۲۷ مهر ۱۳۹۹، ۷:۰۷
کد خبرنگار: 1455
کد خبر: 84077828
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

ماسک تنها ابزار خاموشی آژیر قرمز کرونا

۲۷ مهر ۱۳۹۹، ۷:۰۷
کد خبر: 84077828
ماسک تنها ابزار خاموشی آژیر قرمز کرونا

خرم‌آباد - ایرنا - عادی انگاری‌های برخی مردم در ماه‌های گذشته و پررونق شدن مسافرت‌ها و دورهمی‌ها موجب به صدا درآمدن آژیر قرمز کرونا در اغلب شهرهای لرستان شده و صدای قدم‌های تند این بیماری را در گوشه و کنار معابر و تجمعات به خوبی می‌توان شنید.

به گزارش ایرنا، در پیک های و اول و دوم شیوع این بیماری تهدید حضور این بیماری را کمی دورتر حس می کردیم اما اکنون تقریبا در تمام خانواده ها و اقوام افرادی با این بیماری دست و پنجه نرم کرده و بسیاری از خانواده ها نیز عزیزانی را تا خانه آخرت بدرقه کرده اند.

اما در حالیکه صدای گام های این ویروس نامیمون را به خوبی می توان شنید همچنان برخی از افراد با بهانه خستگی از این شرایط و یا  مسایل دیگر سعی در عادی انگاری شرایط دارند و سلامت خود و دیگر افراد جامعه را به خطر می اندازند.

در حالیکه متخصصان و مسولان از میزان افزایش سرایت این بیماری سخن می گویند اما افراد بی خیال از شرایط کنونی در سطح خیابان ها و معابر عمومی در حال رفت و امد هستند و متاسفانه بسیاری از مراسم ها و مهمانی ها و دورهمی ها رونق گرفته است.

از طرفی پس از گذشت چندین ماه از شیوع این بیماری همچنان برخی افراد دانش چندانی در راستای رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده صحیح از ماسک ندارند و با استفاده های چند باره و ناصحیح از ماسک ها سلامت خود و دیگران را در معرض خطر قرار داده اند.

۵۲درصد مردم در لرستان ماسک می‌زنند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان به ایرنا گفت: ۹۸ درصد کارکنان دولت و حدود ۵۲ درصد مردم استان از ماسک به عنوان مصوبه ستاد مدیریت کرونا استفاده می‌کنند.

مریم کوشکی با تاکید بر لزوم استفاده مردم از ماسک به منظور پیشگیری از شیوع هرچه بیشتر ویروس کرونا  اظهار داشت: بر اساس چک لیست تدوین شده دانشگاه علوم پزشکی استان تمام کارکنان دستگاه های اجرایی و سازمان ها موظف بر رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک هستند که حدود ۹۷ تا ۹۸ درصد کارکنان مقید بر رعایت این پروتکل ها هستند و از طرفی تمام ارباب رجوع ها در مراکز دولتی و غیردولتی جهت دریافت خدمات مکلف به رعایت پروتکل های بهداشتی هستند.

کوشکی ادامه داد: متاسفانه در برخی صنوف مانند رانندگان وسایل نقلیه درون شهری و یا برون شهری چندان مقید به رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک نیستند و فقط حدود ۶۰ درصد این افراد بر استفاده صحیح از ماسک توجه دارند.

وی عنوان کرد: از طرفی در حال حاضر افراد جامعه در سطح معابر استان حدود ۴۸ تا ۵۲ درصد بر رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک اهتمام دارند و متاسفانه همین امر باعث پیک سوم شیوع ویروس کرونا و ابتلای تعداد زیادی از هم استانیها به این بیماری شده است.

دبیر کنترل و مقابله با کرونا دانشگاه علوم  پزشکی لرستان اضافه کرد:عدم استفاده از ماسک به میزان زیر ۹۰ درصد جامعه باعث ابتلای بالای افراد  و گستردگی دامنه شیوع بیماری می شود و در صورتیکه استفاده ۹۰ درصدی افراد جامعه مانع از ابتلای بالا و باعث قطع زنجیره خواهد شد.

وی افزود: از زمان شیوع کووید ۱۹ تاکنون سه موضوع بسیار مهم ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، شست و شوی صحیح دست ها به مدت ۲۰ ثانیه نقش اساسی در پیشگیری از ابتلای این بیماری موثر بودند.

کوشکی با بیان اینکه تاکنون اشکال و حالات ابتلای به این بیماری چهره های مختلفی داشته است و فراز و فرودهای مختلفی را رقم زده است. اظهار داشت: در روزهایی اخیر ابتلا به ان بیماری در استان حالت خانوادگی به خود گرفته است و با ابتلای یک فرد در خانواده سایر اعضا نیز به سرعت مبتلا می شوند.

ماسک محکم ترین سد دفاعی در مقابل ویروس کرونا

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون سازمان بهداشت جهانی سه ضلع استفاده از ماسک، شستن دست ها، رعایت فاصله گذاری اجتماعی را اصول مهم پشگیری از ابتلا به کرونا به مردم معرفی کرد.

وی اظهار داشت: استفاده از ماسک، شست شوی دست ها با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه و یا در صورت در دسترس نبودن آب و صابون ضدعفونی دست ها با پایه الکل مورد تاکید تمامی متخصصان امر است و افراد به منظور قطع زنجیره ابتلا به این بیماری باید پس از ورود به منازل  قبل از انجام هر کاری بر شست و شوی دست ها توجه کنند.

کوشکی با بیان اینکه استفاده از ماسک در اماکن عمومی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است ادامه داد: اکنون که ابتدای فصل پاییز است و امکان شیوع سایر بیماری های فصلی مانند سرماخوردگی و آنفلوانزا وجود دارد استفاده از ماسک مانع ازشیوع و  پیک این بیماری ها نیز خواهد شد.

وی عنوان کرد: در سال های گذشته اوایل پاییز معمولا شاهد پیک آنفلوآنزا در استان بودیم اما اکنون به دلیل استفاده اغلب مردم از ماسک خوشبختانه ابتلای چندانی به این بیماری گزارش نشده است و فقط شاهد ابتلای افراد به کرونا  به دلیل سرایت پذیری بیشتر این ویروس هستیم.

کوشکی افزود: در سال گذشته تعداد فوتی های بیماری H۱N۱ هفت مورد بود که اغلب افراد دارای بیماری زمینه ای و مسن بودند در حالیکه اکنون میزان مرگ و میرها بر اثر بیماری کرونا در استان افزایش یافته و متاسفانه این ویروس پا را فراتر از مرزها نهاده و در این بین افرادسالمند،میانسال ،جوان و بدون بیماری زمینه ای نیز جان خود را از دست دادند.

استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی باید توام باشد

دبیر کنترل و مقابله با کرونا دانشگاه علوم  پزشکی لرستان همچنین گفت: افراد باید توجه داشته باشند در اماکن عمومی استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی همزمان ضرورت دارد و در صورتیکه در زمان استفاده از ماسک فاصله ۲ متری با افراد بیمار و ناقل رعایت نشود امکان ابتلا به بیماری وجود دارد و همچنین در صورتیکه افراد در فاصله ۲ متری از همدیگر بدون ماسک قرار گیرند بازهم امکان ابتلا بسیار بالا است.

وی اظهار داشت: متاسفانه در بیشتر مراسم ها و تجمعات در سطح استان به دلیل اینکه امکان رعایت فاصله گذاری اجتماعی کمتر می شود و برخی افراد توجه چندانی به استفاده از ماسک ندارند زنجیره ابتلا همچنان افزایش می یابد.

کوشکی ادامه داد: هر چقدر ابتلا افزایش یابد تعداد بستری ها و مرگ و میرها نیز افزایش خواهد داشت و افرادی را با میانگین سنی مختلف قربانی خود می کند.

وی با تاکید بر اینکه حتی یک نفر فوتی نیز بر اثر بیماری بسیار ناگوار است و متاسفانه اکنون خانواده های بسیاری بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ داغدار شده اند اظهار داشت: رعایت پروتکل های بهداشتی تنها سد دفاعی در مقابل این بیماری ناشناس است.

برگزاری مراسم ها مهمترین دلیل افزایش ابتلا در لرستان است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به اینکه وضعیت ابتلا در لرستان بیش از حد قرمز است و تعداد ابتلاها به شدت در حال افزایش است گفت: ابتلای بالا در استان باعث افزایش تعداد بستری ها شده و هرچقدر بستری ها بیشتر باشد تعداد مرگ و میر نیز افزایش خواهد داشت.

وی اظهار داشت: متاسفانه افراد دارای انواع بیماری زمینه ای به سختی می توانند از چنگال این ویروس رها شوند و اغلب این افراد جان خود را از دست می دهند .

کوشکی ادامه داد: اکنون تعداد تخت های بیمارستانی در استان با کاهش مواجه شده است و در صورت تداوم تعداد بستری ها استان دچار مشکل خواهد شد و در این راستا تعامل و لزوم پایبندی به پرو.تکل های بهداشتی بسیار ضروری به نظر می رسد.

وی با تاکید بر خودداری از حضور در مراسم های ترحیم بیان کرد: اکنون یکی از اصلی ترین کانون های ابتلا در استان اجتماع ها و رفت و آمدهای افراد در مراسم ها است.

کوشکی گفت: در هر مراسم تعداد زیادی مبتلا و درگیربا این بیماری می شوند به طوریکه در روزهای گذشته در یک مراسم ترحیم در استان ۳۰ نفر به کووید ۱۹ مبتلا شدند و از این مجموع متاسفانه چهار نفر جان باختند.

وی با تاکید بر در خانه ماندن افراد اظهار داشت: در صورت لزوم رعایت فاصله گذاری و استفاده از ماسک حتما مورد توجه جدی قرار گیرد.

۵۰ درصد بیماران بستری در بخش آی سی یو به دلیل ابتلا به کرونا فوت می کنند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: از ابتدای شیوع این بیماری حدود ۸۰ درصد افراد بدون بستری شدن در بیمارستان بهبود می یابند و ۲۰ درصد این افراد در بیمارستان بستری می شوند.

وی افزود: از مجموع افراد بستری شده در بیمارستان ها ۲۰ درصد در بخش آی سی یو تحت مراقبت قرار می گیرند که متاسفانه از این مجموع حدود ۵۰ درصد جان خود را از دست می دهند.

کوشکی ادامه داد: متاسفانه اکنون حساسیت ها نسبت به روزهای نخست شیوع این بیماری بسیار کاهش یافته است و نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی توجه چندانی نمی شود.

وی  با بیان اینکه ویروس کرونا  تاحدود زیادی ناشناخته است اظهار داشت: تا به حال شناخت چندانی از این ویروس به دست نیامده است اما ویروس نسبت به سیستم ایمنی ضعیف بهتر می توانند عمل کنند و به همین دلیل افراد باید تلاش کنند سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنند و از قرار گرفتن در معرض این ویروس خود داری نمیاند.

کوشکی توصیه کرد: افراد با استفاده از تغذیه مناسب و دوری از هرگونه استرس در راستای تقویت سیستم ایمنی خود تلاش کنند و پایبندی به پروتکل های بهداشتی را در اولویت سبک زندگی خود قرار دهند.

صرف ماهانه چهار میلیارد تومان برای کیت‌های تشخیص کرونا در لرستان

 ریییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز گفت: یک میلیارد تومان هر هفته برای خریداری کیت های تشخیص کرونا در استان هزینه می شود که تامین ماهانه چهار میلیارد تومان در این بخش یک ضرورت است.

محمدرضا نیکبخت افزود: دانشگاه علوم پزشکی لرستان ماهانه چهار میلیارد تومان برای کیت‌های کرونا و ۶ میلیارد تومان بابت پزشکان مقیم هزینه دارد.

وی با اشاره به ذخیره‌سازی داروهای مؤثر بیماری کووید ۱۹ در لرستان افزود: باوجودی که درمان هر بیمار کرونایی به‌طور میانگین ۳۰ میلیون تومان هزینه دارد اما این مساله هم اکنون در اولویت دانشگاه است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با تاکید بر اهمیت رعایت نکات بهداشتی کرونا توسط مردم ادامه داد: مسوولان دانشگاه بایستی با حضور در رسانه ملی و محلی نسبت به ترویج این مهم اقدام کنند.

نیکبخت اضافه کرد: مشکلی در خصوص تامین داروهای کرونا وجود ندارد، ۶ هزار و  ۶۰۰ کپسول اکسیژن خریداری شده و لرستان از نظر تجهیزات یکی از استان های برتر کشور است.

تا ۲۳ مهرماه ۳۳ هزار و ۴۱۶ لرستانی به کرونا مبتلا شده و از این تعداد ۶۸۳ نفر جان باخته اند.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha