همکاری جوامع اسلامی به جای دست‌درازی در مقابل بیگانگان

تهران- ایرنا- یک روحانی برجسته اهل سنت خطاب به امت اسلامی گفت: بیایید دست همکاری را به سمت یکدیگر دراز کنیم تا امت مسلمان بتواند به جلو حرکت و همه جهان را هدایت کند.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی علامه حیدر علوی روز شنبه در وبینار منطقه‌ای پاکستان با موضوع «فرصت‌های پیش‌رو در جهان اسلام برای وحدت اسلامی در شرایط بیماری‌های جهانگیر با انتقاد از برخی جوامع اسلامی در برخورد با بیگانگان گفت: از کل امت اسلامی خواهان اتحاد، برادری و عشق متقابل و همکاری با یکدیگر ھستم، درد یکدیگر را درک کنید و از حاکمان مسلمان ھم می‌خواهم به جای دست دراز کردن جلوی بیگانگان، بیایید دست همکاری را به سمت یکدیگر دراز کنیم تا منابع امت اسلامی صرف امت اسلامی شود و امت مسلمان بتواند به جلو حرکت کند و همه جهان را هدایت کند.
وی افزود: مطمئناً در این ۱۴۰۰ سال گذشته زمانی نبوده است که امت مسلمان به برادری، هماهنگی و اتحاد احتیاج نداشته باشند. زیرا خداوند در قرآن کریم می‌فرماید:« انما المومنون اخوه»، مسلمانان را برادر ساخته و سپس با «تعاونوا علی البر و التقوی ولا تعاونوا علی الاثم و العدوان»، در کارھای نیک باھم ھمکاری کنید و در مقابل، در کار ھای بد و ناپسندیده با یکدیگر تعاون و ھمکاری نکنید».
وی ادامه داد: وقتی به محضر خدا می آیید، تقسیم و تفرقه پایان می‌یابد، بلندی و پستی به پایان می رسد. پیامبر اکرم (ص) بعد از مهاجرت دست یک مهاجر و یک انصار را گرفته و می فرماید « از امروز شما دو برادرید»، پس از آن مهاجرین و انصار تجارت، خانه و زمین خود را به نصف تقسیم کردند و پیامبر در این زمان فرمود «خداوند شما را به خاطر دین برادر ما قرار داده است. اکنون شادی و غم شما شادی و غم ماست».
حیدر علوی خاطرنشان کرد: مهاجرینی که آواره به مدینه آمده بودند، لحظه‌ای پیش آنها هیچ لباسی، غذا و سقفی نداشتند ، اما به محض انجام ورود به مدینه، لحظه بعد صاحبخانه و صاحب ملک شدند. هیچ دینی در دنیا وجود ندارد که بتواند این الگو را بسازد. 
این روحانی برجسته اهل سنت تاکید کرد: پیامبر اعظم (ص) فرمود مسلمان کسی است که دیگر مسلمانان از دست و زبان او به سلامت باشند. گویی مسلمان کسی است که برای جامعه خود و دیگران کاملاً نماد ایمن باشد و از تعالیم پیامبر (ص) است که مسلمانان مانند یک دیوار ھستند. 
 حیدر علوی خاطرنشان کرد: همانطور که یک آجر باعث تقویت آجر دیگری می‌شود، بنابراین یک مسلمان از مسلمان دیگری حمایت می‌کند، پیامبر (ص) تا آنجا پیش رفت که فرمود مسلمانان مانند یک بدن هستند، وقتی یک قسمت از بدن درد دارد، تمام بدن آن درد را احساس می‌کند، در هر نقطه از جهان یک مسلمان درد می کشد، اگر ما آن درد را احساس کنیم بیانگر آن است که ایمان داریم.

پیام اتحاد و وحدت در سیره نبی اکرم(ص) نهفته است
رئیس حزب جمعیت علمای پاکستان گفت: پیامبر اکرم (ص) این امت را یک پیکر واحد قرار داده و فرمود که اگر در پیکر یک عضو مشکل پیدا کند تمام بدن نگران می‌شود. امروز امت اسلامی ھمین حساسیت و ھمین نکته اخوت را نیاز دارد تا امت تبدیل به یک پیکر واحد شود.
سید عقیل انجم قادری، افزود: وقتی امت اسلامی یک پیکر واحد شود، اگر در یک کشور اسلامی، در یک منطقه اسلامی مسئله ای پیش آمد تمامی امت این درد و مشکل را درک می کند و برای مداوای آن نقش اساسی ایفا می کند.

کرونا فرصتی برای توجه عمیق‌تر به اصل دین و آموزه‌های دینی است
مدیر مرکز دینی آموزشی بلال در لاهور پاکستان با تاکید بر اینکه کرونا ناتوانی انسان را در برابر جهان خلقت به نمایش گذاشت، تصریح کرد: اکنون فرصت آن رسیده که از نگاه‌های نمرودی و فرعونی خود فاصله گرفته و نگاه عمیق‌تری به دین و آموزه‌های دینی داشته باشیم.
علامه پیر شفاعت رسول پیش از ظهر امروز در وبینار منطقه‌ای پاکستان، با اشاره به اینکه ارزیابی قدرت خداوند متعال در دسترس یک انسان نیست، اظهار کرد:پروردگار جهانیان در قلمرو عقل انسان قرار نمی‌گیرد و در جهان پروردگار عالم، دانش بالایی در سطح علمی و در سطح فکری وجود دارد و عصر امروز دورانی است که در آن پیشرفت‌هایی را می بینیم که پیش از امروز در تاریخ بشریت خوانده و نوشته نشده است.
مدیر مرکز دینی آموزشی بلال در لاهور پاکستان تصریح کرد: اگر اعضای بدن انسان آسیب دیده باشد، راهی برای جایگزینی آنها پیدا شده است، ارتباطات نیز به قدری پیشرفت کرده که می‌توانید با افرادی که میلیون‌ها مایل دورتر نشسته‌اند صحبت کنید و به آنها گوش دهید.
وی ادامه داد: در این عصر پیشرفت علمی و پزشکی انسان ادعا می کند من درمانی برای همه بیماری ها پیدا کرده ام اما امروزہ یک بیماری به نام ویروس کرونا کل جهان را از شرق به غرب درگیر خودش کرده است.
پیرشفاعت رسول با بیان اینکه تعداد تلفات ویروس کرونا در کشورهایی که ابرقدرت محسوب می شوند به شدت افزایش یافته است، عنوان کرد: در این عصر رشد، درماندگی انسان در برابر ویروس کرونا نشان از قدرت و اقتدار کسی دیگر دارد و اگر بیماری‌هایی مانند ویروس کرونا رخ ندهد ، آنگاه انسان ادعا می‌کند که فرعون و نمرود است و ادعای خدایی می‌کند.
وی اضافه کرد: در تاریخ بشر بیماری‌های بزرگی وجود داشته و فاجعه‌های بزرگی رخ داده است ، فاجعه‌هایی به صورت سیل اتفاق افتاده، اما در آن روزها این فاجعه‌ها قابل درک بوده و در این عصر هم می‌توان آنها را درک کرد اما امروز در این عصر،وقتی علم در اوج است وقتی پزشکی تلاش می‌کند با پیشرفته ترین درمان ها به بشریت خدمت کند، در چنین شرایطی، درماندگی بشریت در برابر ویروس نشانه روی آوردن به پرستش خداست.
این عالم پاکستانی، کرونا را فرصتی برای اندیشیدن به اهمیت پرستش خداوند متعال دانست و گفت: امروز شما ممکن است از رهبران دینی در کشورهای پیشرفته، از شرق به غرب، از شمال به جنوب شنیده باشید که مطرح می کنند که ما در علم و دانش خود بزرگترین قدرت نیستیم و قدرت بزرگ کسی است که این جهان را خلق کرده است و این مرحله تفکر است که پروردگار جهانیان ما را در برابر ویروس کوچکی که دیده نمی‌شود، ضعیف و ناتوان کرده است.
وی تصریح کرد: ما باید از این آزمون درس گرفته و زندگی پر از اشتباھات خود را رھا کنیم ، از ظلم و ستم دیگران دست برداریم ، توبه کنیم ، استغفار کنیم و با عشق و محبت با بشریت رفتار کنیم.
پیر شفاعت رسول ادامه داد: پیام من به مناسبت این کنفرانس این است که ما باید بشریت و آیین‌های خود را دوست داشته باشیم زیرا دین و اعتقاد، اساسی است که انسان بر اساس آن زندگی می‌کند و نجات می‌یابد؛ در حالی که از آیین‌های خود پیروی می‌کنید ، اعتراض خود را نسبت به دین دیگران متوقف کنید به شخصیت های مذهبی خود احترام بگذارید.

کرونا فرصت تحقق سبک زندگی اسلامی را فراهم ساخته است

مولانا عبدالحق هاشمی طی سخنانی در وبینار منطقه‌ای پاکستان، اظهار کرد: در کشور ھمسایه ما در جمهوری اسلامی ایران انقلابی که آمده حسن‌هایی داشته است که یکی از آنان این است که بمناسبت میلاد باسعادت پیامبر اکرم(ص) هر سال یک کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی برگزار می‌کنند و این روزھا بخاطر ویروس کرونا مشکلاتی در سطح جهان ایجاد شدہ که این کنفرانس آنلاین برگزار می‌شود.
وی اضافه کرد: علمای گرام از کشورھای خودشان آنلاین حضور پیدا می‌کنند و ھر سال کسانی که ایران می رفتند اکنون از کشورھای خودشان پیام‌هایی فرستادہ‌اند، این یک قدم خوبی است و من از ھمین جا به مسئولان جمهوری اسلامی ایران بالاخص به مسئولان مجمع جهانی تقریب مذاھب اسلامی تبریک می‌گویم.
امیر جماعت اسلامی بلوچستان ادامه داد: این سی و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی است که بصورت آنلاین دارد برگزار می‌شود و در سطح جهان تاثیر می گذارد، چون به واسطه شبکه‌ھای اجتماعی بدست میلیون ھا نفر می رسد، و مستمرا مردم از کلیپ ھای این کنفرانس مستفیذ می شوند، موضوع امسال کنفرانس ھم به موقع و به روز است، همکاری‌های اسلامی در مواجهه با بلایا و اینکه ما چطور با این بلایا مواجه شویم و چطور مقابل آنھا بیاستیم و چطور با اینھا مقابله کنیم.
وی با اشاره به اینکه از ۶ الی ۷ ماہ گذشته یک ویروس بنام کرونا در کل جهان پخش شدہ و تمام بخش ھای زندگی را متاثر کردہ است،  تصریح کرد: این ویروس برای مردم زیان آور بود اما بنظر من مردم خیلی چیز ھا را یاد ھم گرفته‌ اند  و روش زندگی که پیامبر اکرم(ص) به ما یاد دادہ یادآوری شده است.
هاشمی با بیان اینکه کرونا فرصت اجرای سبک زندگی اسلامی را به ما داده است، عنوان کرد: اهمیت ترویج سبک زندگی اسلامی در شرایط امروز دو چندان شده است و رسالت ما علاوه بر عمل به این سبک ترویج آن نیز می باشد.
وی با تاکید بر اینکه در شرایط سخت کرونا مسلمانان باید به یاری یکدیگر بشتابند، تصریح کرد: ضرورت تحقق وحدت اسلامی بیش از پیش احساس می‌شود و در این شرایط همگان باید تابع رهنمود های پیامبر اسلام باشند و در این مسیر به قرآن متوسل شوند.

قبله ایاز: جوامع اسلامی برای پیشرفت نیازمند دوری از اختلافات و رفتن به سمت اتحاد هستند

رئیس شورای ایدئولوژیک پاکستان با بیان اینکه جوامع اسلامی برای پیشرفت نیازمند دوری از اختلافات و رفتن به سمت اتحاد هستند، گفت: اکنون باید بین کشورھای اسلامی یک ھدف با مقصد اتحاد و اتفاق صورت بگیرد که در این شرایط شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود، بعضی از کشور ھای ما دارای تکنولوژی پیشرفته‌ای ھستند، بعضی ھا پول فراوان دارند، ما می‌توانیم ھمه اینھا را جمع و یک آینده خوب ساخته و برای نسل آینده یک منطقه اسلامی محفوظ، توانمند و پیشرفته بسازیم.

دکتر قبله ایاز رئیس شورای ایدئولوژیک پاکستان در وبینار منطقه‌ای پاکستان با موضوع «فرصت‌های پیش‌رو در جهان اسلام برای وحدت اسلامی در شرایط بیماری‌های جهان گیر» اظهار داشت: در کشورھای اسلامی خدای متعال نعمت‌ھایی را گذاشته است تا از آنان استفاده بهینه کنیم، اما آن نعمت‌ھا پراکنده است، به عنوان مثال ما نفت، گاز، طلا، مواد غذایی و میوه ھای فراوان داریم، خدا فصل ھای خوب به ما داده است، از ھمه مهمتر خدای متعال به ما اکثریت جوانان و یک نظام خوبی به ما داده است، پس ما ھمه این نکات مثبت را در نظر گرفته و از یکدیگر یاد بگیریم و با استفاده از تجربیات یکدیگر برای آینده صورتگری کنیم.

وی ادامه داد: اکنون باید بین کشورھای اسلامی یک ھدف با مقصد اتحاد و اتفاق صورت بگیرد که در این شرایط شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود، بعضی از کشور ھای ما دارای تکنولوژی پیشرفته‌ای ھستند، بعضی ھا پول فراوان دارند، ما می‌توانیم ھمه اینھا را جمع و یک آینده خوب ساخته و برای نسل آینده یک منطقه اسلامی محفوظ، توانمند و پیشرفته بسازیم.

رئیس شورای ایدئولوژیک پاکستان تاکید کرد: مردم مسلمان رابطه عشق و علاقه با یکدیگر دارند، اما اختلافاتی که داریم صرفا سیاسی است، اختلافات از کسانی نشات می گیرند که برای قدرت، اقتدار، امکانات و یا برای یک قطعه زمین باھم درگیرند و این برای سیاستمداران اولویت دارد. اگر اولویت اصلی‌مان را درک کنیم به این نتیجه خواھیم رسید که اگر یکدیگر را تقویت کنیم ھمه ما قوی خواھیم شد، اگر ما اغراض کوچ‌گرا را کنار بگذاریم و از اختلافات دوری کرده به سمت اتفاق و وحدت برویم ھمه ما باھم می‌توانیم رشد کنیم.

قبله ایاز تصریح کرد: نظریه تکفیری کاملا با روح اسلام منافی است، این مسئولیت ما ھرگز نیست که ما دیگران را کافر قرار دھیم، مسئولیت ما این است که دیگران را ھم وارد محدوده اسلام کنیم، پس اسلام ھمیشه ھمین فتوی و رای را داده است که ما اصلا اجازه نداریم کسی را کافر قرار دھیم، در رد نظریه تکفیری؛ ایران نقش بسزایی دارد و افکار و نظریات مرحوم امام خمینی(ره) و تلاش و کوشش ایشان برای حمایت از مستضعفین جھان بود و ایشان بر این شعار ،عمل ھم کردند و موضعی که ارایه دادند در آن موضع سعی کردند که اگر ما باھم اختلافات جزیی داریم از آنھا صرف نظر کنیم و به طرف وحدت کلمه برویم.

وی افزود: به تازگی یک فتوایی از طرف آیت الله سیستانی آمده است که بر شیعیان واجب است که مقدسات اھل سنت را محترم بشمارند، بنظر بنده این یک فتوای عظیمی است و این می‌تواند اساس ھمگرایی بین شیعیان و اھل سنت باشد و می‌تواند اختلافات و سوء‌تفاھم گذشته را دور کند.

رئیس شورای ایدئولوژیک پاکستان خاطرنشان کرد: این یک تصمیم درستی بود و اختلافات در زمینه تاریخی که داریم راه‌حلش ھم ھمین است که به جای اینکه ما برای تعیین یک روز اختلافات را راه بیاندازیم، چرا ما تمامی این تواریخ را قبول نکنیم.

قبله ایاز بیان کرد: البته در این قضیه ھم شیعیان نقش خوبی ایفا کردند، علما و مجتهدین شیعه آمدند و گفتند که ما از اشرار حمایت نمی‌کنیم و بر علیه افراد شرور در دادگاه شکایت ھم ثبت کردند و اھل سنت ھم تظاھرات انجام دادند اما ھیچ کار خشونت‌آمیز انجام ندادند، به نظر بنده این خیلی خوشایند ھست، و ما الآن به سمت عید میلاد پیامبر (ص) داریم می‌رویم و ھفته‌ای که درپیش داریم انشاء الله هفته به دور از اختلافات و ھفته‌ تجدید عهد ما باشد و پیامی که می‌خواھیم به دیگران بدھیم پیام حسن، تعامل و رابطه حسنه باشد.

رئیس مجلس دانش و فکر کویته:
وحدت، راهکار احیای مجدد تمدن اسلامی است
رئیس مجلس دانش و فکر کویته بیان داشت: امروز، روز احیای مجدد امت اسلام در تمامی عرصه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و... است. تا وقتی که ما به طرف اختراع و ایجاد نرویم وابسته به غرب می مانیم.

مولانا عبدالمتین آخوندزاده، رئیس مجلس دانش و فکر کویته در وبینار این کنفرانس بیان داشت: امروز، روز احیای مجدد امت اسلام است. یعنی ما چطور می توانیم امت را دوباره سمت وحدت ببریم؟ سمت یک زندگی زیبا ببریم؟ سمت امنیت و صلح ببریم؟
وی افزود: ما باید ببینیم با توجه به پیشرفت های علمی و تکنولوژی، اسلام را چگونه می توانیم به عنوان آخرین دین به مردم بشناسانیم.
رئیس مجلس دانش و فکر کویته تأکید کرد: اسلام دینی است که با فطرت آدمی سازگار است. در اسلام نظم الهی مطرح شده است؛ یعنی اسلام نظام حیاتی را مطرح کرده که از آدم(ع) تا حضرت خاتم(ص) به دنبال پیاده کردن آن بودند و بر اساس ھمین نظام انسان سازی شده است.
وی ادامه داد: نظام حیاتی که اسلام مطرح کرد، یک دارایی برای انسان ھا است. پیشرفت انسان ها در گروی عمل به این نظام است. البته بنظر ما رشد و پیشرفت علمی غرب بدون استفاده وحی و معارف الھی به انسان ھا ضرر رسانده است.
مولانا آخوندزاده یادآور شد: منبع اصلی علم، وحی الهی است. تا زمانی که امت اسلامی از وحی الگو گرفت، پیشرفت کرد ولی وقتی وحی را رها کرد رشد و پیشرفت نکرد. متاسفانه دیگران از وحی استفاده می کنند اما ما استفاده نمی کنیم، این ضعف مسلمان ھا است، ما باید این ضعف را درک کنیم.
وی در ادامه سخنان خود اضافه کرد: تا وقتی که علم اقتصاد را درست درک نکنیم، نمی توانیم دنیای اسلام را با دنیایی شرق و غرب و اروپا مقایسه کنیم، جوانان ما می خواھند به غرب ھجرت کنند، ما معیار و مقیاس علمی را از غرب می گیریم، یک زمانی بود ھمه این ھا دست ما بود اما امروز در دست غربی ھا ھست.
رئیس مجلس دانش و فکر کویته یادآور شد: تا وقتی که ما به طرف اختراع و ایجاد نرویم وابسته به غرب می مانیم.

صاحبزاده: مسلمانان باید متحد و نفرت‌ھا را نابود کنند
یک روحانی برجسته اهل سنت گفت: امروز اوضاع انسانیت خیلی خراب است و پیامبر ما رحمت العالمین ھستند و برای ترویج پیام ایشان بهترین راه این است که ما متحد شویم و این اجلاس ھم برای ھمین کار برگزار می‌شود. مسلمانان باید متحد و نفرت‌ھا را نابود کنند تا محبت‌ھا زیاد شود.
 صاحبزاده پیر نقیب الرحمان روحانی برجسته اهل سنت در وبینار منطقه‌ای پاکستان با موضوع «فرصت‌های پیش‌رو در جهان اسلام برای وحدت اسلامی در شرایط بیماری‌های جهان گیر» با بیان اینکه ما باید آمدن پیامبر (ص) را ھمیشه در نظر داشته باشیم، اظهار داشت: پیامبر اکرم (ص) به عنوان محسن انسانیت تشریف آوردندند، پیام قشنگ محبتی که از پیامر اکرم (ص) برخواست و در چهار گوشه عالم پخش شد این بود که باید اتحاد داشته باشیم، این نیاز بیش از پیش ماست که متحد شویم، ھدف این اتحاد ھمان پیامی است که رب کریم گفته و در اصل ھمان تعالیم پیامبر اکرم (ص) است.
این روحانی برجسته اهل سنت تاکید کرد: ما باید با اتحاد خودمان در چهار گوشه عالم پخش و نفرت‌ھا را از بین ببریم، قدرت و توان ما ھیچ وقت برای ظلم بر کسی یا برای درگیری و پراکندگی استفاده نشده است، قدرت و طاقت ما ھمان پیام قرآن کریم است، پروردگار ما فتنه، فساد، اختلاف و درگیری را دوست ندارد، این نیاز ھمه ما است که فتنه و فساد را از بین ببریم.
صاحبزاده یادآور شد: وقتی ما متحد می‌شویم این قدرت برای جهانیان پیام امن و صلح خواهد بود، ما خارھا را برداشته و جلوی پای کسی پرت نمی‌کنیم، ما نفرت را ختم و محبت را ترویج می‌دهیم و یک فضا می‌سازیم که جهانیان امروز نیازش دارند، امروز اوضاع انسانیت خیلی خراب است و پیامبر ما رحمت العالمین ھستند و برای ترویج پیام ایشان بهترین راه این است که ما متحد شویم و این اجلاس ھم برای ھمین کار برگزار می‌شود.
وی در پایان گفت: باید مسلمانان را جمع و متحد کنیم، ھمه ما، مسلمان ھستیم، ھدف ما یکی و داشتن زندگی پاکیزه است و مردم را به پاکیزگی دعوت می‌کنیم، مسلمانان باید متحد و نفرت‌ھا را نابود کنند تا محبت‌ھا زیاد شود.

سی و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی از پنجشنبه مصادف با ۱۲ ربیع الاول به صورت مجازی آغاز به کار کرد و قرار است طی پنج روز تا دوشنبه بیش از ۱۶۷ شخصیت برجسته جهان اسلام از ۴۷ کشور و  همچنین ۱۲۰ سخنران داخلی به صورت وبیناری پیرامون موضوع های کنفرانس به ویژه همکاری های اسلامی در مواجهه با مصایب و بلایا با رویکرد کرونا سخنرانی کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha