۱۷ مهر ۱۳۹۹، ۱۴:۲۰
کد خبر: 84069227
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مودی:هند از روند صلح افغانستان حمایت می‌کند

۱۷ مهر ۱۳۹۹، ۱۴:۲۰
کد خبر: 84069227
مودی:هند از روند صلح افغانستان حمایت می‌کند

دهلی نو-ایرنا- نخست وزیر هند در دیدار رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان گفت دهلی نو از روند صلح و گفت وگوهای دولت این کشور با طالبان برای دستیابی به صلح حمایت می کند.

به گزارش خبرگزاری "ای ان آی" هند،ناراندرا مودی نخست وزیر هند در این دیدار که  دهلی نو برگزار شد بر تامین امنیت منافع اقلیت ها،زنان و اقشار آسیب پذیر در روند صلح  افغانستان تاکید کرد.

 عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان پس از این دیدار در توئیتی نوشت در دیدار با مودی در خصوص آخرین تحولات روند صلح افغانستان گفت وگو کردم .

عبدالله عبدالله روز سه شنبه ۶ اکتبر (۱۵ مهر) در سفری چهار روزو وارد هند شد تا در مورد روند صلح کشورش، ایجاد روابط همکاری‌های منطقه‌ای و بین المللی با مقامات هند دیدار و گفت و گو داشته باشد. وی به دنبال کسب حمایت بیشتر کشورهای منطقه از مذاکرات صلح افغانستان است. 
وی هفته گذشته نیز سه روز به پاکستان سفر کرد و با صدراعظم، رئیس جمهوری، وزیر امور خارجه و سایر مقام‌های پاکستانی در مورد تلاش‌های صلح افغانستان گفت و گو کرد
عبدالله عبدالله پیش از سفرش به هند، در توییتی ،هند را همکار راهبردی افغانستان توصیف کرده و نقش دهلی نو در تداوم صلح در افغانستان را حیاتی دانسته بود. 
رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان روز گذشته با اجیت دووال مشاور امنیت ملی هند دیدار و گفت و گو کرد. مشاور امنیت ملی هند در این دیدار به عبدالله عبدالله اعلام کرد که هند خواهان یک افغانستان عاری از گروه‌های تروریستی است. 
هند نگران  امنیت اقلیت‌های مذهبی افغانستان از جمله پیروان  "سیک" در این کشور است. در همین راستا وزیر امور خارجه هند در مراسمی اعلام کرد: در روند صلح افغانستان منافع اقلیت‌ها، زنان و اقشار آسیب پذیر جامعه باید حفظ شود و مسئله خشونت در سراسر کشور و همسایگی آن باید به طور موثر حل شود. 
سیاست هند در قبال روند صلح افغانستان این گونه است که رهبری افغانستان باید تحت مالکیت و کنترل افغان‌ها باشد و به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی افغانستان احترام گذاشته شود. 

دهلی نو شریک مهم در توسعه و پیشرفت افغانستان است و تعداد زیادی پروژه زیربنایی مانند سد دوستی هند و افغانستان در استان غربی هرات و همچنین پارلمان افغانستان در پایتخت کابل را احداث کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha