۲۵ میلیارد ریال وام خسارت کرونا به اهالی فرهنگ استان سمنان پرداخت شد

سمنان- ایرنا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: مبلغ ۴۷ میلیارد ریال درخواست تسهیلات در سامانه کارا استان ثبت شد که تا کنون ۲۵ میلیارد ریال از این مبلغ به عنوان جبران خسارت ناشی از شیوع کرونا به فعالان فرهنگی و هنری پرداخت شد.

فرشید فلاح روز جمعه در گفت‌وگو با ایرنا ابراز داشت: آسیب‌هایی را که شیوع کرونا به فعالان فرهنگی هنری وارد کرد نمی‌توان به راحتی جبران کرد زیرا این قشر از جامعه، خساراتی جدی‌تر و عمیق‌تر از سایر بخش‌های اقتصادی متحمل شدند؛ فعالیت‌های فرهنگی و هنری دیربازده هستند و اگر مخاطب خود را از دست بدهند، به راحتی قادر به بازگرداندن آن نیستند.

وی افزود: بسیاری از بخش‌های اقتصادی با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به فعالیت بازگشته‌اند اما بخش‌های فرهنگی و هنری و اجراهای صحنه‌ای همچنان تعطیل است و با توجه به اینکه در شرایط عادی هم از نظر اقتصادی تحت فشار بودند، این تعطیلی صدمات جبران ناپذیری به این قشر وارد کرده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: ستاد مقابله با کرونا استان سختگیرانه‌تر از سایر استان‌ها با فعالیت‌های فرهنگی هنری برخورد کرده است؛ در سایر استان‌ها فعالیت‌های صحنه‌ای با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به فعالیت برگشته‌اند اما در استان سمنان این اتفاق نیفتاده است. این سوال برای فعالان فرهنگی مطرح است که چگونه رستوران‌ها و فروشگاه‌ها باز هستند، اما تئاتر و موسیقی تعطیل است.

فلاح ادامه داد: به منظور حمایت از فعالان فرهنگی، هنری و رسانه‌ای آسیب دیده از کرونا، تسهیلاتی با کارمزد ۱۲ درصد از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نظر گرفته شد که متقاضیان، درخواست خود را در سامانه کارا ثبت کردند. مهلت قانونی ثبت نام در سامانه کارا تا ۱۵ مهر بود اما هنوز این سامانه باز است و متقاضیان همچنان می‌توانند درخواست خود را ثبت کنند.

وی تصریح کرد: این تسهیلات در سه سطح شامل تسهیلات ۱۶۰ میلیون ریالی ویژه کارفرمایان دارای کد کارگاهی و به ازای هر نفر تحت اشتغال در بنگاه تحت پوشش ۸۰ میلیون ریال، تسهیلات ۸۰ میلیون ریالی کارفرمایان خویش‌فرما و تسهیلات ۶۰ میلیون ریالی فعالان فرهنگی و هنری آزاد فاقد بیمه پرداخت می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان بیان کرد: بازپرداخت این تسهیلات بعد از یک ماه تنفس آغاز و طی ۲۴ قسط انجام می‌شود.

فلاح گفت: طبق آخرین آمار در استان سمنان ۲۵۸ پرونده دریافت تسهیلات در سامانه کارا تشکیل شده که ۳۷۰ نفر در این واحدها اشتغال دارند؛ جمع مبلغ تسهیلات درخواستی ۴۷ میلیارد ریال بود که تا کنون ۲۵ میلیارد ریال پرداخت شده و فرآیند پرداخت باقی پرونده‌ها نیز در حال انجام است.

وی افزود: تا دو هفته آینده کمک هزینه معیشتی هنرمندان عضو صندوق حمایت از هنرمندان کشور نیز پرداخت می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان ابراز داشت: فعالان فرهنگی و هنری در زمان شیوع کرونا بهتر است نگاهی نو به فعالیت‌های خود داشته باشند و با استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی شکل فعایت های خود را متناسب با شرایط تغییر دهند.

طبق برآورد کشوری، یکهزار و ۲۰۰ میلیارد ریال هزینه کمک معیشتی به ۷۵ هزار عضور صندوق هنر آسیب دیده در دوان کرونا پرداخت می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha