کرونا در آمریکای لاتین؛ شدیدترین سقوط اقتصادی در ۱۲۰ سال اخیر

تهران - ایرنا - کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد برای منطقه آمریکای لاتین و کارائیب (Cepal) اعلام کرد افول اقتصادی ناشی از بحران کووید-۱۹ در آمریکای لاتین در سال جاری میلادی (۲۰۲۰)، شدیدترین سقوط در ۱۲۰ سال اخیر خواهد بود.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد برای منطقه آمریکای لاتین و کارائیب (سپال) در راستای مطالعه تاثیرات و پیامدهای اقتصادی و اجتماعی ویروس کرونا بر آمریکای لاتین در گزارشی اعلام کرد اقتصاد این منطقه در سال جاری میلادی (۲۰۲۰) شاهد شدیدترین میزان افت در ۱۲۰ سال اخیر خواهد بود.

از آنجا که شیوع گسترده ویروس کرونا در آمریکای لاتین، پیامدهای مخرب عمیقی برای این منطقه به دنبال خواهد داشت، براساس این گزارش انتظار می‌رود شاخص تولید ناخالص داخلی با ۹.۱ درصد رشد منفی و نرخ بیکاری ۱۳.۵ درصد افزایش یابد. همچنین نرخ فقر در روندی صعودی ۳۷.۷ درصد جمعیت منطقه را شامل خواهد شد. بر اساس داده‌های این نهاد بین المللی افزایش شدید نابرابری در آمریکای لاتین در سال جاری، این منطقه را در صدر فهرست جهانی درگیر با این معضل قرار خواهد داد.

براساس این گزارش افول اقتصادی در آمریکای لاتین به قدری شدید خواهد بود که در پایان سال ۲۰۲۰، سرانه تولید ناخالصی به سطح یک دهه قبل و نرخ فقر به سطح سال ۲۰۰۶ میلادی خواهد رسید؛ این رشد منفی تولید ناخالص داخلی به عنوان بهترین معیار سنجش رفاه اقتصادی، کشورهای آمریکای جنوبی و پس از آن آمریکای مرکزی و مکزیک را تحت تاثیر قرار خواهد داد.     

در حالی که شیوع بی وقفه ویروس کرونا اقتصاد همه کشورهای جهان را به طرز بی سابقه ای فلج کرده است اما به گفته کارشناسان سپال، با  همه‌گیری جهانی کرونا در منطقه آمریکای لاتین که در دهه های اخیر با بحران اقتصادی و اجتماعی دست و پنجه نرم می‌کند نه تنها این رکود اقتصادی محسوس تر است بلکه ضعف های ساختاری اقتصاد این منطقه را بیش از پیش آشکار ساخته است. نقاط ضعفی که سبب شده تا شرایط مقابله حتی با کووید-۱۹ به عنوان بحرانی بهداشتی با سیستم های بهداشتی و حمایت اجتماعی ضعیف و آسیب پذیر با محدودیت روبرو شود.  

در گزارش آمده است بحران های پی در پی می‌تواند ارزش کل صادرات درون منطقه‌ای آمریکای لاتین و کارائیب را در سال ۲۰۲۰ تا ۱۰.۷ درصد کاهش دهد؛ که از این میزان ۸.۲ درصد کاهش به دلیل کاهش قیمت‌ها رخ خواهد داد و ۲.۵ درصد به دلیل کاهش حجم صادرات انجام‌شده به سایر کشورها است.

این کمیسیون می ‌افزاید در درازمدت، منطقه باید در مورد استراتژی ‌های توسعه خود تجدیدنظر کند تا از شدت شوک ‌های آینده جلوگیری نماید. این کمیسیون ایجاد یک صندوق منطقه‌ای را برای نیازهای خاص کشورهای با درآمد متوسط در جهت حمایت از بهبود اجتماعی و اقتصادی پیشنهاد می‌کند و تنها گزینه استراتژیک در میان‌مدت برای کاهش اثرات کووید -۱۹ در منطقه را حرکت به سمت یک مدل توسعه جدید از طریق ادغام بیشتر اقتصادی منطقه‌ای می‌داند.

براساس آمار تارنمای «وُرلدو میترز» برزیل، کلمبیا، پرو، آرژانتین و مکزیک به ترتیب با ثبت بیش از چهار میلیون و ۹۷۰ هزار، ۸۶۹ هزار، ۸۳۲ هزار، ۸۲۴ هزار و ۷۹۴ هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا در جایگاه پنج کشور نخست منطقه آمریکای لاتین در فهرست جهانی قرار دارند.  

همچنین در حالی که شمار جانباختگان کرونا در جهان از مرز یک میلیون نفر فراتر رفت، بیش از یک سوم موارد فوتی متعلق به آمریکای لاتین است؛  دو کشور برزیل و مکزیک با ثبت افزون بر ۱۴۷ هزار و ۸۲ هزار مورد فوتی، با اختلاف در صدر کشورهای آمریکای لاتین از لحاظ شمار جانباختگان بیماری همه‌گیر قرار دارند.  

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha