رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برخی اصناف قم کمتر از ۲۰ درصد است

قم-ایرنا- فرماندار قم با انتقاد از وضعیت فعالیت اصناف و اتحادیه های صنفی استان گفت: میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در سطح برخی اصناف کمتر از ۲۰ درصد است.

مرتضی حیدری عصر شنبه در نشست با برخی از اصناف پرخطر کرونایی در سالن جلسات فرمانداری، افزود: وضعیت کنونی کرونا در قم بالاتر از خط قرمز است و هرروز تعداد زیادی از مردم قم مبتلا می‌شوند و تعداد مرگ‌ومیرها بشدت افزایش‌یافته است.

به گفته حیدری، درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در قم در حد ۵۰ درصد است که نسبت به استان‌های دیگر شرایط بغرنج‌ است.

وی یادآور شد: شرایط کنونی اصناف و اتحادیه‌های قم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی این استان را هرروز یک گام بیشتر به‌سوی فاجعه پیش می‌برد.

حیدری خاطرنشان کرد: طی هفت ماه گذشته در یک مقطع خاص با همکاری مردم در عید نوروز، نیمه شعبان و ماه رمضان، قم تا سطح مهار کامل کرونا پیش رفته بود اما به‌یک‌باره این ویروس مجددا در قم اوج گرفت.

فرماندار قم اظهار داشت: عادی انگاری و ساده پنداری کرونا مشکل و معضل اصلی این استان در مهار و کنترل کووید ۱۹ است.

وی ابراز کرد: ستاد ملی مبارزه با کرونا به مدت یک هفته به قم مهلت داده تا نوک فلش بستری و مرگ کرونا را با اعمال برخی محدودیت‌ها کاهش دهد و درصورتی‌که تا پایان این هفته اتفاق خاصی نیفتد، اعمال محدودیت‌ها برای هفته آینده هم تمدید می‌شود.

به گفته حیدری، در برخی استان‌ها باوجود بالا بودن تعداد بستری تعداد فوتی‌ها اندک است اما در استان قم این مساله صادق نیست و تعداد بستری و فوتی‌ها هر دو بسیار بالا است.

فرماندار قم یادآور شد: در پیش بودن فصل سرد و سازگاری و علاقه این ویروس با سرما در کنار شیوع آنفولانزا شرایط و وضعیت قم بیش از همیشه نگران‌کننده کرده است.

حیدری ابراز داشت: ما با تعطیلی اصناف مخالف هستیم و آنها را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی دعوت می‌کنیم ولی اگر شرایط رعایت شیوه‌نامه‌ها در سطح اصناف و اتحادیه‌ها مطلوب نشود از قوه قهریه استفاده خواهیم کرد.

به باور فرماندار قم، فروشگاه جانبازان یکی از نقاط بحرانی قم در به خطر انداختن جان شهروندان به دلیل تراکم بسیار زیاد است و این مراکز را باید باقدرت کامل تعطیل کنیم.

حیدری اضافه کرد: اصنافی که طبق مصوبه ستاد مبارزه با کرونا در قم باید غیرفعال باشند حق هیچ‌گونه فعالیتی را تا پایان هفته جاری ندارند.

وی تصریح کرد: از هفته آینده تمام دستگاه‌ها و افرادی که کمتر از ۶۰ درصد پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند طبق مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا به‌صورت دستگاهی و فردی جریمه خواهند شد.

فرماندار قم یادآور شد: باید کمیته های نظارت اصناف قم برای رصدد دقیق فعالیت های واحدهای صنفی فعال شود.

حیدری افزود: با توجه به فعالیت زیاد و  غیرمجاز گیم نت ها در قم باید اتحادیه مربوطه حساسیت ها و نظارتهای خود را افزایش دهد.

وضعیت قم قبل از ماه محرم هم "قرمز" بود

مدیرکل مدیریت بحران قم نیز در این جلسه ابراز داشت: جامعه مانند یک کشتی است و جمعیت ساکن در آن مدام جابه‌جا می‌شود و نمی‌توان ادعا کرد که مردم در یک نقطه خاص بیشتر در معرض ابتلا به کرونا قرار می‌گیرند.

محسن اوروجی اظهار کرد: از دستگاه‌های اداری و اصناف قم درخواست می‌کنیم تا برای کنترل کرونا به‌هیچ‌وجه به افرادی که از ماسک استفاده نمی‌کنند خدماتی ارائه ندهند.

وی یادآور شد: قم با وضعیت قرمز وارد ماه محرم شد و نباید برخی افراد به نحوی موضع بگیرند که مقصر شرایط فوق بحرانی کرونایی امروز را هیات‌های عزاداری جلوه دهند.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز بیان کرد: اگر همکاری اصناف ادامه نداشته باشد حجم محدودیت‌ها در ادامه شدیدتر خواهد شد.

امیرحسین پروان گفت: درصورتی‌که اصناف قم در این هفته نتواند نظرات مثبت ستاد مبارزه با کرونا را جلب کند قطعا میزان خسارت‌های مادی آنها در اعمال محدودیت‌های جدید طی ماه‌های آینده بیشتر خواهد شد.

اصناف قم و پروتکل‌های بهداشتی

رییس اتحادیه تالارهای پذیرایی و رستوران‌های قم نیز بیان کرد: تمام تالارهای پذیرایی و رستوران‌های قم از ابتدای ماه محرم بسته است.

بهرام موسائی اظهار داشت: خطر باز بودن بوستان‌های شهری و تجمعات آرامستانها و غیره بسیار بیشتر از تالارهای پذیرایی است.

به گفته وی، بسته شدن تالارهای پذیرایی در کنار فعالیت بسیاری از صنوف دیگر نمی‌تواند قم را در مبارزه با این ویروس موفق کند.

رییس اتحادیه بستنی و آبمیوه قم نیز تصریح کرد: از پنجشنبه هفته گذشته اصناف این اتحادیه فقط به‌صورت بیرون بر فعالیت می‌کنند.

روح‌الله قربانی ابراز کرد: یکی از مشکلات این صنف ایجاد صف در پشت این اصناف به‌ویژه در برخی خیابان‌های معروف قم است.

نایب رییس اتحادیه خدمات کامپیوتر قم نیز اظهار داشت: موج جدید کرونا از بعد از ماه محرم در قم آغازشده و ریشه اصلی بحران امروز عزاداری‌های اخیر است.

محمود حاتمی گفت: در قم هیچ فرقی بین واحدهایی که به پروتکل‌های بهداشتی پایبند هستند با آن‌هایی که اعتقادی به این شیوه‌نامه‌ها ندارند، وجود ندارد.

وی ابراز کرد: برخوردهای استان با اصناف سلبی است و در تعطیل کردن اصناف این صنف فرقی بین واحدهای بی‌توجه با سایر واحدها قائل نمی‌شوند.

از روز دهم مهرماه محدودیت‌هایی به مدت یک هفته در قم مصوب شد.

وضعیت کرونا در قم از روز بیستم شهریورماه و به دنبال افزایش قابل توجه بیماران و مبتلایان این بیماری فوق قرمز شده است.

ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد،  ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.  

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha