۲۵ شهریور ۱۳۹۹، ۲۱:۳۰
کد خبرنگار: 1010
کد خبر: 84040381
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

 کرونا موجب افزایش ۲ برابری ماموریت‌ اورژانس کاشان شد

کاشان- ایرنا- رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: سالانه افزون بر ۳۰ هزار ماموریت از سوی تکنسین‌های این مرکز انجام می‌شود که در بازه زمانی شیوع کرونا ماموریت‌های روزانه ۲ برابر و تماس‌های مرکز فوریت‌های پزشکی به چهار برابر افزایش یافت.

حسین ریاحی شامگاه سه‌شنبه در دیدار با امام‌جمعه کاشان افزود: سالانه نزدیک به ۹۳ هزار تماس با ۱۱۵ گرفته می‌شود و روزانه ۸۰ ماموریت از سوی امدادگران اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کاشان صورت می‌گیرد که در سال گذشته ۹ هزار و ۴۰۰ مورد و در سال‌جاری به دلیل شیوع کرونا، ۲۵ هزار مورد آن به مشاوره منجر شد.

وی با اشاره به ابتلای ۲۰ نفر از همکاران زن و مرد اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کاشان، بیان کرد: تکنسین‌های اورژانس در خط مقدم جبهه مقابله با بیماری‌ها به ویژه کووید- ۱۹ قرار دارند و از زمان شیوع کرونا تا کنون، یک‌هزار و ۸۰۰ نفر بیمار به مرکزهای درمانی منتقل شدند.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کاشان اضافه کرد: مدت زمان حضور تکنسین‌های اورژانس از زمان تماس تا رسیدن بر بالین بیمار بر اساس استاندارد کشوری در شهرها هشت و در جاده‌ها ۱۵ دقیقه است که این مهم در منطقه محقق شده است و باز هم در حال گسترش پایگاه‌های اورژانس جاده‌ای برای کم کردن این زمان هستیم.

وی یادآور شد: ۲۳ پایگاه امداد و نجات شامل ۱۳ پایگاه شهری و ۱۰ پایگاه جاده‌ای در منطقه کاشان با ۴۵ دستگاه آمبولانس، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و نزدیک به ۱۹۰ نفر نیروی عملیاتی و ستادی در اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کاشان به مردم خدمات ارایه می‌دهند.

فعالان مذهبی به تفکر سلامت محور بیشتر توجه کنند

نماینده ولی‌فقیه در شهرستان و امام‌جمعه کاشان نیز در ادامه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران متاسفانه جزو کشورهایی که شمار تلفات جاده‌ای آن در جهان زیاد است و اگر اورژانس پیش بیمارستانی و مرکز مدیریت حوادث وجود نداشت، تلفات جاده‌ای از رقم‌های اعلام شده، چند برابر می‌شد.

آیت‌الله عباسعلی سلیمانی با اشاره به قرار گرفتن ایران روی کمربند حوادث طبیعی افزود: اگر برای جمعیت هلال احمر و سازمان اورژانس پیش بیمارستانی و مرکز مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشکلی پیش بیاید، ضایعه جبران ناپذیری به کشور وارد خواهد شد؛ از این رو رسیدگی به مشکلات جمعیت هلال احمر و سازمان اورژانس پیش بیمارستانی و مرکز مدیریت حوادث باید جزو اولویت‌های مسئولان باشد.

وی اضافه کرد: ایران در زمینه اورژانس پیش بیمارستانی و مرکز مدیریت حوادث هنوز با استانداردهای جهانی فاصله دارد، اگرچه در برخی موارد برای نمونه، فاصله پایگاه‌های امداد و نجات در بعضی مناطق برخوردار مانند جاده‌های شمال رعایت و کم شده است اما در جاده‌های کویری و در مسیرهای طولانی به علت کمبود امکانات و اعتبار، محقق نشده و به حد نصاب استاندارد نرسیده است.

نماینده ولی‌فقیه در شهرستان کاشان با تقدیر از خدمات کارکنان مرکز فوریت‌های پزشکی بیان کرد: در حکومتی بسر می‌بریم که روحانیت آن مانند آیت‌الله گلپایگانی و سیستانی تفکر سلامت دارند، در قم بیمارستان ساخته‌اند یا در دست احداث دارند.

وی با بیان بر اینکه تفکر سلامت تنها تفکر بهداشتی محض نیست، اضافه کرد: رهبران دینی ما به مساله بهداشت و درمان اهمیت می‌دادند و طب النبی، طب الصادق و طب الرضا بیانگر آن است که امروز اثرهای برکت وجود آنها مشهود شده و البته با شرایط امروز متفاوت بوده است اما نفس کار، توجه آنها به این مساله را نشان می‌دهد.

آیت‌الله سلیمانی با تاکید بر اینکه باید رنگ مذهبی این کار جدی‌تر مورد توجه قرار گیرد، گفت: با توجه به اینکه نزدیک به ۴۰۰ امامزاده و بقعه متبرکه در منطقه کاشان وجود دارد، متولیان باید در کنار برخی از آستان‌ها مانند هلال ابن علی (ع) و سلطانعلی ابن محمد باقر (ع) نسبت به ساخت درمانگاه اقدام کنند.

به گزارش ایرنا، در این نشست که به مناسبت چهل و پنجمین سالروز تاسیس اورژانس ۱۱۵ و روز فوریت‌های پزشکی صورت گرفت، از ۲ نفر کارکنان مرکز اورژانس کاشان که موفق به کسب رتبه‌های برتر قرآنی کشور شده بودند و همچنین از چند نفر که بیشترین فعالیت در مبارزه با بیماری کرونا را داشتند، تقدیر شد.

ویروس کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) که نخستین‌بار در ووهان چین شناسایی شد، در نهایت به بیشتر کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

بار درمان جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بر عهده ۲۸۰ پزشک عمومی، ۳۱۰ متخصص و فوق تخصص، ۱۵۰ دندانپزشک، ۱۲۰ نفر داروساز و ۱۰۰ نفر در رشته‌های دیگر در ۹ بیمارستان با یک هزار۱۵۰ تخت بستری است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل،  زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی  دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha