی شیراز احداث کرده است
مدیر کل راه و شهرسازی فارس هم، با اشاره به اینکه این اداره کل در عمل به تعهدات خود در قبال کمربندی شیراز هیچ کوتاهی نداشته است گفت: تاکنون ۶ تقاطع غیر همسطح در کمربندی شیراز توسط راه و شهرسازی فارس احداث شده است.
جعفر زاهدی افزود: اداره کل راه و شهرسازی فارس طی سال‌های قبل نسبت به احداث قسمت‌های عمده‌ای از رینگ اول کمربندی شیراز اقدام نموده است.
وی ادامه داد: از جمله این اقدامات می‌توان به احداث کمربندی جنوب غرب و جنوب شیراز با ۶ باند عبور به طول ۲۵ کیلومتر، کمربندی شمال و شمال غرب با ۶ باند عبور به طول ۹ کیلومتر و کمربندی شرقی شیراز با چهار باند عبور به طول ۹ کیلومتر و احداث حدود ۱۳ کیلومتر از کمربند شمال شرقی شیراز اشاره کرد.
وی اظهار داشت : این کمربندی‌ها دارای استانداردهای لازم جهت عبور ترافیک برون شهری بوده و در محل‌هایی که با ترافیک شهری و غیرشهری تداخل داشته، ۶ تقاطع غیر همسطح ساخته شده است.
او بیان کرد: یک تقاطع غیر همسطح دیگر نیز توسط این اداره کل در پر حادثه‌ترین نقطه کمربندی شیراز یعنی ورودی شهرک مهدی آباد در دست احداث است.
زاهدی افزود: مشکلات کمربندی شیراز به خصوص کمربندی جنوب و جنوب غرب شیراز از زمانی آغاز شد که توسعه روز افزون شهرک‌های مسکونی و کاربری‌های مسکونی و غیرمسکونی در ضلع بیرونی آن بدون توجه به تداخل شدید ترافیک برون شهری با ترافیک محلی شروع شد که این مساله تاکنون باعث بروز تصادفات متعدد در این محور نیز شده است.
وی گفت: شهرداری شیراز که ذینفع اصلی از این توسعه بوده و سالانه درآمد قابل توجهی از محل دریافت عوارض و بقیه عنوان‌ها از ساکنین شهرک‌های مذکور داشته، هنوز موفق به اجرای کامل الزامات استفاده از کمربندی برون شهری به عنوان راه دسترسی شهرکهای مسکونی از جمله احداث تقاطع‌های غیر همسطح و کندروها نشده است.
زاهدی افزود: وزارت راه و شهرسازی در جهت توسعه کمربندی شیراز و دور کردن ترافیک ترانزیت از شهر شیراز، از سالها قبل نسبت به انجام مطالعات احداث رینگ دوم کمربندی اقدام کرده که بخش‌هایی از آن نیز در حال ساخت است که احداث آن پس از تکمیل رینگ اول در قسمت شمال شرق تسریع خواهد شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha