۱۵ آبان ۱۳۹۹، ۱۱:۵۳
کد خبر: 84099681
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

یک خمره مربوط به دوره سلجوقیان در اراک کشف شد

۱۵ آبان ۱۳۹۹، ۱۱:۵۳
کد خبر: 84099681
 یک خمره مربوط به دوره سلجوقیان در اراک کشف شد

اراک - ایرنا - سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: یک خمره تاریخی مربوط به دوره سلجوقیان در روستای ابراهیم آباد اراک کشف شد.

به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی، «مصطفی مرزبان» افزود: این خمره هنگام شخم زنی کشاورزان سر از خاک درآورده و با اطلاع رسانی از طرف مسئولان محلی، وضعیت آن مورد بررسی قرار گرفت.

وی با یادآوری تلاش انجام شده برای جلوگیری از تخریب این خمره در حین خارج کردن آن از داخل زمین، اظهار داشت: این شئی تاریخی با همکاری یک باستان شناس در یک روز کاری از دل خاک خارج شد.

باستان شناس اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی  نیز گفت:این خمره با لعاب گلی نخودی رنگ و تزئینات افزوده مارپیچی دارای یک متر و ۲۰ سانتی متر ارتفاع  است و در ناحیه  شکم حدود یک متر قطر  است.

«اسماعیل شراهی» افزود: این شئی یکی از شواهد منقول برجای مانده از محوطه باستانی ابراهیم آباد است که برای انجام مرمت و نگهداری به دلیل آسیب‌های وارده شده هنگام شخم زنی به موزه انتقال داده شد تا برای بازدید عموم در پایگاه جهانی قنات ابراهیم آباد به نمایش در آید.

ابراهیم آباد یکی از محوطه‌های تاریخی استان مرکزی است که آثاری از دوره آل بویه تا صفوی را در خود دارد هر چند بخش عمده این محوطه توسط اهالی در اوایل سالهای دهه ۷۰ تسطیح شده است، با این وجود محوطه و گورستان کنار آن مربوط به دوره تیموری و صفوی قابلیت ثبت در فهرست آثار ملی کشور را دارد  از این رو مستند سازی، تهیه پرونده ثبتی و ثبت اثر مذکور در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزقرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha