طرح انتقال آب از سد "کانی سیب" به دریاچه ارومیه ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

ارومیه- ایرنا- رییس استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی گفت: طرح کانال انتقال آب سد "کانی سیب" به دریاچه ارومیه از ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

فرهاد سرخوش روز سه‌شنبه در حاشیه بازدید نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان‌های آذربایجان‌غربی و شرقی از تونل انتقال آب به دریاچه و سد کانی سیب اظهار داشت: پیشرفت فیزیکی خود سد کانی سیب به تنهایی ۹۸ درصد است و تاکنون پنج هزار میلیارد ریال برای سد و تملک اراضی اطراف آن هزینه شده‌ است.

وی گفت: پنج هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار کل این طرح در سالجاری است که تاکنون چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال آن تخصیص یافته است.

رییس استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی افزود: هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای اتمام کانال آب بین بند "بادین اباد" تا سد "کانی سیب" که طول آن ۴.۶ کیلومتر است مورد نیاز است.
سرخوش گفت: کانال دیگری نیز وجود دارد که شروع آن از خروجی تونل به سمت "گدارچای" به طول ۱۱.۵ کیلومتر است که وطیفه انتقال آب به سمت رودخانه "گدار" و دریاچه ارومیه را به صورت روباز برعهده دارد.
وی بیان کرد: برای کل این پروژه که شامل سد، تونل و کانال است تاکنون ۲۴ هزار میلیارد ریال هزینه شده است.

به گزارش ایرنا، یکی از برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه است و این سد آخرین نقطه‌ای است که می‌شود به صورت ثقلی و در کانال‌های روباز، آب را به دریاچه ارومیه انتقال داد چرا که بقیه پروژه‌ها به علت ارتفاع سطح نیاز به پمپاژ آب چند صد متری نیاز دارد و یک هزینه دائمی بهره‌برداری را نیز در برمی‌گیرند؛ این طرح بزرگ که نقش مهمی در احیای دریاچه ارومیه خواهد داشت پیش‌بینی شده است دی ماه امسال مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

سدخاکی کانی‌سیب در حدود ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان پیرانشهر قرار دارد که ۵۰ متر ارتفاع و ۳۳۰ میلیون مترمکعب حجم مخزن دارد.

قبل از تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه تراز این حوزه آبی بسته سالانه به طور متوسط ۴۰ سانتی‌متر کاهش می‌یافت اما در سایه اقدامات دولت تدبیر و امید، روند خشک شدن آن متوقف شد.

هرچند تراز ‌هزار و ۲۷۴ متر به عنوان ارتفاع اکولوژیک دریاچه ارومیه اعلام شده ولی این دریاچه در تراز ‌هزار و ۲۷۲ متر هم شرایط مطلوبی خواهد داشت و بیش از ۹۵ درصد کانون‌های ریزگرد آن رفع خواهد شد.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال  از ۱۳۹۴ به تراز اکولوژیک خود برسد که حدود یک‌ونیم تا ۲ سال از برنامه عقب است؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha