بیماری‌های قلبی نخستین عامل مرگ و میر در استان اردبیل است

اردبیل - ایرنا- سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با بیان اینکه ۳۱ درصد کل مرگ‌های جهانی مربوط به بیماری های قلب و عروق است، گفت: در اردبیل نیز این بیماری‌ نخستین عامل مرگ و میر در بین شهروندان استان می‌باشد.

دکتر شهرام حبیبزاده روز سه‌شنبه بمناسبت روز جهانی قلب با اشاره به عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق افزود: مطابق آخرین پیمایش عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر  در استان اردبیل،  شیوع فشارخون بالا در جمعیت بزرگسال ‌در استان ۳۴.۵ درصد، شیوع دیابت ۹.۴ درصد، شیوع کلسترول بالا ۳.۵ درصد ، اضافه وزن و چاقی ۶۹.۳ درصد ، مصرف دخانیات ۱۲.۹ درصد  و فعالیت فیزیکی نامناسب ۶۴ درصد بوده که جزو عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی هستند.

وی اضافه کرد: مصرف دخانیات، رژیم غذایی ناسالم، کم‌تحرکی و مصرف الکل در افراد مختلف به شکل فشارخون بالا، قند خون بالا، اضافه وزن و چاقی و خطرات تخریب کننده سلامت قلب تظاهر  می‌کنند و در صورتی که این عوامل خطر، پیشگیری و کنترل شود، از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری خواهد شد.

او همچنین به شیوع بیماری کرونا اشاره کرد و اظهارداشت: در زمان بحران بیماری کووید ۱۹، بیماران قلبی و  عروق با تهدید دو جانبه‌ای مواجه خواهند شد و نه تنها در معرض ابتلای نوع شدیدتر ویروس و عوارض وخیم‌تر هستند، بلکه ممکن است به علت ترس، از دریافت مراقبت‌های لازم خودداری کرده و این موضوع اهمیت اقدامات امسال در خصوص بیماری قلبی عروقی را دو چندان می‌کند.

حبیب‌زاده اضافه کرد: پاندمی کووید ۱۹ سبب توجه بیشتر به حرفه کارکنان بهداشتی، نظام‌های مراقبت سلامت ملی و مسوولیت فردی ما برای سلامت خود و برای افراد آسیب‌پذیر در جامعه شده و با توجه به نامعلوم بودن زمان پایان همه‌گیری جهانی کرونا در حال حاضر مراقبت از قلب جزو اولویت‌های زندگی مردم است.


 

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha