مشکل فارغ‌التحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد تا ۳۱ شهریور رفع می‌شود

تهران- ایرنا- رییس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برنامه فارغ التحصیلی دانشجویان باید تا ۳۱ شهریور انجام شود و روسای استانی باید این موضوع را پیگیری کنند؛ البته فارغ التحصیلی تا ۳۰ مهر نیز تمدید شده است. 

محمد مهدی طهرانچی روز سه شنبه در نشست خبری سامانه مدیریت یکپارچه امور آموزشی دانشگاه ازاد اسلامی (آموزشیار) اظهار داشت: دانشگاه آزاد در گام دوم انقلاب با رویکرد جدید مسیری مطابق با فرمایشات مقام معظم رهبری اتخاذ کرده است؛ چرا که در گام اول تحصیل میلیون ها دانشجوی ایرانی و راه اندازی هزاران واحد دانشگاهی را محقق کرده است.

وی ادامه داد: یکی از برخوردهای همه جانبه غرب بر سر پیشرفت علمی ایران است. سال ۹۵ در مقاله نیچر نوشته شد که تمدن علمی در ایران در حال تولد دوباره است و با تحریم می توان جلوی آن را گرفت.

رییس دانشگاه آزاد ادامه داد: در گام اول بیشتر توجه به دانش بوده است، اما امروز در گام دوم به عنوان ۴۰ درصد از آموزش عالی در همه حوزه ها به فعالیت اشتغال دارد و ۴۰ درصد آموزش عالی و اعضای هیات علمی را به خود اختصاص داده است.

طهرانچی گفت: تراکم بیش از حد دانشجو در حوزه پزشکی و نبود داوطلب در حوزه های علوم انسانی، پایه و مهندسی و کشاورزی حکایت از این دارد که مردم رفتار آموزش عالی را نمی پسندند و تغییر رویکرد نیاز است.

وی ادامه داد: توجه به اشتغال و آینده جوانان بسیار مهم است و رویکرد ما باید اصلاح و به شغل و آینده توجه شود. دانشگاه آزاد با تدوین برنامه ۵ ساله گسترش فضای انقلابی و همچنین دانشگاه سرآمد را دنبال می کند. مسائل کشور چند وجهی و پیچیده است؛ دانشگاه باید پاسخگو باشد و جهت گیری سوم کارآمدی و پایداری دانشگاه است.

طهرانچی عنوان کرد: وابستگی دانشگاه به شهریه پذیرفته نیست و باید رویکردهای دیگری اتخاذ شود. باید سرمایه و امکانات به کار گرفته شود و دانشگاهی پایدار داشته باشیم.

فعالیت همزمان یک میلیون دانشجو در سامانه ‌آموزشیار

رییس دانشگاه آزاد با اشاره به سامانه آموزشیار اظهار داشت: ۲۰ عنوان و چالش ملی در این سامانه در اختیار محققان گذاشته شده است. همچنین  ۸۰ هزار دانشجو و ۱۰ هزار دانشجو دکتری در حال انجام تحقیقات خود به صورت شبکه ای هستند.

 طهرانچی گفت: یک میلیون دانشجو به صورت همزمان در سامانه مدیریت یکپارچه امور آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی (آموزشیار) فعالیت می‌کنند و موضوع آموزش مجازی دانشجویان نیز در این سامانه دنبال می‌شود.

رییس دانشگاه آزاد ادامه داد: یک میلیون دانشجو به صورت همزمان در این سامانه فعالیت می کنند و موضوع آموزش مجازی دانشجویان نیز در این سامانه دنبال می شود.

طهرانچی با اشاره به برخی شکایت های دانشجویان به دلیل انجام نشدن امور فارغ التحصیلی و ارائه مدارک به دانشجویان اظهار داشت: به دلیل شکایت های موجود دانشجویان به فکر راه اندازی شبکه یکپارچه (آموزشیار) افتادیم و به دنبال این بودیم تا عوامل انسانی در پاسخگویی به حداقل برسد. این پاسخگویی به دانشجویان فارغ از ساعت کار باشد و دانشجویان هر ساعت از شبانه روز بتوانند پاسخ خود را دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه نمرات برخی دروس را اساتید وارد کرده بودند اما ثبت نشده بود، اظهار داشت: تاکنون سه میلیون و ۳۰۰ هزار نمره دانشجویان ثبت شده است، البته برخی اساتید نمره را اعلام نمی کردند و تعداد زیادی درس جا مانده بود، اما با وجود سامانه نمرات به موقع اعلام می شود. 

رییس دانشگاه آزاد ادامه داد: با وجود سامانه متوجه اعلام نشدن نمره می شویم و تمام نمره ها اصلاح می شود. روسای استانی باید فارغ التحصیلی دانشجویان را  پیگیری کنند و تا ۳۱ شهریور برنامه فارغ التحصیلی دانشجویان انجام شود؛ البته فارغ التحصیلی تا ۳۰ مهر نیز تمدید شده است. 

وی توضیح داد: به دلیل راه اندازی سامانه یک ماه و نیم در کار دانشجویان ایجاد شد، اما هم اکنون ضعف ها برطرف شده و فارغ التحصیلان در حال ارزیابی هستند. 

افزایش شهریه متغیر متناسب با تقاضای رشته
رییس دانشگاه آزاد ادامه داد: اوضاع اقتصادی کشور بخاطر کرونا تحت تأثیر قرار گرفته است و می‌دانیم در سبد خانوار آموزش به عنوان قلم سوم یا چهارم مطرح است. در حال حاضر بیش از ۸۵ درصد آموزش عالی  شهریه پرداز هستند.

طهرانچی با اعلام اینکه در حال حاضر در نظام سنتی تعیین شهریه دانشگاه آزاد تجدیدنظر شده است، گفت: در کل دوره‌ها سرجمع شهریه ثابت کاهش یافت و رشته‌های پرطرفدار برای اینکه توازن رعایت شود، قدری افزایش پیدا کرده است. از کل شهریه حداکثر ۴۰ درصد مربوط به شهریه ثابت می‌شود.

رییس دانشگاه آزاد توضیح داد: شهریه متغیر بر اساس نوع درس و واحد دانشگاهی متغیر است. در حوزه شهریه‌های متغیر به طور کلی کمتر از ۱۵ درصد افزایش می یابد. همچنین در شهریه ثابت، واحدهای مختلف با توجه به نوع واحد، شهریه متفاوتی خواهند داشت. شهریه ثابت نیز از ماکزیمم شهریه ثابت سال گذشته بیشتر افزایش نخواهد داشت.

طهرانچی گفت: در ترم گذشته متوسط شهریه ثابت رشته علوم انسانی ۵۵۵ هزار تومان، متوسط شهریه در علوم پایه ۹۸۰ هزار تومان، رشته فنی و مهندسی بین یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، رشته های علوم پزشکی کارشناسی یک میلیون و ۸۰۰ تا ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده بود.

وی در خصوص جزییات کاهش شهریه ثابت در ترم جدید تحصیلی افزود: در ترم جدید برای ورودی های سال ۹۹، شهریه ثابت رشته های کاردانی بین ۴۰۰ تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بسته به واحد محل تحصیل متفاوت است. در مقطع کارشناسی شهریه ثابت بین ۶۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، کارشناسی ناپیوسته ۶۰۰ تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خواهد بود.

طهرانچی در مورد اینترنت کلاس های مجازی گفت: هزینه اینترنت در طول روز متفاوت است. در سامانه مدیریت دروس می خواهیم این امکان را به دانشجو بدهیم که در غیر ساعت پیک اینترنت، فایل های درسی را دانلود کند تا هزینه آن ها کمتر شود.


نحوه برگزاری کلاس‌های عملی
رییس دانشگاه آزاد درباره نحوه آموزش در ترم جدید گفت: در ترم تحصیلی جدید طرح ۱۲ به علاوه ۴ اجرا می شود که ۴ جلسه حضوری و ۱۲ جلسه مجازی است.

طهرانچی شعار آموزش امسال را آموزش بر بستر مجازی با هدف آموزش عمیق عنوان کرد و گفت: در دوره گذشته فضای مجازی به سمت آموزش های حفظ محور و غیر عمیق پیش رفت. این شعار در ترم جدید با همت استادان دانشگاه ها تحقق می یابد. این نظام یکپارچه به کنترل کیفیت کمک خواهد کرد.

وی درباره نحوه برگزاری کلاس عملی و کارورزی توضیح داد و گفت: بخشنامه ای اردیبهشت ماه ابلاغ شد تا دانشجویان در مکان زندگی خود، در واحد دانشگاهی دروس عملی را بگذرانند. دروس عملی به صورت گروه های کوچک ۵ تا ۷ نفره در محل زندگی دانشجو به صورت فشرده در ۱۲ جلسه در ۳ روز برگزار می شود.

طهرانچی اضافه کرد: ترم گذشته ۵ هزار دانشجو امتحان جامع برگزار کردند؛ بدون اینکه یک دانشجو از شهر خود بیرون برود.

رییس دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه اطلاعات ۶ میلیون دانش آموخته و یک میلیون دانشجو در اختیار آموزشیار قرار داده شده است، تصریح کرد: دانشجویان فارغ التحصیل هم می‌توانند از این سامانه استفاده کنند. با سامانه آموزشیار امکان رسوخ و جعل مدرک دانشگاهی وجود ندارد و به راحتی استعلام‌ها و پاسخ ها داده خواهد شد. دانشگاه آزاد با راه اندازی این سامانه به سمت اعتبار بخشی شفافیت و یکپارچگی پیش رفته است.

حذف کنکور در دستور کار مجلس قرار گیرد
طهرانچی با اعلام اینکه ۴۰۰ هزار دانشجوی جدید در اول آبان به دانشگاه آزاد می آیند، گفت: ترم تحصیلی دانشجویان جدید الورود باید با دانشجویان قدیمی تمام شود. هنوز نمی دانیم در چه تاریخی قرار است دانشجویان ارشد به جمع ما اضافه شوند.

وی در ادامه گفت: در حالی که در دنیا پذیرش ها بر اساس سوابق تحصیلی صورت می گیرد، اما متاسفانه کنکور مداران در کشور، اصالت را به کنکور داده اند.

رییس دانشگاه آزاد گفت: مجلس باید اقدامی انجام می داد که کنکور حذف شود، اما هیچ راه حلی برای ۱۰ هزار صندلی خالی ایجاد نکرده است. پیش از این اعلام کردیم داوطلبان می توانند در دانشگاه آزاد ثبت نام کنند و اگر در کنکور سراسری دانشجو در دوره های روزانه قبول شد، بدون پرداخت خسارت می تواند به آن دانشگاه برود.

طهرانچی تصریح کرد:  در حال حاضر شرایطی فراهم‌شده تا دانشجویان با پرداخت شهریه ثابت بتوانند وارد سامانه شوند و انتخاب رشته کنند و در طول ترم شهریه متغیر را پرداخت کنند.
وی همچنین درباره آمار ثبت نام کنندگان در دوره های بدون آزمون استعداد درخشان دانشگاه گفت: در کارشناسی ارشد ۱۱ هزار و ۴۴ نفر و در دوره های دکتری بدون آزمون ۲ هزار ۹۲۵ نفر ثبت نام کردند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha