۳ آبان ۱۳۹۹، ۱۴:۳۲
کد خبرنگار: 1550
کد خبر: 84087024
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مرکز انزلی‌پژوهی "طویلی" راه‌اندازی می‌شود

۳ آبان ۱۳۹۹، ۱۴:۳۲
کد خبر: 84087024
مرکز انزلی‌پژوهی "طویلی" راه‌اندازی می‌شود

رشت-ایرنا- مرکز انزلی‌پژوهی با هدف ایجاد فضا و ساز و کاری مناسب برای امر پژوهش پیرامون تاریخ، فرهنگ، هنر، جغرافیا و دیگر شاخصه های این شهرستان ساحلی به همت انجمن طرفداران توسعه بندر انزلی و از محل درآمد پویش جمع‌آوری کاغذهای باطله، در ماه جاری با یاد زنده یاد "عزیز طویلی" مورخ پر تلاش این شهر راه اندازی می‌شود.

محمد کهنسال عضو هیئت مدیره انجمن طرفداران توسعه بندر انزلی روز شنبه به ایرنا گفت: انزلی یکی از اصلی ترین نقاط اتصال با جهان و بویژه اروپا بعنوان یکی از پیشرو ترین مناطق ایران بوده است. 

وی اظهار داشت:همانگونه که زبان و هنرهای بومی یک منطقه واجد ارزش هستند ، تاریخ هر منطقه  در کنار تاریخ ملی واجد ارزش و اهمیت و بررسی و تعمق و واکاوی است. 

این کنشگر اجتماعی خاطرنشان کرد: بندرانزلی بواسطه موقعیت جغرافیایی بدون شک در تاریخ معاصر ایران جایگاهی ویژه دارد و از بعضی جهات منحصر به فرد و تاریخ ساز بوده است. 

وی افزود: انزلی به واسطه داشتن بندر و قرار گرفتن در مسیر دریایی اروپا به به مثابه  دریچه ای برای  تبادل فرهنگی و ورود اندیشه و فرهنگ مدرن به کشور بوده است. 

عضو هیئت مدیره انجمن طرفداران توسعه انزلی تصریح کرد: با توجه به همین اهمیت و پیچیدگی تاریخ و فرهنگ بندر انزلی لزوم پژوهش پیرامون آن به جهت مطالعه و کشف لایه‌های نهان و عمیق به خوبی احساس می‌شود که راه‌اندازی مرکز انزلی‌پژوهی طویلی پاسخی به همین نیاز است.

بندرانزلی در حدود ۴۲ کیلومتری رشت مرکز استان گیلان به لحاظ وجود بندرگاه و  گمرک و ارتباط بازرگانی از دیرباز نزد تاجران  ایرانی و خارجی به دروازه اروپا شهره بود و اهالی این شهر به واسطه این رفت و آمدها و آشنایی با فرهنگهای دیگر  بسیار زودتر از دیگر نقاط ایران با دستاوردهای غرب آشنا شدند. طول نوار ساحلی شهرستان بندرانزلی حدود ۴۲ کیلومتر است.

بندرانزلی با حدود ۱۴۰ هزار نفر جمعیت از مراکز مهم تجاری و گردشگری و صیادی در شمال کشور محسوب می شود. بندرانزلی همچنین با میانگین یکهزار و ۸۰۰ میلی متر باران در سال  رکورد دار بارش باران در کشور است. تالاب انزلی، بوستان ساحلی بلوار، حافظیه بندرانزلی، پل های تاریخی غازیان و انزلی، موزه نظامی یا کاخ میان پشته، ساختمان تاریخی دادگستری و بنای تاریخی بانک ملی، موج شکن و مناره مسجد قائمیه از جمله دیدنی های انزلی است.


'عزیز طویلی' اول اسفند ۱۳۱۱ در بندر انزلی دیده به جهان گشود. از سال ۱۳۳۰ به کسوت نیروی دریایی درآمد و ۲۹ سال در این نیرو خدمت کرد . از جوانی اشتیاق فراوان به مطالعه به ویژه در زمینه تاریخ داشت . از وی کتابهای متعددی در زمینه نمایشنامه نویسی ، تاریخ ، داستان و شعر منتشر شده ولی آنچه بیش از همه موجب آشنایی مردم با این نویسنده شده؛ انتشار کتاب ' تاریخ جامع انزلی ' در سال ۱۳۷۰ است .

در سال ۱۳۶۹ به عضویت هیئت رئیسه انجمن شعر و ادب ساحل درآمد که بعدها به شیدا تغییر نام داد. از سال ۱۳۷۶ مسئولیت انجمن را عهده‌دار شد و بهمن ۱۳۷۸ از انجمن کناره‌گیری کرد و یک سره به کار تحقیق و مطالعه و نگارش کتاب پرداخت .

از جمله آثار منتشر شده وی ' تاریخ جامع بندرانزلی' در دو جلد ، به دنبال روشنایی، رمان 'بازگشت ' ، طلایه ‌داران نور امید ، 'شهرهای شمالی ایران به زیر آب می‌روند؟ ' ، گشتای ایران ( آشنایی با انزلی ) ، عبرت ، کلید، رازی که هرگز فاش نشد(داستانی-پلیسی) ، جنگ‌های پیله‌داربن(واژه گیلکی : زیر درخت بزرگ) ، جنگ‌های ایران و روس، قوم مندائیان صابئین در اهواز ، قتل در تالاب، زندگی‌نامه عزیز طویلی ، عملیات افتخارآمیز(داستان قدیمی ایران)، اشعار عزیز طویلی شامل ۱۰۰ هزار بیت، خواب‌هایی که تعبیر شد، باند نقابداران(پلیسی)، آیا تخت جمشید درست است؟، دریای کاسپین و تاریخچه معارف آموزش و پرورش انزلی است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha