تولید نانو محلول آنتی‌باکتریال برپایه اسانس گیاهان دارویی در سنقر آغاز شد

کرمانشاه - ایرنا- رئیس مرکز رشد و واحدهای فناور شهرستان سنقر و کلیایی از آغاز نانومحلول آنتی باکتریال بر پایه اسانس گیاهان دارویی در این شهرستان توسط واحد فناور این حوزه خبر داد و گفت: نوآوری این محصول در ترکیبات سازنده آن است که همگی گیاهی بوده و هیچ ضرری برای سلامتی انسان نخواهد داشت.

«آزیتا فرحناکی» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این محصول با خاصیت ضد میکروبی ساخته شده توسط تکنولوژی نانو و افزایش قابلیت‌های آن از طریق این تکنولوژی، برای جلوگیری از آلودگی‌های ثانویه میکروبی در انواع مواد غذایی گوشت‌ها، نوشیدنی‌ها، محصولات قنادی، لبنی و سایر بخش‌ها کاربرد دارد. 

وی اضافه کرد: این محصول با ایجاد لایه محافظ در سطح محصولات مانند گوشت‌های قطعه و بسته‌بندی شده که به صورت گرم عرضه می شوند، موجب افزایش تاریخ انقضاء و حفاظت از آنها در مقابل باکتری ها و کپک ها خواهد شد و در نوشیدنی‌های خارجی، اسانس می‌تواند با تأثیر نانو بودن خود، میزان مصرف اسانس و در بعضی موارد میزان مصرف نگهدارنده ها را کاهش دهد.

فرحناکی در ارتباط با دلایل برتری این ایده نسبت به موارد مشابه اظهار داشت: نگهدارنده های موجود به دلیل ممنوعیت و سرطان زایی و عدم رعایت دوز مصرفی توسط کارخانه داران و تولیدکنندگان، از طرف سازمان غذا و دارو ممنوع اعلام شده‌اند ولی همچنان تولیدکنندگان به صورت غیر قانونی از آنها استفاده می کنند در حالیکه نگهدارنده تهیه شده توسط شرکت جستجوگران نانوصنعت، هیچ گونه منع مصرفی نداشته و هم اینکه این محصول قابلیت استفاده در سطح به صورت اسپری کردن و در داخل فرمول به صورت مایع را دارا است.

وی افزود: مزیت دیگر آن اینکه موجب کاهش مصرف اسانس و نگهدارنده در مواد غذایی بالاخص نوشیدنی ها، (با افزایش بازدهی اسانس به واسطه نانو شدن آن) در نتیجه کاهش هزینه‌های تولید در کوتاه مدت و دراز مدت خواهد شد.

وی ادامه داد: این محلول جایگزین و جدید می تواند در حین اعمال خاصیت ضد میکروبی در محصولات مختلف، خاصیت مفید و دارویی بسیاری از گیاهان دارویی منطقه را به مصرف کنندگان برساند.

فرحناکی گفت: با توجه به اقلیم ایران و غنی بودن گیاهان دارویی در کشورمان، همچنین جدید بودن این محصول برای صادرات به خارج از کشور، از شانس بالایی برخوردار است.

وی در ادامه به دلایل ضرورت و اهمیت این طرح پرداخت و گفت: امروز بسیاری از تولیدکنندگان با استفاده غیرمجاز و بی‌رویه نگهدارنده‌های شیمیایی و سرطان‌زا در انواع محصولات غذایی فساد پذیر با دور زدن قوانین و استانداردهای سازمان های غذا دارو و اداره استاندارد، به دنبال افزایش ماندگاری محصولات خود هستند.

رئیس مرکز رشد و واحدهای فناور سنقر و کلیایی ادامه داد: از طرفی این محصول می تواند با ایجاد یک پوشش محافظ آنتی باکتریال و ضد کپک بر روی محصولاتی چون انواع گوشت به صورت گرم عرضه می شوند، موجب افزایش ماندگاری آن ها شده و از وارد شدن ضررهای مالی به تولیدکنندگان و فروشندگان کالای مذکور (در صورت به فروش نرسیدن زودهنگام گوشت گرم) جلوگیری می کند.

شهرستان سنقر و کلیایی با ۹۱ هزار نفر جمعیت در ۸۵ کیلومتری شمال شرق کرمانشاه واقع شده است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha